gtx 680DCII + i5 3570k strömförsörjning

Permalänk
Medlem

gtx 680DCII + i5 3570k strömförsörjning

Tjena! Tänkte kolla om någon med lite mer koll på PSU's och vad som behövs kan tänka sig att hjälpa mig lite. Det är så att jag hade tänkt att köpa hem ny CPU och nytt GFX-kort. Det jag undrar lite om är då ifall min PSU räcker till för detta(Det är komponenterna i Titel vi snackar om).
Har för tillfället ett Fractal Design Tesla 650w. Detta är högst troligt inte ett 80+ gold cert aggregat.

Tacksam för snabba svar.

Permalänk
Medlem

Det räcker utan probs.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Räcker! Mitt nätagg på 600w drar det där (visserligen platinum certat men ändå ). Det drar max 400w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Räcker! Mitt nätagg på 600w drar det där (visserligen platinum certat men ändå ). Det drar max 400w.

Vilken verkningsgrad ett nätagg har spelar ingen som hellst roll för vilken effekt det ger

Permalänk
Medlem

Som sagt räcker det utan problem, de komponenterna kommer aldrig över 400W om du inte överklockar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vilken verkningsgrad ett nätagg har spelar ingen som hellst roll för vilken effekt det ger

Vet, menar mest att hans nätagg troligtvis är 80+ certat, och då ger det 520w - och det räcker gott o väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Vet, menar mest att hans nätagg troligtvis är 80+ certat, och då ger det 520w - och det räcker gott o väl!

Nej du verkar inte inse hur det fungerar.
Ett 650w nätagg kommer ge 650w i tillgänglig effekt oavsett vilken verkningsgrad det har.
Skillnaden ligger i att ett med lägre verkningsgrad måste dra mer effekt från väggen för att ge samma effekt till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nej du verkar inte inse hur det fungerar.
Ett 650w nätagg kommer ge 650w i tillgänglig effekt oavsett vilken verkningsgrad det har.
Skillnaden ligger i att ett med lägre verkningsgrad måste dra mer effekt från väggen för att ge samma effekt till datorn.

Oj. Då har jag fattat helt fel, haha.. Tack för förklaringen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av metaldb:

Tjena! Tänkte kolla om någon med lite mer koll på PSU's och vad som behövs kan tänka sig att hjälpa mig lite. Det är så att jag hade tänkt att köpa hem ny CPU och nytt GFX-kort. Det jag undrar lite om är då ifall min PSU räcker till för detta(Det är komponenterna i Titel vi snackar om).
Har för tillfället ett Fractal Design Tesla 650w. Detta är högst troligt inte ett 80+ gold cert aggregat.

Tacksam för snabba svar.

Har själv en överklockad i7 950 4,2 ghz och överklockat gtx 670 och har mätt vid väggen. Toppade 400 watt så min gissning är att ditt systemet aldrig kommer se 300 watt utan överklockning. Så ja det kommer fungera utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man tackar och bockar så hemskt mycket för snabba svar!

Mvh!