Creative Sound Blaster ZxR VS Asus Xonar Essence ST/STX

Permalänk
Medlem

Creative Sound Blaster ZxR VS Asus Xonar Essence ST/STX

Vilken är bättre?
Vill inte höra några fanboys skriva "åhh asus är så mycket bättre" när de inte ens har lyssnat på ZxR. Vill ha argument varför den ene är bättre.
Essence ST/STX är stort rekomenderad av många som det bästa men kolla precis lite på ZxR och det har som ST/STX 124db SNR
och den har sound core 3d chips i sig så undrar om den är bättre för spelande.
Spelar 70% lyssnar på musik 30%
Använder mig av sennheiser hd 558 hörlurar (planerar att köpa PC 363-D i framtiden) tänker inte ha högtalare
Köpte ett phoebus förra året och använder inga högtalare eller 5.1/7.1 hörlurar och enligt många recensioner ska essence st/stx vara bättre än phoebus om man använder hörlurar

Permalänk

ZxR har väl inte släppts än, i Sverige iaf?
För kommer själv köpa den, för den har nyare och antagligen bättre DAC än STX.
Samt att den har Optical in och ut, vilket ja gärna vill ha.

Permalänk

Bara för att en dac är nyare så är den inte nödvändigtvis bättre. Zxr ser trevligt ut och verkar vara ett stx fast med mer gaming features. Hoppas bara att deras drivrutiner blir bättre för mina tidigare kort har låtit bra men varit hopplöst dåliga drivrutiner och uppdateringar. ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

ZxR har väl inte släppts än, i Sverige iaf?
För kommer själv köpa den, för den har nyare och antagligen bättre DAC än STX.
Samt att den har Optical in och ut, vilket ja gärna vill ha.

ska släppas den 19 april

Permalänk

Sant, men har ingen lust att köpa STX eftersom det är så jäkla gammalt vi det här laget.
Känns typ, ovärt att lägga pengar på en hårdvara som har flera år på nacken i det här fallet.

Men vet att ljudkorts industrin inte direkt går i CPU fart om man säger så, men är så ja känner iaf;P

Ska den, tusan, ville att den skulle släppas tidigare, men alla affärer säger typ olika datum på leveranstiden;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av upr0426:

Vilken är bättre?
Vill inte höra några fanboys skriva "åhh asus är så mycket bättre" när de inte ens har lyssnat på ZxR. Vill ha argument varför den ene är bättre.
Essence ST/STX är stort rekomenderad av många som det bästa men kolla precis lite på ZxR och det har som ST/STX 124db SNR
och den har sound core 3d chips i sig så undrar om den är bättre för spelande.
Spelar 70% lyssnar på musik 30%
Använder mig av sennheiser hd 558 hörlurar (planerar att köpa PC 363-D i framtiden) tänker inte ha högtalare
Köpte ett phoebus förra året och använder inga högtalare eller 5.1/7.1 hörlurar och enligt många recensioner ska essence st/stx vara bättre än phoebus om man använder hörlurar

Inga enorma skillnader mellan de olika DACs i de.

Har ett STX som jag använde ett tag tills jag skaffade annat och föredrar nog STX om jag fått välja pga märkespreferens och utseende.

Olika DAC chipen:

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1794.pdf Creatives

http://www.ti.com/lit/ds/sles105b/sles105b.pdf Xonar

Permalänk
Medlem

Nyare betyder inte bättre nej. Personligen föredrog jag Elite Pron över Essence STn. Det är ett tips har du PCI plats så är det Essence ST du ska gå för inte STX om det inte finns behov att framtidssäkra med framtida moderkort? Då jämförde jag främst dem som rena DACar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Själv sugen på att skaffa ett ZxR, Xonar är ju inte ny längre och sen är det en Asus så Creative verkar som något att testa

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Sant, men har ingen lust att köpa STX eftersom det är så jäkla gammalt vi det här laget.
Känns typ, ovärt att lägga pengar på en hårdvara som har flera år på nacken i det här fallet.

Men vet att ljudkorts industrin inte direkt går i CPU fart om man säger så, men är så ja känner iaf;P

Ska den, tusan, ville att den skulle släppas tidigare, men alla affärer säger typ olika datum på leveranstiden;S

Men det fungerar ju fortfarande så varför skulle det vara bättre med nyare,samma sak gäller högtalare och förstärkare,finns gammalt som fortfarande låter kanon.
Sålänge d/a omvandlaren gör vad den ska så lär det knappast bli bättre med en nyare om än en liten mikroskopisk skillnad,däremot kan man ju alltid fixa bättre analogutgångar för kvaliten på dem kan variera en del.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men det fungerar ju fortfarande så varför skulle det vara bättre med nyare,samma sak gäller högtalare och förstärkare,finns gammalt som fortfarande låter kanon.
Sålänge d/a omvandlaren gör vad den ska så lär det knappast bli bättre med en nyare om än en liten mikroskopisk skillnad,däremot kan man ju alltid fixa bättre analogutgångar för kvaliten på dem kan variera en del.

Helt klart sant.

Men den lär knappast vara sämre hårdvarumässigt då DAC är från samma skapare, tror knappast dom blev sämre helt plötsligt.
Så i slutändan kommer det till drivrutiner och anslutningar.

Drivrutiner kan ja inte säga något om, men ZxR vinner på anslutningar för mig helt klart.

Och är lite skillnad på hårdvara och högtalare och förstärkare. Dock på ljudkort är det inte direkt fart och flyg som med annan hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Helt klart sant.

Men den lär knappast vara sämre hårdvarumässigt då DAC är från samma skapare, tror knappast dom blev sämre helt plötsligt.
Så i slutändan kommer det till drivrutiner och anslutningar.

Drivrutiner kan ja inte säga något om, men ZxR vinner på anslutningar för mig helt klart.

Och är lite skillnad på hårdvara och högtalare och förstärkare. Dock på ljudkort är det inte direkt fart och flyg som med annan hårdvara.

Finns vissa som fortfarande föredrar sony v6 hörlurar
Få se hur recensionerna blir
Ett vanligt misstag gällande ljudkort och hörlurar och allt som har att göra med ljud är att nya är "bättre"
ljud har varit i princip färdigutvecklad under en lång tid till skilland från datorer där varje år släpps det en ny generation processorer som är märkbart bättre än den ett år äldre processorerna:)