Permalänk
Medlem

Seriös Gmail adress?

Hej

Vill ha en seriös gmail adress men problemet är att nästan alla mejl är tagna. Namn.efternamn@gmail.com fungerar inte. Funderar att ha med siffror, men det känns inte så seriöst, eller vad tycker ni?
Låt oss säga att jag heter john smith.
John.smith@gmail.com funkar inte. Men john.sm@gmail.com funkar, samt john.js@gmail.com. js1989@gmail.com funkar också, men innehåller siffror.

Jag vet att outlook.com finns, men vill gärna ha gmail.

Lite tips hade uppskattats :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du heter John Eric Smith kanske john.e.smith@gmail.com hade varit bra?
En kompis med motsvarande problem hade efternamn.namn@gmail.com, men det kan ju leda till förvirring.
En annan kompis lägger till "swe" framför. swejohn@gmail.com.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

jag har john.smith88@gmail.com Ta ett tal du gillar. Jag tycker de är en seriös mail.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown | NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Själv har jag skaffat <förnamn>.<två sista siffrorna i mitt födelseår>.<efternamn>@gmail.com, känns ok. Dock lyckades jag skaffa mig <förnamn>.<efternamn>@outlook.com, så nu använder jag den istället.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kör med några siffror, är ju redan "oseriöst" när du avslutar med @gmail.com.

Eller köp en domän.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Köp en egen domän, skaffa google apps, problem löst

Jag har för närvarande förnamn@efternamn.tld och betalar 99kr per år för det, sjukt värt enligt mig.

Men om du bara är ute efter en "seriös" gmail så håller jag med om att siffror kan kännas lite konstigt men ibland har man inte så mycket val. Hur är det med t.ex. förnamn.efternamn<födelseår> ? Tycker såna är ganska ok faktiskt. Har även sett en del folk köra saker som förnamn.<siffra>.efternamn vilket jag inte riktigt tycker är lika snyggt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda ett av dina andranamn enligt john.f.smith@gmail.com ?
Kan du regga på outlook gör det snabbt innan nån annan knycker det, det är ju först till kvarn som gäller på mailadresser.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Jag har väl haft rätt tur då jag fötts in i en familj men ett rätt unikt efternamn vilket gör att allt oftast är ledigt, vilket gjort att jag har både <efternamn>@gmail.com samt <förnamn>@<efternamn>.se, egen domän med andra ord, och det är väl igentligen det jag rekomenderar för den som vill vara extra seriös.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eller köp en domän.

Håller med om detta. Känns mycket bättre att ange en mailadress på egen domän på CV och liknande enligt mig. Då går det dessutom att lägga upp information om sig själv på domänen om man vill.

Skrivet av havoc:

Du kan inte använda ett av dina andranamn enligt john.f.smith@gmail.com ?
Kan du regga på outlook gör det snabbt innan nån annan knycker det, det är ju först till kvarn som gäller på mailadresser.

Håller med ovan, finns outlook så regga på! Jag högg förnamn.efternamn@outlook.com för både mig och tjejen första dagen bara för att vi kanske kan behöva dem någon gång i framtiden.

Kan du skaffa en outlook-adress som du gillar går den ju dessutom att koppla vidare till ett gmailkonto så att du hanterar allting på gmail men sänder ut som förnamn.efternamn@outlook.com.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Tänk också på att punkter inte räknas i gmail-adresser så john.smith@gmail.com är samma som johnsmith@.. eller j.o.h.n.s.m.i.t.h.@... Detta gör förstås att potentiella adresser tar slut mycket snabbare. Personligen tycker jag att gratis-webbmail tar bort alla seriösa pretentioner men det kanske bara är jag. Outlook.com är ett alternativ där chansen att ditt namn ska vara ledigt är mycket större och det finns inget som hindrar dig från att vidarebefodra mailen till en gmail-adress eller låta gmail gå in och hämta dem. Annars: en egen domän. Det kostar inte mycket och du kan göra bra mycket mer med den än bara mail.

Permalänk

jobbigt o inte ha nåt ovanligt efternamn som kienmayer då

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem

Funkar det inte utan .? Till exempel JohnSmith@gmail.com så har jag på min mail iaf och det tycker jag är seriöst iaf

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Jag har väl haft rätt tur då jag fötts in i en familj men ett rätt unikt efternamn vilket gör att allt oftast är ledigt, vilket gjort att jag har både <efternamn>@gmail.com samt <förnamn>@<efternamn>.se, egen domän med andra ord, och det är väl igentligen det jag rekomenderar för den som vill vara extra seriös.

Samma gäller för mig. Alltid lika roligt att ge ut min mail adress i samband med exempelvis intervjuer eller liknande. Går inte att få en mer seriös mail än <förnamn>@<efternamn>.se

Jag tycker trådskaparen skall se vilka möjligheter den kan få genom att köpa en egen domän. Dessa är relativt billiga < 200 kr om året och klart värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFox:

Hej

Vill ha en seriös gmail adress men problemet är att nästan alla mejl är tagna. Namn.efternamn@gmail.com fungerar inte. Funderar att ha med siffror, men det känns inte så seriöst, eller vad tycker ni?
Låt oss säga att jag heter john smith.
John.smith@gmail.com funkar inte. Men john.sm@gmail.com funkar, samt john.js@gmail.com. js1989@gmail.com funkar också, men innehåller siffror.

Jag vet att outlook.com finns, men vill gärna ha gmail.

Lite tips hade uppskattats :).

Måste du ha just gmail då? kör på mail.com. Om det nu ska se seriöst ut alltså. förnamn.efternamn@mail.com

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eller köp en domän.

Jäklar du, jag måste genast ringa en massa kunder som omsätter många miljoner per år och meddela dom att dom inte är seriösa då dom har en e-post som slutar med @gmail.com....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Köp en egen domän, skaffa google apps, problem löst

Jag har för närvarande förnamn@efternamn.tld och betalar 99kr per år för det, sjukt värt enligt mig.

Men om du bara är ute efter en "seriös" gmail så håller jag med om att siffror kan kännas lite konstigt men ibland har man inte så mycket val. Hur är det med t.ex. förnamn.efternamn<födelseår> ? Tycker såna är ganska ok faktiskt. Har även sett en del folk köra saker som förnamn.<siffra>.efternamn vilket jag inte riktigt tycker är lika snyggt.

Hur sätter du upp din mail för att använda en egen domän? Jag har några domäner och har testat att ha en lokal mailserver på min hemmaserver, det fungerade 2-3 veckor sen var adressen blockad för att det kom från en privat mailserver...

Visa signatur

2700X|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att hitta en ledig mail address på gmail, det är så mycket enklare att leta hos en nyare tjänst som tex @outlook.com, det går ju ändå att skicka vidare emailen och även låta gmail skicka "som" din @outlook.com adress.

Hur som helst, angående "seriösa" adresser för CV, så länge man har någon variant av sitt riktiga namn och siffror så får det väl anses vara seriöst.

Om du skickar ditt CV ifrån john1989smith@gmail.com eller johnsmith89@gmail.com har nog mindre betydelse, de flesta är medvetna om att det inte är jätte enkelt att hitta en unik adress hos gmail längre.
Man bör undvika öldrickarjannerulez@gmail.com eller janneskjuterhs@gmail.com då det lägger onödiga fördomar hos din tilltänkta arbetsgivare eller partner.

Det beror förstås lite på bransch också, om du söker arbete inom något starkt kopplat till internet och domäner (tex webprogramering/design) så är det nog en fördel att ha en egen domän, ex john@smith.com, john@johnsmith.com .

Permalänk
Medlem

Var tidigt ute med gmail och fick <efternamn>@gmail.com!
Men jag tycker du ska köpa dig en domän. alt kolla om <efternamn>.se/.com/.nu/.net finns ledig alt. finns att hyra.
jag skaffade mig <förnamn>@<efternamn>.com ett tag, men gick tillbaka till min vanliga gmail då jag använt den i 8 år.

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag vill ha gmail för att det jävligt bra :). Vad tycker ni om john.s89@gmail.com eller john.sm@gmail.com
Angående outlook. Har redan en mejl där jag heter john.smith@msn.com. Msn känns rätt seriöst ändå. Jag kanske skulle kunna ha två mejl; msn.com och gmail.com. Msn för serious stuff och gmail för lite allmänt.

Att ha siffror borde väll inte vara så farligt, det är väl värre att heta dragon_slayer@gmail.com eller catlover@gmail.com

Permalänk
Medlem

Hehhe, seriösa adresser på tal XD...mrjultidning@gmail.com xD snacka om folk har roligt då de får höra min adress

Permalänk
Medlem

Ser ju ändå inte seriöst ut om du inte har egen domän, imo.

Hade ju aldrig handlat av ett bolag som har @hotmail.com, @msn.com, @live.com, @gmail.com o.s.v. Du förstår poängen.

Permalänk
Medlem

jag kör på varianten smith.john@gmail.com. Klart att jag hellre hade haft john.smith, men detta var bästa alternativet tyckte jag.

Permalänk
Avstängd

Har du en seriös hotmail-adress men vill ha gmail för att du gillar gränssnittet bättre är det ju bara att gå till inställningarna i gmail via konton och import och där importera din hotmail/outlook-adress. Sen får du alla mail till din gmail och du kan skicka därifrån utan att det syns att du inte skickat från din andra osv.

Handlar det om en adress för att söka jobb så är det nog inget problem så länge du inte har något laddat eller oseriöst. Jag hade en *@antisocial.com-adress tidigare och det är inte att rekommendera (om du nu inte söker ett jobb där de vill ha någon antisocial person) exempelvis. Samma sak gäller förstås bigDong88@gmail eller liknande men 89jsmith@, smithj@, john89sm@ eller liknande är hur lugnt som helst.

Permalänk
Medlem

antar att jag hade tur med att få varianten john.smith@gmail.com haha

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av FFox:

Tack för era svar. Jag vill ha gmail för att det jävligt bra :). Vad tycker ni om john.s89@gmail.com eller john.sm@gmail.com
Angående outlook. Har redan en mejl där jag heter john.smith@msn.com. Msn känns rätt seriöst ändå. Jag kanske skulle kunna ha två mejl; msn.com och gmail.com. Msn för serious stuff och gmail för lite allmänt.

Att ha siffror borde väll inte vara så farligt, det är väl värre att heta dragon_slayer@gmail.com eller catlover@gmail.com

Det som känns mest seriöst är en egen domän.

Mitt tips är att köpa en sådan för ENDAST 99kr/år (http://www.binero.se/doman), sen kopplar du den domänen till t.ex. https://domains.live.com/ eller Google Apps.
Då kan du komma åt din seriösa namn@domain.com-mail direkt i antingen gmail eller outlook.com.

Jag tycker inte att msn.com känns seriöst, då känns outlook.com seriösare.
Gmail är också seriösare än msn.com, men som sagt. Inget är seriösare än en egen domän.

Blev mycket användning av ordet seriös där..

EDIT:
Förresten så är gmail lite speciellt.
john.smith@gmail.com är exakt samma som j.o.hn.smith@gmail.com etc, samt så kommer john.smith+randomsida@gmail.com till samma konto.

Detta är ett bra knep om man registerar sig på konstiga sidor, och ser att någon har sålt ens epost-adress eller liknande. (Bara att blockera alla mail till john.smith+randomsida@gmail.com)

Permalänk
Medlem

J.Smith@gmail.com, Smith.J@gmail.com, John.E.Smith@gmail.com det är ju bara att kombinera tills du hittar något som är ledigt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Hur sätter du upp din mail för att använda en egen domän? Jag har några domäner och har testat att ha en lokal mailserver på min hemmaserver, det fungerade 2-3 veckor sen var adressen blockad för att det kom från en privat mailserver...

Ja kör allting genom Google apps så jag pekar min domän mot googles servrar som tar hand om all mailtrafik. Jag följde googles egna guide för att få igång det och var klar på under två timmar och jag hade ingen som helst tidigare erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Ja kör allting genom Google apps så jag pekar min domän mot googles servrar som tar hand om all mailtrafik. Jag följde googles egna guide för att få igång det och var klar på under två timmar och jag hade ingen som helst tidigare erfarenhet.

Vad jag fattar det som så finns det ingen variant utan 4 EUR per månad?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tur man heter Jimmie Andersson, så extremt lätt att få bra namn på gmail då.

Nahe ;> Allt mellan himmel och jord upptaget.

Jag tog dock det mesta i mitt namn direkt när outlook öppnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Vad jag fattar det som så finns det ingen variant utan 4 EUR per månad?

Du verkar ha rätt, dock verkar vi som skaffade innan det infördes en kostnad få behålla vår gratisversion. Finns säkert något annat system som är lika trevligt och gratis någonstans där ute om man letar lite. Annars går det ju också att köra direkt fån sitt webhotell till en mailklient.

Visa signatur