VARNING: Coil whine från Pando Media Booster!

Permalänk
Medlem

VARNING: Coil whine från Pando Media Booster!

Jag tackar innerligt för min envishet, annars hade jag aldrig hittat detta fel! Just därför skapar jag denna tråd, så att ni andra inte behöver söka i flera timmar efter problemet!

Jag har ett Radeon Sapphire 7970 Ref kort och märkte igår att jag hade coil whine i idle! Jag har mått piss hela dagen på grund av detta och försökt hittat en lösning på det! Tack vare denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... så löste sig allt!

Det visar sig att Pando Media Booster, som är som ett torrent program (som medföljer vid nerladdning av League of Legends, med flera) har varit tjuven i det hela! Efter att jag hade avinstallerat programmet, så försvann allt ljud! Inte trodde jag att ett program kunde orsaka coil whine, men så var fallet!

Här är ännu en post angående problemet:

http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=3328304

Jag undrar om detta kan ha gjort skada på kortet? Vad tror ni?

Från och med nu bojkottar jag Pando Media Booster, för all framtid!

Permalänk
Medlem

Det tror jag inte, men programmet är ett p2p program av riotgames, aka league of legends ägare och är skapat för att lättare och snabbare ladda ner och installera spelet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tror jag inte, men programmet är ett p2p program av riotgames, aka league of legends ägare och är skapat för att lättare och snabbare ladda ner och installera spelet.

Varför skulle jag ljuga? Jag har ju själv märkt med mina egna öron att problemet har försvunnit! Är det inte uppenbart, när även flera andra säger att de har upplevt samma sak? Eller vi kanske är en liga som gillar att trolla på internet, i flera olika forum? Du behöver inte tro något, detta är bara ren fakta.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tror jag inte, men programmet är ett p2p program av riotgames, aka league of legends ägare och är skapat för att lättare och snabbare ladda ner och installera spelet.

Skrivet av Kanyl:

Varför skulle jag ljuga? Jag har ju själv märkt med mina egna öron att problemet har försvunnit! Är det inte uppenbart, när även flera andra säger att de har upplevt samma sak? Eller vi kanske är en liga som gillar att trolla på internet, i flera olika forum? Du behöver inte tro något, detta är bara ren fakta.....

Det tror jag inte, betyder i detta fall att "jag tror inte att något har gått sönder. :)" Jag har själv coilwhine ifrån min GPU en hel del och visst, det är störande men det tar inte sönder GPU'n. Det kan om man har otur skada det i längden ( flera veckor / månader i sträck 24/7 ).

Och som förstått, har man installerat spelet är det safe att ta bort Pando media booster.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det tror jag inte, betyder i detta fall att "jag tror inte att något har gått sönder. :)" Jag har själv coilwhine ifrån min GPU en hel del och visst, det är störande men det tar inte sönder GPU'n. Det kan om man har otur skada det i längden ( flera veckor / månader i sträck 24/7 ).

Och som förstått, har man installerat spelet är det safe att ta bort Pando media booster.

Ah, då ber jag om ursäkt! Har suttit och varit frustrerad hela dagen, så blev väl att jag tog ut det på dig, pga att jag missuppfattade det du skrev!

Men ja, Lord of The Ring Online fungerar utan Pando! Det är bara i själva nerladdningen som programmet krävs, vilket är tur! Men jag skrev till företaget och fick i princip svar med att: "Det är fel på ditt GPU, vårt program kan OMÖJLIGT orsaka det!", men skrev tillbaka ännu en gång och klargjorde att så var det visst! Så det verkar som de ska ta en närmare titt på det hela nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Ah, då ber jag om ursäkt! Har suttit och varit frustrerad hela dagen, så blev väl att jag tog ut det på dig, pga att jag missuppfattade det du skrev!

Men ja, Lord of The Ring Online fungerar utan Pando! Det är bara i själva nerladdningen som programmet krävs, vilket är tur! Men jag skrev till företaget och fick i princip svar med att: "Det är fel på ditt GPU, vårt program kan OMÖJLIGT orsaka det!", men skrev tillbaka ännu en gång och klargjorde att så var det visst! Så det verkar som de ska ta en närmare titt på det hela nu!

Mmm, jag sa fel innan, men league of legends använder sig av programmet iaf. Det är ju fler spel än det som använder sig utav det men det är väl det största och mest kända. ^^

Det är lugnt, jag förstod att du var frustrerad och missuppfattade det hela.
Bra att det funkar!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Ah, då ber jag om ursäkt! Har suttit och varit frustrerad hela dagen, så blev väl att jag tog ut det på dig, pga att jag missuppfattade det du skrev!

Men ja, Lord of The Ring Online fungerar utan Pando! Det är bara i själva nerladdningen som programmet krävs, vilket är tur! Men jag skrev till företaget och fick i princip svar med att: "Det är fel på ditt GPU, vårt program kan OMÖJLIGT orsaka det!", men skrev tillbaka ännu en gång och klargjorde att så var det visst! Så det verkar som de ska ta en närmare titt på det hela nu!

Coilwhine brukar uppkomma när grafikkortet belastas.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Sweclockers har haft podcasts om Coil whine, det beror på olika typer av kopparspolar som inte är tillräckligt kapslade med isolering så vibrationer uppstår.

Det är normalt sett inte farligt utan bara förbaskat irriterande! (Brasklapp; om du skulle lyckas hålla kortet under belastning kontinuerligt så kan den vibrerande spolen teoretiskt sett ta skada på samma sätt som om du viker en metall bit fram och tillbaka MEN vi snackar flera år av kontinuerlig drift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag tackar innerligt för min envishet, annars hade jag aldrig hittat detta fel! Just därför skapar jag denna tråd, så att ni andra inte behöver söka i flera timmar efter problemet!

Jag har ett Radeon Sapphire 7970 Ref kort och märkte igår att jag hade coil whine i idle! Jag har mått piss hela dagen på grund av detta och försökt hittat en lösning på det! Tack vare denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... så löste sig allt!

Det visar sig att Pando Media Booster, som är som ett torrent program (som medföljer vid nerladdning av League of Legends, med flera) har varit tjuven i det hela! Efter att jag hade avinstallerat programmet, så försvann allt ljud! Inte trodde jag att ett program kunde orsaka coil whine, men så var fallet!

Här är ännu en post angående problemet:

http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=3328304

Jag undrar om detta kan ha gjort skada på kortet? Vad tror ni?

Från och med nu bojkottar jag Pando Media Booster, för all framtid!

Tack för tråden. Jag har skiten tack vare att jag laddat ner spel, inte bara League of Legends.. Men nu får det ryka helt i framtiden. Tyckte det var lite väl konstigt att tjutet försvann när jag drog om Windows, men kom tillbaka med just spel som krävde Pando.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ska fan se om det löser mina coilwhine problem som uppstår vid 300fps~
Har fått den där skiten genom lineage2 och undrar fan om det inte började när de började använda PMB.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skumt, blir helt klart att testa detta. Får coilwhine i idle sedan något år tillbaka (mycket möjligt att det var då jag började med LoL.

TAck för tipset/tråden

Permalänk

Det är väldigt konstigt. Efter jag formaterade min dator så min gpu gick upp vid helt olika tillfällen i full load utan att jag gjort något, och börjar tjuta, efter ett par sekunder slutar det.

Sökte lite här och där, och hittade denna tråd och testade. Har inte hört ett enda pipande sen jag tog bort skiten.

Väldigt konstigt eftersom jag hade PMB innan jag formatera och inga tjut hördes.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tobias95g:

Det är väldigt konstigt. Efter jag formaterade min dator så min gpu gick upp vid helt olika tillfällen i full load utan att jag gjort något, och börjar tjuta, efter ett par sekunder slutar det.

Sökte lite här och där, och hittade denna tråd och testade. Har inte hört ett enda pipande sen jag tog bort skiten.

Väldigt konstigt eftersom jag hade PMB innan jag formatera och inga tjut hördes.

Olika versioner?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jasså, så Riot Games har bestämt sig för att köra bitcoin miner i smyg genom Pando Media Booster..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Varför skulle jag ljuga? Jag har ju själv märkt med mina egna öron att problemet har försvunnit! Är det inte uppenbart, när även flera andra säger att de har upplevt samma sak? Eller vi kanske är en liga som gillar att trolla på internet, i flera olika forum? Du behöver inte tro något, detta är bara ren fakta.....

Hej!

Vi bor på jorden i ett land som heter sverige!!!

Men seriöst, finns folk som säger att jorden kommer nå sin domedag lite då och då... därför är det inte sant bara för att flera säger det.
Att blanda in pando media booster är inte relevant då det lika gärna kunde varigt vilket annat program som helst som belastar grafikkortet lite extra som orsakar det.

Bara för att några mår dåligt av att dricka mjölk och är laktosintoleranta ska alla sluta dricka mjölk.
Så låter du i mina öron....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem! Märkte att pando media booster låg och drog ~10% processor konstant, och ungefär 75000k i ram. Tog bort det, och datorn lät mindre i idle. (detta var ungefär ett halvår sedan)
Blev faktiskt orolig när det hände.