Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Edit: Men va jobbiga dom ska vara då... Att få tillgång till det där var ju ungefär som att gå med i EU... För att få garanti på skiten fyller jag i serienumret och PID som står på klistermärket bakom, men får bara "This entitlement does not exist. Please review the entitlement identifier and make any necessary edits, or check the box to remove this item.".

Moget. Hade ganska höga tankar om att HP var ett vettigt företag osv. Men börjar tvivla. Måste man betala för ett CarePack för att få ladda ner skiten om man nu lyckas länka?

Edit 2: Moget av HP att lägga in ett o mitt i en sifferserie...

Slöa servrar har de iallafall... Känns som om man har modem.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vill bara dela med mig av den stora lyckan: I mellandagarna fick jag mitt M1015 från Ebay som flashat till IT-mode i NAS4Free verkligen levererar. Jag har tidigare kämpat med urusel diskprestanda i ESXi (även med rätt drivrutiner för B120i), mellan 40-60 MB/s i både läs och skriv, och väldigt ojämn. Nu maxar jag enkelt ut mitt gigabitnätverk. Verkligen natt och dag, äntligen...

Får man fråga om säljare och eventuellt pris?

Permalänk
Medlem

@BlackBird: jag hade samma problem när jag skulle regga min ml10v2 maskin på hp.com men pratade med chatten att jag skulle välja danmark som land. vet inte om du pratade med chatten så kanske dom hjälper dig med.

Permalänk
Medlem

@crash Mje fick det att funka sen - behövde bara byta ut nollan mot ett o Laddade ner filen man körde från Windows. Den startade om. Vet faktiskt inte om det "tog". Får starta om den och kolla BIOS nån gång..

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

@BlackBird: Haha okej men skönt att du fick ordning på det till slut iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

@crash Mje fick det att funka sen - behövde bara byta ut nollan mot ett o Laddade ner filen man körde från Windows. Den startade om. Vet faktiskt inte om det "tog". Får starta om den och kolla BIOS nån gång..

Kolla BIOS-versionen i ILOn vetja.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hej! Har införskaffat mig en hp microserver gen 8 nu. Sitter med 2 stycken WD Red 3 TB insatta i den. Har läst runt lite och har valt att köra Proxmox för att styra alla virtualiseringar. Men hur går jag vidare härifrån? Har förstått att jag behöver sätta upp hårdiskarna i raid (0,1 5, 10) via creat array. Har även bränt en usb med Proxmox för jag tänkte att det bara är plugga in och så startas de automatiskt. Eller? Hjälp en nybörjare!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kolla BIOS-versionen i ILOn vetja.

Du tänker så du! Tänkte inte på den som det så fint heter! Jodå verkade funka fint!

Vet ni förresten om det finns nåt sätt att byta ut backup-bioset mot det aktuella? Backupen är ju från 2012...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen, har två WD Red hdd:ar jag tänkt använda vid ett eventuellt köp av en Proliant och har tre frågor:

1. måste man köra hårddiskarna i raid?

2. måste man köra hårddiskarna i raid om man kör ESXi/virtualisering?

3. Hur stor prestandaskillnad/förbättring är det mellan Celeron GT1610T (2.3GHz) och Pentium G2020T (2.5GHz)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Får man fråga om säljare och eventuellt pris?

http://www.ebay.com/itm/IBM-M1015-SAS2-SATA3-PCI-e-RAID-Contr...

Förefaller vara nytt. Inkluderade även en LP-bracket. Betalade 800 kr.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp här!

Har skapat en array på raid 1 med mina två 3 TB hårddiskar. Det stod då att jag får en logisk partion på 2.7 GB. Men om jag väljer raid 0 så får jag 5.4 GB, spelar detta så stor roll?

Sedan när jag hade skapat en array på raid 1 så stoppade jag in min usb sticka. Bootade om systemet och valde boot option. Därifrån så satte jag usb och då startade proxmox installationen. Allt gick bra igenom den, valde default inställningar. Mina två hårdiskar dök även upp 2.7 gb ledig på båda. Så jag valde 1 av dom bara. Men sen när installationen var klar och systemet startade om så fick jag error. Det står

Attempting Boot From Hard Drive (C:)
error: disk 'lvmid/iugLB2-oT1D-0YBp-5CUY-Evk........' not found.
Entering rescue mode...
grub rescue>

Dold text

Har inte gjort några inställningar i bios etc. Utöver att stoppa in hårdiskarna, starta och sedan skapa en array.

Permalänk
Medlem

RAID 1 är ju spegling - dubbel uppsättning data = säkerhet. Raid 0 är för prestanda - varannat block skrivs till varannan disk samtidigt - snabbt! Så skillnad är det.

Konstigt däremot att du ser dom som två separata diskar i det däringa Proxmox. Borde ju se den logiska partionen där tycker man.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

http://www.ebay.com/itm/IBM-M1015-SAS2-SATA3-PCI-e-RAID-Contr...

Förefaller vara nytt. Inkluderade även en LP-bracket. Betalade 800 kr.

Då var det beställt

Tror jag måste leta lite minne till burken också trots ett fattigt Januari...

Permalänk

Gött att fläktproblemet verkar löst!
Var sugen på en microserver men.. skulle vilja uppgradera till en kompatibel xeon e3 (för vt-d och aes-ni).. verkar lättare sagt än gjort att få tag på en som inte kostar lika mkt som hela servern!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag fått en dålig server eller vad det är... Men har försökt att uppdatera min server med proliant service pack (brände till usb och startade upp). Den uppdaterad etc men sen så står det "please wait, system analyzing" i evigheter. Dvs den lämnar aldrig de stadiet tills firefox (som den använder för att uppdatera) stängs av och felmeddelande visas. Någon som fått liknande?

Har tidigare försökt installera proxmox men har haft problem med att skapa kontainer, den säger att det inte går att skriva superblocks...

Så då fick jag lite nog efter allt annat som inte funkar. Så då valde jag att skita i proxmox och installera exsi vsphere. Men då innan det ska installera så kommer detta meddelande upp.

Bild : http://postimg.org/image/ls5wrpafd/

Hur fel kan det bli egentligen? Har inte ändrat några inställningar förutom att jag har skapat och tagit bort disk array några gånger för att testa ifall raid 0 skulle funka bättre än raid 1.

Innan när jag skulle installera proxmox så dök inte den logiska hårdisken upp (som jag trodde skulle hända). Så då installerade jag proxmox på en utav de två 3tb hårdiskarna som dök upp istället. Så kan de vara det som orsakar problemet ovan? För när jag skulle installera exsi så dök den logiska hårdisken upp och de var den jag valde. I sånna fall behöver jag ju formatera om hårdiskarna antar jag. Kan man göra det direkt i servern eller behöver jag koppla in den i min externa för att formatera...

Mvh

Permalänk
Medlem

Har en raid0 array med 4 st 750GB diskar som nu verkar ha försvunnit helt i Windows. Har inte kollat i HP kontrollerns mjukvara ännu om den finns kvar där. Har det här hänt någon annan?

SSDn körs ju i en egen raid0 som fungerar.

Har inte kikat i kontrollerns mjukvara ännu eftersom burken står utan tangentbord, mus och skärm.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

...

Har inte kikat i kontrollerns mjukvara ännu eftersom burken står utan tangentbord, mus och skärm.

iLO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Använder remote desktop, fungerar de på samma sätt? Eller har jag missförstått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använder remote desktop, fungerar de på samma sätt? Eller har jag missförstått.

Skillnaden är att från ILO kan du slå på och av strömmen som om du hade fysisk tillgång till maskinen. Dessutom kommer du åt consolen, dvs du kan se allt som du skulle kunna se på en monitor kopplad direkt till burken, såsom BIOS mm. Dock, utan licens (optional) så kan man EFTER att den själv bedömer att OSet bootat, bara köra i ca 40 sekunder, sedan stänger den consol fönstret. Dock är det bara att dra igång ett nytt så kan man köra ytterligare 40 sekunder. Räcker för mig hemma iaf.

https://www.youtube.com/results?search_query=hp+ilo+4

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O: alright! Om man kan se bios är det ju rätt intressant att köra! Ska se om jag kan få det att fungera. tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Micke O: alright! Om man kan se bios är det ju rätt intressant att köra! Ska se om jag kan få det att fungera. tack

Bara trycka i nätverkskabel i iLO-porten och sedan surfa till IP't. Inloggningsuppgifter hängde på en lapp när du packade upp den, tror även det sitter en lapp bakpå.

Permalänk

Tipsar om billiga licenser för ILO på ebay. Köpte förra året för 252 SEK. Jag använde min ganska frekvent i början men inte längre. Maskinen är stabil. *peppar peppar*

Permalänk
Medlem

@breakman: Internal Storage Enclosure Device Failure (Bay 2, Box 0, Port 2I, Slot 0)
http://alot-of.space/screenshots/chrome_2016-01-19_12-43-30.p...

EDIT, kunde inte länka bilden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det nån som får remote console-grejen att funka med ilo? Händer inget när jag trycker. Alls. Varken .Net eller java. Har fått det att nästan funka förr. Fick då upp en skärm iallafall. Men aldrig så det kunnat användas. Har en Advanced-licens.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@BlackBird: koppla upp dig mot servern med IE eller Edge.

Permalänk
Inaktiv

Tips till de som vill stoppa in en SSD till OS eller cache. Billigare än att beställa en FDD->Sata från eBay. Molex är gömd ovanför HDD boxen.

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lokso:

Vet inte om jag fått en dålig server eller vad det är... Men har försökt att uppdatera min server med proliant service pack (brände till usb och startade upp). Den uppdaterad etc men sen så står det "please wait, system analyzing" i evigheter. Dvs den lämnar aldrig de stadiet tills firefox (som den använder för att uppdatera) stängs av och felmeddelande visas. Någon som fått liknande?

Har tidigare försökt installera proxmox men har haft problem med att skapa kontainer, den säger att det inte går att skriva superblocks...

Så då fick jag lite nog efter allt annat som inte funkar. Så då valde jag att skita i proxmox och installera exsi vsphere. Men då innan det ska installera så kommer detta meddelande upp.

Bild : http://postimg.org/image/ls5wrpafd/

Hur fel kan det bli egentligen? Har inte ändrat några inställningar förutom att jag har skapat och tagit bort disk array några gånger för att testa ifall raid 0 skulle funka bättre än raid 1.

Innan när jag skulle installera proxmox så dök inte den logiska hårdisken upp (som jag trodde skulle hända). Så då installerade jag proxmox på en utav de två 3tb hårdiskarna som dök upp istället. Så kan de vara det som orsakar problemet ovan? För när jag skulle installera exsi så dök den logiska hårdisken upp och de var den jag valde. I sånna fall behöver jag ju formatera om hårdiskarna antar jag. Kan man göra det direkt i servern eller behöver jag koppla in den i min externa för att formatera...

Mvh

Hej. Om du ser båda hårddiskarna efter att du skapat en raid har något blivit konstigt. Du har ju precis slagit ihop båda diskarna till en.

Jag undrar om du verkligen sparat raidvolyminställningarna på rätt vis?

Ang ESXi, det finns en speciell "Hp microserver gen8 esxi 5,5 installations iso" som har rätt drivrutiner m.m , är det den du använder?
Eller kör installation från du en "vanlig" esxi iso?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hej. Om du ser båda hårddiskarna efter att du skapat en raid har något blivit konstigt. Du har ju precis slagit ihop båda diskarna till en.

Jag undrar om du verkligen sparat raidvolyminställningarna på rätt vis?

Ang ESXi, det finns en speciell "Hp microserver gen8 esxi 5,5 installations iso" som har rätt drivrutiner m.m , är det den du använder?
Eller kör installation från du en "vanlig" esxi iso?

Hejsan ja det är jäkla skumt faktiskt. Men jag lyckades skapa en logisk hårddisk på raid 0 och då gnällde den inte längre. Så nu sitter jag med exsi 6 med två 3tb hårdiskar på raid 0. Men ty jag inte har några viktiga filer (än) så spelar de ju inte någon roll om jag kör på raid 0?

Att uppdatera den har jag inte testat igen, funderar på o skita i det ett tag...

Permalänk
Medlem

@anon246659: Får bara en svart skärm i upplösningen 720x400. Detta endast med .Net-klienten i Edge. Ingen större katastrof ifs då jag har remote desktop igång på den. Men vore ju kul om det finka så man kunde se bios osv också på distans (slippa dra på tvn ).

Visa signatur