Windows 8 eller Windows 7

Permalänk
Medlem

Själv är man toknöjd med W8, Installerade Start8 för att att få tbx startmenyn.
Just love it!
Var själv emot det i början, men är riktigt nöjd!

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkanize:

Själv är man toknöjd med W8, Installerade Start8 för att att få tbx startmenyn.
Just love it!
Var själv emot det i början, men är riktigt nöjd!

Precis så var det för mig! Tänkte testa det bara för att vara säker på om det var så negativt som man hade förväntat sig eller inte, men med Start8 så är det 100x bättre/snyggare än Windows 8 enligt mig!
Går aldrig tillbax till tidigare Windows! (Förutom skoldatorn som har Windows 7. )

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Många säger att det är dumt att köpa ett gammalt operativsystem. Dock kan jag inte hålla med om den saken.
Då Windows Vista kom skaffade många fortfarande XP och det gjorde att Microsofts support för XP förlängdes så att den tog slut samtidigt som Vistas. Man kan förvänta sig att samma sak kommer att hända med Windows 8 versus Windows 7; att supporttiden för Windows 8.1 kommer att vara kort och att användare förväntas köpa en uppgradering till Windows 8.2 som supportas en längre tid.

Detta är dock enbart egna spekulationer från min sida, men bara för att man köper det senaste operativsystemet betyder det inte nödvändigtvis att dess livslängd kommer att vara längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Somsagt det är en smaksak vad man gillar personligen gillar jag windows 7 bäst men windows 8 fungerar också.
Det e väldigt personligt så svårt att svara på.

Skrivet av strejf:
Skrivet av GaMeR2K5:

NY dator?

Isåfall finns det ingen anledning till att INTE välja Windows 8... ifall du inte redan har Windows 7.

Skrivet av Ozzed:

Det beror på vad du trivs med. Tål du modern UI så är det inga problem med Windows 8 men gillar du inte Modern UI så är det ingen idé att köra Windows 8 och vänta på 8.1, för de kommer troligtvis inte återinföra startmenyn som val där. Ett alternativ är ju tredjepartsprogram typ start8 och liknande och det ger ju i princip samma funktioner men jag tycker det sänder fel signaler till Microsoft. Men som sagt... Smaksak och absolut inget man bara kan svara ja eller nej på.

Skrivet av DDemis:

Jag skulle ha valt Windows 8. Jag tycker i alla fall det är ett bra OS. Om man är van med W7 så kanske det tar en dag eller två att komma igång, men sen så går det bra ska du se!

Skrivet av EpicBlobfish:

Jag skulle ha tagit windows 7 eftersom jag bara har haft problem med windows 8, problem som inte existerade i windows 7 för mig. T.ex. får jag bsod då och då eftersom drivrutinerna inte fungerar helt 100 till w8 och ibland låser sig hela operativsystemet så allt jag kan se är en blå flimrande ruta.

Modern UI vänjer man sig vid men jag måste säga att jag personligen tycker sämre om det än w7 varianten ( detta säger jag efter 4 månaders användande ).

Skrivet av Morzach:

Kör på Windows 8. Enligt mina egna erfarenheter är det helt klart snabbare och stabilare, varför köpa ett gammalt operativsystem? Det har aldrig varit en bra idé historiskt sett.

Startmenyn vänjer man sig av med fort, det är inte så stor omställning att starta program från Modern UI istället för den gamla startmenyn, jag börjar till och med tycka att det är enklare, även om det inte är så estetiskt tilltalande i mitt tycke.

Skrivet av sorkin:

Win 8 och står du inte ut med gränssnittet kan du ladda ner "Classic shell" gratis och få tillbaka starmeny etc.

Skrivet av varporx:

jag har bytt tbx windows 7. Har haft lite problem med bsod i olika spel. blandannat bl2, fallout nv, bf3, även mass effect 3. men sen jag bytte tbx till win 7 så har problemen försvunnit. Först trodde jag det va överklockningen som va instabil så jag drog allt på default men problemen kvarstog så jag bytte. Få se om det kommer fixar senare eller så kanske jag byter tbx när 8.1 kommer.

Skrivet av sparriskrigaren:

Windows 8 med Start8, helt klart.

Skrivet av sumpe:

Win7 helt klart då fortfarande många program är välldigt dårligt kompatiblet bakåt. men som en vanlig skriv&surf dator kan du nog använda win8 med nöje.
då classic shell löser lite med kordinationen att göra men win8 är handgjord för att användas med touch screen om du frågar mig så har inte win8 nått att göra på Dator marknaden. utan bara handhållet. sitter på min nya laptop med win8 installerat när jag installerat allt så funkar inte overlay i mumble alls oavsett fixes som finns där ute. och med tanke på hur stor win7/8 är ca 20gb har jag tanke på att installera min gamla winxp som tar 1gb på en 120gb fick jag plats med bara 3 spel då dom tar ca 20-30gb var.

Skrivet av KTL:

Lugna ner dig med köp tills vi vet exakt vad 8.1 innebär. Det vet vi i slutet av juni då Microosft Build går av stapeln. Tills dess är väldigt mycket rykten.

Läser du svaren du fått säger folk antingen Win 7 eller Win 8 med Classic Shell eller Start 8 osv. Så Microsoft har mycket att fixa om folk konstant rekommenderar att man behöver tredjepartstillägg eller går bakåt. Vi får se om de orkar ta till sig av kritiken denna gång eller som med Win 8's release previews blankt skiter i den.

Skrivet av foxzox7:

Om du redan har w7 är det ingen idé att byta men har du ingen utav dem är w8 det självklara valet. Varför ska man betala för ett operativsystem som är 3 år gammalt?

Skrivet av Hzup:

Försökte länge att förlika mig med W8. Men tyckte det var väldigt omständigt och tillslut så orkade jag inte och återinstallerade W7. Problem med drivrutiner som inte fungerar, och andra kompabilitetsproblem var väldigt irriterande. Vande mig aldrig ved 'pek och lek' Modern UI. Man kan ju 'modda' W8 så det blir nästan identiskt med W7, men tycker inte att jag skall behöva gå till tredjepartsapplikationer för att återskapa något som fungerade bra.

Tror att W8 kommer bli bra, men som det är just nu så avvaktar jag. TS kommer dock märka att det finns ett par på Sweclockers som 'white-knightar' W8 jävligt hårt. Titta i några W8 trådar så ser du vilka jag menar. Väldigt få generellt som tycker att övergången från W7 till W8 är värt besväret.

Edit: 'White-knightar' åsyftar

Skrivet av GaMeR2K5:

Som sagts så otroligt många gånger redan... man behöver inte använda det.

Jag gör inte det och jag har Windows 8. Petitesser...

Skrivet av Zicsoen:

Slängde in Windows8 när jag byggde ihop min nya dator för några månader sedan. Förutom ett väntat problem med drivrutiner till ett gammalt studiokort så har allt fungerat felfritt. Gränssnittet har ju, som du säkert vet, fått sig en make-over och har du inga problem med det så är det ju bara att köra på. Än så länge har jag inte stött på några problem alls med äldre programvara.

Skrivet av Basicnewb:

Glöm allt vad ALLA har sagt här o lyssna på mig

Windows 7.

Det är en tumregel att windows FAILAR totalt med varannan OS. O med tanke på att 7 ligger mellan Vista (sämst) och 8 så..
Om du ska skaffa WIN 8 så vänta några år tills det är bevisat att den är kompatibel med allt du tänker använda.

Detta ska vara en speldator om det spelar någon roll Alla mina komponenter har Windows 8 och 7 seal på sina lådor så jag tror de kommer funka med båda , eller ?

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Detta ska vara en speldator om det spelar någon roll Alla mina komponenter har Windows 8 och 7 seal på sina lådor så jag tror de kommer funka med båda , eller ?

Ja, men ska du köpa nytt kan du lika gärna köpa w8. Mycket optimeringar osv som gjorts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Va hjälper det ifall komponenterna funkar om inte spelen gör det på en speldator?

Edit: Till TS - Om du är student så kan du ju få gratis windows. Glöm inte det!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd

Jag kör Windows 8 på den bärbara och W7 på den vanliga. Kanske är det en hint :*)

Permalänk
Avstängd

Svar: välj windows 8.. Och sen vill ja påminna att det finns en sök funktion på sidan. Varje dag startar någon en tråd om win7 vs win8 o.s.v .

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Jo, Metro.

Modern UI är en sån liten del av windows 8 att om man kör nån 3:e-parts startmeny så kommer du knappt i kontakt med det överhuvudtaget.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

W8 känns sjukt mycke snabbare än 7an på många sätt, Bättre optimerat å shit. Satsa på 8an, Installera Start8 så här du ett finare system än w7 kan ja tycka!

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Man använder inte Modern UI på desktop.

gör det varje dag funkar kanon.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Som jag nämnde innan har iaf inte jag haft några som helst problem med gammal mjukvara än så länge. Jag kör har iofs inte provat något på windows 8 som varit ämnat till något äldre OS än XP, förutom en nostalgitripp med Dungeon Keeper, som faktiskt funkar finfint, detta är dock GOGs win7 patchade version av spelet. Spelar du bara någorlunda moderna spel tror jag inte att du kommer ha några problem alls med windows8.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |