Windows 8 eller Windows 7

Permalänk
Medlem

Windows 8 eller Windows 7

Vilken ska jag välja till min dator? Ska jag köpa 8 och vänta på gratis 8.1?
Tack på förhand

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

Somsagt det är en smaksak vad man gillar personligen gillar jag windows 7 bäst men windows 8 fungerar också.
Det e väldigt personligt så svårt att svara på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasPC:

Tack på förhand

Ja.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasPC:

Tack på förhand

Det beror på vad du trivs med. Tål du modern UI så är det inga problem med Windows 8 men gillar du inte Modern UI så är det ingen idé att köra Windows 8 och vänta på 8.1, för de kommer troligtvis inte återinföra startmenyn som val där. Ett alternativ är ju tredjepartsprogram typ start8 och liknande och det ger ju i princip samma funktioner men jag tycker det sänder fel signaler till Microsoft. Men som sagt... Smaksak och absolut inget man bara kan svara ja eller nej på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt Windows 8. Jag tycker i alla fall det är ett bra OS. Om man är van med W7 så kanske det tar en dag eller två att komma igång, men sen så går det bra ska du se!

Permalänk

Jag skulle ha tagit windows 7 eftersom jag bara har haft problem med windows 8, problem som inte existerade i windows 7 för mig. T.ex. får jag bsod då och då eftersom drivrutinerna inte fungerar helt 100 till w8 och ibland låser sig hela operativsystemet så allt jag kan se är en blå flimrande ruta.

Modern UI vänjer man sig vid men jag måste säga att jag personligen tycker sämre om det än w7 varianten ( detta säger jag efter 4 månaders användande ).

Permalänk
Medlem

Kör på Windows 8. Enligt mina egna erfarenheter är det helt klart snabbare och stabilare, varför köpa ett gammalt operativsystem? Det har aldrig varit en bra idé historiskt sett.

Startmenyn vänjer man sig av med fort, det är inte så stor omställning att starta program från Modern UI istället för den gamla startmenyn, jag börjar till och med tycka att det är enklare, även om det inte är så estetiskt tilltalande i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Win 8 och står du inte ut med gränssnittet kan du ladda ner "Classic shell" gratis och få tillbaka starmeny etc.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

jag har bytt tbx windows 7. Har haft lite problem med bsod i olika spel. blandannat bl2, fallout nv, bf3, även mass effect 3. men sen jag bytte tbx till win 7 så har problemen försvunnit. Först trodde jag det va överklockningen som va instabil så jag drog allt på default men problemen kvarstog så jag bytte. Få se om det kommer fixar senare eller så kanske jag byter tbx när 8.1 kommer.

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk

Windows 8 med Start8, helt klart.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morzach:

Kör på Windows 8. Enligt mina egna erfarenheter är det helt klart snabbare och stabilare, varför köpa ett gammalt operativsystem? Det har aldrig varit en bra idé historiskt sett.

Startmenyn vänjer man sig av med fort, det är inte så stor omställning att starta program från Modern UI istället för den gamla startmenyn, jag börjar till och med tycka att det är enklare, även om det inte är så estetiskt tilltalande i mitt tycke.

Nej Windows ME och Windows Vista var klart bra köp när dom kom ut

Ont: Jag har haft W8 och W7 i omgångar installerade, men går ofta tillbaka till W7.
Hastighetsmässigt upplever jag 0 skillnader.

Sen avskyr jag hur pass skiten låser C, UAC i botten så går det ändå inte editera windows filer som hosts (enda sättet är öppna notepad i Admin och öppna hosts etc)
Det går att komma förbi genom tvinga UAC 0 i registret, men ska inte behövas. I W7 kan jag göra det mesta enbart med uac i botten.
Sen småsaker som popup rutan att det finns nya blabla för att öppna, problem med streamingprogram och lite annat.

Jag kör W8 med Start8 och en hel del regedit ändringar/tweaks)
Interfacemässigt föredrar jag windows 7, tycker om Aero, gillar inte modernui. Men det är såklart smaksak.

Men nu har jag W7 igen efter en tid med W8, tycker det fungerar bättre helt enkelt.
Provar W8 igen vid 8.1, men inget vettigt lär ändras, får la köpa nytt Start8 då också för någon startmeny addar dom ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varporx:

jag har bytt tbx windows 7. Har haft lite problem med bsod i olika spel. blandannat bl2, fallout nv, bf3, även mass effect 3. men sen jag bytte tbx till win 7 så har problemen försvunnit. Först trodde jag det va överklockningen som va instabil så jag drog allt på default men problemen kvarstog så jag bytte. Få se om det kommer fixar senare eller så kanske jag byter tbx när 8.1 kommer.

Hade också fler problem med windows 8 på min burk gällande spel.

Permalänk
Medlem

Win7 helt klart då fortfarande många program är välldigt dårligt kompatiblet bakåt. men som en vanlig skriv&surf dator kan du nog använda win8 med nöje.
då classic shell löser lite med kordinationen att göra men win8 är handgjord för att användas med touch screen om du frågar mig så har inte win8 nått att göra på Dator marknaden. utan bara handhållet. sitter på min nya laptop med win8 installerat när jag installerat allt så funkar inte overlay i mumble alls oavsett fixes som finns där ute. och med tanke på hur stor win7/8 är ca 20gb har jag tanke på att installera min gamla winxp som tar 1gb på en 120gb fick jag plats med bara 3 spel då dom tar ca 20-30gb var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Nej Windows ME och Windows Vista var klart bra köp när dom kom ut

Första veckorna/månaderna efter lansering har väl inte varit nån hit i vissa fall, det kan jag hålla med om
Windows 8 är dock bra mycket mognare jämförelsevis.

Det jag menar är att om ett tag "tvingas" man mer eller mindre uppgradera ändå, och när man väl vant sig och sett fördelerna med det modernare operativsystemet så tror jag inte det är så många som vill gå tillbaka. Tycker det alltid har varit så här.

Permalänk
Medlem

Lugna ner dig med köp tills vi vet exakt vad 8.1 innebär. Det vet vi i slutet av juni då Microosft Build går av stapeln. Tills dess är väldigt mycket rykten.

Läser du svaren du fått säger folk antingen Win 7 eller Win 8 med Classic Shell eller Start 8 osv. Så Microsoft har mycket att fixa om folk konstant rekommenderar att man behöver tredjepartstillägg eller går bakåt. Vi får se om de orkar ta till sig av kritiken denna gång eller som med Win 8's release previews blankt skiter i den.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

win 8 med start 8 eller med windows blue (8.1) när det kommer.

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 är utan tvekan bästa valet om du vill köra en dator som flyter på utan problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palleralla:

Windows 7 är utan tvekan bästa valet om du vill köra en dator som flyter på utan problem

Varför är det så menar du? Jag tycker tvärt om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du redan har w7 är det ingen idé att byta men har du ingen utav dem är w8 det självklara valet. Varför ska man betala för ett operativsystem som är 3 år gammalt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Varför är det så menar du? Jag tycker tvärt om

Ja du som exempel kan vi kanske ta alla dessa blåa skärmar med sura smiles som dyker upp utan vidare när det inte ens finns nåt fel och startar om datorerna jag har och problemen med att windows tappar usb enheter efter att varit i viloläge och det är inte dom enda nackdelarna med 8an

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palleralla:

Ja du som exempel kan vi kanske ta alla dessa blåa skärmar med sura smiles som dyker upp utan vidare när det inte ens finns nåt fel och startar om datorerna jag har och problemen med att windows tappar usb enheter efter att varit i viloläge och det är inte dom enda nackdelarna med 8an

Har du analyserat dumpfilen för att få reda på vad kraschen beror på?

Har du använt uteslutningsmetoden för att se att kraschen verkligen beror på operativsystemet? Installera en ren Windows 7 utan program. Kraschar den? Om inte, testa att installera en ren Windows 8 på samma burk. Kraschar den? Om den gör det, installera en ren Windows 7 igen på samma burk. Kraschar den? Om ja då vet du att det beror på Windows 8 och eller medföljande drivrutiner. Givetvis bör alla drivrutiner, Windows-uppdateringar och BIOS-uppdateringar vara installerade.

Vad menar du med att den kraschar utan att det finns något fel? Det tycker jag är att säga emot sig själv. Att den kraschar är ett fel.

Vilka fler nackdelar har du upptäckt?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Har du analyserat dumpfilen för att få reda på vad kraschen beror på?

Har du använt uteslutningsmetoden för att se att kraschen verkligen beror på operativsystemet? Installera en ren Windows 7 utan program. Kraschar den? Om inte, testa att installera en ren Windows 8 på samma burk. Kraschar den? Om den gör det, installera en ren Windows 7 igen på samma burk. Kraschar den? Om ja då vet du att det beror på Windows 8 och eller medföljande drivrutiner.

Vad menar du med att den kraschar utan att det finns något fel? Det tycker jag är att säga emot sig själv. Att den kraschar är ett fel.

Vilka fler nackdelar har du upptäckt?

Ja felet är windows 8 och inget annat och det sa jag från början att windows 8 inte körs utan fel så det finns ingen som säger emot sig själv bara någon som är dålig på att läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

NY dator?

Isåfall finns det ingen anledning till att INTE välja Windows 8... ifall du inte redan har Windows 7.

Jo, Metro.

Permalänk
Medlem

Försökte länge att förlika mig med W8. Men tyckte det var väldigt omständigt och tillslut så orkade jag inte och återinstallerade W7. Problem med drivrutiner som inte fungerar, och andra kompabilitetsproblem var väldigt irriterande. Vande mig aldrig ved 'pek och lek' Modern UI. Man kan ju 'modda' W8 så det blir nästan identiskt med W7, men tycker inte att jag skall behöva gå till tredjepartsapplikationer för att återskapa något som fungerade bra.

Tror att W8 kommer bli bra, men som det är just nu så avvaktar jag. TS kommer dock märka att det finns ett par på Sweclockers som 'white-knightar' W8 jävligt hårt. Titta i några W8 trådar så ser du vilka jag menar. Väldigt få generellt som tycker att övergången från W7 till W8 är värt besväret.

Edit: 'White-knightar' åsyftar

Citat:

Ett sinnestillstånd där en individ (knekt) känner ett behov eller skyldighet att rädda något/någon (jungfru) från olyckliga omständigheter (Såsom negativitet och andra otrevligheter).

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hzup:

Försökte länge att förlika mig med W8. Men tyckte det var väldigt omständigt och tillslut så orkade jag inte och återinstallerade W7. Problem med drivrutiner som inte fungerar, och andra kompabilitetsproblem var väldigt irriterande. Vande mig aldrig ved 'pek och lek' Modern UI. Man kan ju 'modda' W8 så det blir nästan identiskt med W7, men tycker inte att jag skall behöva gå till tredjepartsapplikationer för att återskapa något som fungerade bra.

Tror att W8 kommer bli bra, men som det är just nu så avvaktar jag. TS kommer dock märka att det finns ett par på Sweclockers som 'white-knightar' W8 jävligt hårt. Titta i några W8 trådar så ser du vilka jag menar. Väldigt få generellt som tycker att övergången från W7 till W8 är värt besväret.

Edit: 'White-knightar' åsyftar

Jepp så är det och det finns ett gäng som gör allt de kan för att smutskasta Windows 8 för att de själva inte gillar det. Tycker själv att jag har lyckats rätt bra med att förklara vilka fördelar som finns med Windows 8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slängde in Windows8 när jag byggde ihop min nya dator för några månader sedan. Förutom ett väntat problem med drivrutiner till ett gammalt studiokort så har allt fungerat felfritt. Gränssnittet har ju, som du säkert vet, fått sig en make-over och har du inga problem med det så är det ju bara att köra på. Än så länge har jag inte stött på några problem alls med äldre programvara.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

*Ett personangrepp borttaget*

Permalänk

Glöm allt vad ALLA har sagt här o lyssna på mig

Windows 7.

Det är en tumregel att windows FAILAR totalt med varannan OS. O med tanke på att 7 ligger mellan Vista (sämst) och 8 så..
Om du ska skaffa WIN 8 så vänta några år tills det är bevisat att den är kompatibel med allt du tänker använda.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Denna diskussion! Vart leder den? Det behövs inte en tråd till i detta forum om detta. Börjar bli ganska uppenbart att alla tycker olika. Det finns en anledning att köpa W7 och det finns en anledning till att köpa W8.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Man använder inte Modern UI på desktop.

Visa signatur

Citera för svar