Aktiva PA-högtalare för fest.

Permalänk
Hedersmedlem

Aktiva PA-högtalare för fest.

Behöver lite dunka-dunk till ett par studentfester. Sedan är det ju alltid bra å ha ett par högtalare man inte behöver bry sig så mycket om.

Krav: Ganska bra ljudtryck, ska kunna spela i en festlokal där det får plats ca 40 pers.

Pris: Måste erkänna att jag är ganska snål när det gäller sånt här. Festdeltagarna bryr sig inte ett skit om ljudkvalité, de har t.om. haft fest där man har med sig datorhögtalare..... Budget runt 4000:-

Har tittat på Behringers billiga aktiva högtalare B212D/B215D men litar inte riktigt på Behringer. Finns det några "vettiga" alternativ?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

I min skola har de helt igenom Behringer högtalare och kvalitèn är asgrymm! Men då snackar vi 20-40w modellerna

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Behringer var kanske dåliga förr men inte nu,deras prylar ska vara ganska ok.
Hur många dB snackar vi om,vilken typ av musik,krav på basåtergivning osv sådant är bra att veta.
Men 4k kommer man inte så långt med tyvärr.

Permalänk
Medlem

Två såna här så kan du spränga hela skiten:
http://www.thomann.de/se/the_box_pa502a_aktives_fullrangesyst...

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Men jag skulle satsa på lite mindre välljudande högtalare, och skära ut lite utrymme vid 1-3 khz med EQ så man kan prata. och sen korrigera lite bumlig bas, så låter det gött, och sen ta bort lite vass diskant.

vips, alla mår bra.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Behringer var kanske dåliga förr men inte nu,deras prylar ska vara ganska ok.

Jepp, det är bara deras dåliga rykte som lever kvar..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

dE KÖPTE UPP midas 2009 vilket gjorde att deras grejer blev bättre tack vare insikt i andras produkter

helt okej prylar, en del. men inget finljud.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

mitt Behringer system med en 18" sub gick på 8000kr och där är bra tryck i det!

Rekommenderar lite större budget så kan du få högtalare med riktigt grymt tryck!

EDIT: vad jag har för mig så blir det billigare med passiva högtalare och slutsteg. men jag kanske har fel?

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par Behringer 312d som jag kompletterat med en 15 tum sub. Tycker det låter helt ok faktiskt sett till totalkostnad, funkar fint för mindre fester etc.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för alla svar!

Tyvärr är en del av dotterns kompisar "mindre smarta", dvs. intryckta diskanter och likn. får man räkna med, därför tänkte jag köpa ett par tåliga högtalare. Jag kommer även använda högtalarna till en mer vuxen publik och inte helt omöjligt att jag kompletterar med en sub.

Skrivet av oyegie:

Behringer var kanske dåliga förr men inte nu,deras prylar ska vara ganska ok.
Hur många dB snackar vi om,vilken typ av musik,krav på basåtergivning osv sådant är bra att veta.
Men 4k kommer man inte så långt med tyvärr.

Högtalarna ska klara av all typ musik och jag är väl medveten om att 4K är lite. När det gäller basen behöver det inte vara överdrivit. Vet att PA-toppar inte ger någon vettig djupbas men lite dunka-dunk måste dom klara av. Som sagt är det inte omöjligt att jag köper till en sub men det blir inte just nu.

Skrivet av yttox:

Jag har själv ett par Behringer 312d som jag kompletterat med en 15 tum sub. Tycker det låter helt ok faktiskt sett till totalkostnad, funkar fint för mindre fester etc.

Hur är ljudet utan subwoofern? Är det tunt eller "funkar" det?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tackar för alla svar!

Hur är ljudet utan subwoofern? Är det tunt eller "funkar" det?

Nåt fett bastryck med några 12tums toppar kan du glömma,ska du lira högt med bra tryck i basen utan att det låter apa så får du komplettera med basmodul.

Permalänk
Medlem

En bas är dock att rekommendera starkt!
Det kan göra att ljudet från två kassa högtalare känns så mycket bättre, eftersom basen fyller ut. Det är även härligt och folk blir mer dansglada när dom känner basen i bröstet
Nackdel är dock att grannarna ofta klagar och snuten kommer nästan alltid.

Aktivt är i alla fall the-way-to-go om man inte har nattklubb/installation

Själv kör jag med:
8x ELX118p tillsammans med 4x ELX115p, och 2x ELX112p för monitor.

(Jag är DJ och kör på lokalfester mm)

Dold text
Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Högtalarna ska klara av all typ musik och jag är väl medveten om att 4K är lite. När det gäller basen behöver det inte vara överdrivit. Vet att PA-toppar inte ger någon vettig djupbas men lite dunka-dunk måste dom klara av. Som sagt är det inte omöjligt att jag köper till en sub men det blir inte just nu.

Bra tänkt! Kör på två hyfsade toppar nu så kan du komplettera med bas senare om det går bra med dina arrangemang!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elev10:

En bas är dock att rekommendera starkt!
Det kan göra att ljudet från två kassa högtalare känns så mycket bättre, eftersom basen fyller ut. Det är även härligt och folk blir mer dansglada när dom känner basen i bröstet
Nackdel är dock att grannarna ofta klagar och snuten kommer nästan alltid.

Aktivt är i alla fall the-way-to-go om man inte har nattklubb/installation

Själv kör jag med:
8x ELX118p tillsammans med 4x ELX115p, och 2x ELX112p för monitor.

(Jag är DJ och kör på lokalfester mm)

Dold text

"Nackdel är dock att grannarna ofta klagar och snuten kommer nästan alltid."

Åh, vad är det man kallar såna som du nu igen? Just ja, white trash.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

cerwin vega! bra fest högtalare det enormt bra tryck.

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"