Fri surf kontant kort i Finland

Permalänk
Medlem

Fri surf kontant kort i Finland

Fri surf kontant kort i Finland HELP

Vill ha som Comvig eller Telenor har med kontant korts abonnemang, vill kunna surfa/ta emot samtal men viktigaste är att kunna surfa över 3g/4g utan en massa spärrar typ 4 gig/månad...kommer vara i Dragsvik Finland (täckning)

Permalänk
Medlem

Good luck finding it. Har du inte låst upp dig till ett äldre Telenor abonnemang (iaf här i sverige) så är det omöjligt utan spärrar.

kontant kort har oftast 1GB trafik spärr för att sedan låsas ner till 196K eller vad det nu är(så är det för mig med Tre och 2GB trafik)

lycka till som sagt då alla jag sätt har en begränsad mängd!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Jaha.
Ska du klämma in en fråga där någonstans också kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Tror han vill ha ett Finskt kontantkort med fri surf.

I Finland är det ovanligt med trafikspärr i GB. Men du betalar enligt hastighet på abonnemanget. Och kontantkort är ofta betydligt dyrare än vanligt abonnemang.

Exempel på kontantkort från www.saunalahti.fi. Ingen max GB-gräns.
384 kbit/s - 6,80€/månad
1 Mbit/s - 14,80€/månad
4 Mbit/s - 24,80€/månad
21 Mbit/s - 34,80€/månad

Samtal: 0,0665 €/min
SMS: 0,0665 €/st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Tror han vill ha ett Finskt kontantkort med fri surf.

I Finland är det ovanligt med trafikspärr i GB. Men du betalar enligt hastighet på abonnemanget. Och kontantkort är ofta betydligt dyrare än vanligt abonnemang.

Exempel på kontantkort från www.saunalahti.fi. Ingen max GB-gräns.
384 kbit/s - 6,80€/månad
1 Mbit/s - 14,80€/månad
4 Mbit/s - 24,80€/månad
21 Mbit/s - 34,80€/månad

Samtal: 0,0665 €/min
SMS: 0,0665 €/st

Tack, du förstod mig exakt även om jag va drunk när jag skrev
Skulle helst vilja ha fri surf+fria sms inom norden Men viktigaste är frisurf och att folk kan smsa till mig och ringa

kommer vara i Dragsvik militärförläggning, Täckning där?

Permalänk
Skrivet av Derileec:

Skulle helst vilja ha fri surf+fria sms inom norden Men viktigaste är frisurf och att folk kan smsa till mig och ringa

Helt bra täckning i Dragsvik, det var det iaf när jag tjänstgjorde 2006.
De borde även ha täckande wlan nu också i de flesta byggnader. Tror det var 2007 eller 2008 som dom installerade wlan routrar i de flesta hus där.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Helt bra täckning i Dragsvik, det var det iaf när jag tjänstgjorde 2006.
De borde även ha täckande wlan nu också i de flesta byggnader. Tror det var 2007 eller 2008 som dom installerade wlan routrar i de flesta hus där.

Inget Wifi 2010 förutom vid BevKom, de var ju på tal att det skulle komma mer.
Hade Elisa och det fungerade bra för det var inte många som hade det.
DNA var rätt så slö i.o.m det var populärast.

P.S Hajooo me dagana

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derileec:

Jag tror det här är vad du är ute efter, fri surf med valfri hastighet i 4G. du kan ringa, smsa och använda internet i hela norden ingen bindningstid så du kan ju beställa det när du kommer till finland och när du lämnar dragsvik så kan du säga upp det. fast det är egentligen inte nödvändigt eftersom det funkar lika bra till samma pris i sverige

https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/puhelin_ja_liittyma/lii...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Good luck finding it. Har du inte låst upp dig till ett äldre Telenor abonnemang (iaf här i sverige) så är det omöjligt utan spärrar.

kontant kort har oftast 1GB trafik spärr för att sedan låsas ner till 196K eller vad det nu är(så är det för mig med Tre och 2GB trafik)

lycka till som sagt då alla jag sätt har en begränsad mängd!

Älskar din signatur när du skriver som en lågstadieelev, haha.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och vägledning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Älskar din signatur när du skriver som en lågstadieelev, haha.

Gillar hur du formulerar dig, då du själv inte verkar speciellt mycket äldre...

Men visst! Folk måste ju klaga på något här på forumet.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Gillar hur du formulerar dig, då du själv inte verkar speciellt mycket äldre...

Men visst! Folk måste ju klaga på något här på forumet.

Troligtvis inte, men jag sitter inte och gnäller på hur folk skriver och sen gör det sämre själv.

Ja du är ett levande exempel på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Troligtvis inte, men jag sitter inte och gnäller på hur folk skriver och sen gör det sämre själv.

Ja du är ett levande exempel på det

Du drar dock det längsta strået

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De tre huvudsakliga operatörerna som finns är Saunalahti, Sonera och DNA. Någon nämnde Elisa men det är moderbolaget åt Saunalahti. Alla deras konsumentanslutningar säljs under Saunalahti-namnet sedan något år tillbaks. Sedan finns även TeleFinland som är Soneras lågprisbolag. Jag har för mig att det finns flera andra också men det är såna som i princip ingen använder. Inget jag skulle orka ödsla energi på att utforska.

Du skriver ju kontantkort så jag hoppar över allt komplicerat som kräver att man tecknar abonnemang.

Saunalahti har ungefär lika bra täckning som Sonera, skulle jag vilja påstå. Med båda operatörerna har man 3G överallt där det finns vägar och bebyggelse och oftast fungerar det också bra. Det kan ju förstås variera lite beroende på var man befinner sig - jag fick byta från Saunalahti till Sonera för ett par år sen pga värdelös dataprestanda här omkring Vasa. Ett par år före det fick jag byta åt andra hållet, av samma orsak.

DNA har generellt sett lite sämre 3G-täckning än dom två andra. GSM-täckningen har det i praktiken inte varit nån skillnad på dom senaste tio-femton åren om man inte beger sig upp i finska Lappland 30 kilometer från närmaste asfalterade väg. Då tror jag det kan löna sig att ha Sonera. Annars fungerar alla operatörer typ överallt där man råkar befinna sig.

Alla tre operatörer (Sonera, Saunalahti, DNA) har mobildata i sina kontantkort. Priserna är identiska, lite under 2 euro per megabyte men dock maximalt 2 euro om dagen. Saunalahti har så man kan ladda in surfpaket på sitt kontantkort, t.ex 1Mbit under en månads tid för 14,90 eller 4Mbit för 6,90 per vecka. Betydligt dyrare än om du tecknar abonnemang, men ändå billigare än att hålla på och betala 2 euro/dag. Dom andra två operatörerna verkar inte erbjuda några såna paket.

Skulle jag behöva ett kontantkort med surf skulle jag välja Saunalahti, helt klart.

Både Sonera och Saunalahti har för övrigt usb-modem med kontantkort också. 40 euro för ett startkit där det ingår modem och en månads data.

Själv har jag givetvis abonnemang, just nu Sonera med ett paket som ger mig 20GB, 100min och 100 sms per månad. Det fina i kråksången är att jag kan använda dem på koncernens nät i hela Norden och Baltikum utan att det kostar extra. Sonera är ensamma om den finessen. Men det kräver att man tecknar abonnemang. Har du nån släkting i Finland du kan teckna det på, t.ex? Alla soneras abonnemang har dock trafiktak på data, även det är en "finess" dom är ensamma om. Men 20GB räcker mer än väl för mig. Jag ligger dock inte i Dragsvik.