Problem med HDMI-splitter och DVI-inkopplad skärm

Permalänk

Problem med HDMI-splitter och DVI-inkopplad skärm

Hej,

Jag fick precis hem min HDMI-splitter efter en del väntande. Det är en http://www.dustinhome.se/product/5010549468/deltaco-hdmi-spli...
Denna har jag kopplad från datorn's port och en datorskärm och en tv, både i 1080p.
Jag har dessutom en skärm kopplad med DVI som är min main-screen.

Nu till problemet, oftast när jag startar Tv'n som är det "tredje hjulet" så att säga blinkar skärmarna till (inget konstigt). Sedan får jag upp bild på skärmen och tv'n kopplad med HDMI. Skärmen kopplad med DVI förblir svart även om main-screen sakerna (task-baren) "visas" på den svarta skrärmen.

Det händer någon gång ibland att det inte händer, men när det har hänt behöver jag ALLTID starta om datorn för att få DVI-skärmen att fungera igen...

Är det någon expert som har några tankar eller ideér om mitt problem, hade varit uppskattat

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Bildexpert 📺

Inget svar eller lösning men problemet ligger ofta i hantering av metadata (EDID) i kombination med HDCP och problemet är inte ovanligt. En splitter kan fungera på flera sätt. De enkla splittrarna har en egen EDID så grafikkortet vet aldrig vilken display som finns i andra änden utan det är upp till splittern att kommunicera för sammanhanget rätt information. De avancerade (och dyra, 2000 kr+) kan ta EDID från enheterna så att grafikkortet möts av exakt samma info som när du kopplar direkt till displayen. Problemet är bara att med två eller fler displayer, vilken EDID ska väljas?

HDMI och HDCP-hanteringen baseras på att enheterna är ständigt i kontakt med varandra och när du slår på TV:n sker en ny händelse som måste hanteras, till exempel att en extra HDCP-nyckel måste genereras för den nya displayen. TV:n skiljer sig också med att den hanterar ljud och ljud kräver en egen HDCP-nyckel.

Så vad som förmodligen händer är att den här förändringen får antingen grafikkortet och/eller splittern att bugga ur och något av systemen fallerar. Hänger inte med på vad du menar med "main-screen-sakerna (task-baren)" men systemet med HDCP när det används från programvaror som följer licensmodellerna, tex Arcmedia Theatre etc., är att de släcker bilden på grund av att inte rätt mängd HDCP-nycklar genereras. Bilden från DVDn/BD-skivan släcks men datorns menyer syns fortfarande. Om det är så att du använder något som skulle få HDCP-nycklar att genereras vill säga.

Ibland kan man få det här att fungera genom att stänga av EDID (kallas även DDC) i skärmen, ifall det finns sådant alternativ i skärmen vill säga. En renodlad DVI-splitter kan också fungera bättre, liksom en skärm som ansluter med HDMI istället för DVI så att du kör HDMI hela vägen. En annan splitter skulle också kunna fungera bättre. Ytterligare varianter är programvaror som hanterar buffrad EDID på datorn så att grafikkortet ignorerar EDID och alltid går på samma inställningar oavsett vad splitter skickar för metadata. Jag har dock inte testat eller experimenterat med sådana lösningar så inga djupare tips där. Dessutom hjälper inte ifall det är splittern som buggar.

En pryllösning på problemet är "synkboxar", små elektroniklådor som håller förbindelsen aktiv. Enkelt förklarat ser de till att det ur grafikkortet och splitterns synvikeln verkar som att TV:n alltid är påslagen genom att lådan kopierar displayens EDID och sedan håller förbindelsen elektriskt aktiv med de 5 volt som krävs på DDC-kanalen.

Här är en sådan produkt, avsedd för att hantera den här typen av situationer: http://www.vidabox.com/products_dr_doctor_hdmi.php

Har inte testat den och som du ser har du en viss kostnad till dem. Tyvärr känner jag inte till splittrar som har de här funktionerna inbyggda. Inte på den här sidan 10.000 kronor i alla fall.