Permalänk

Kompisen blev hackad!

Hej alla Swec!

Vänder mig ännu en gång till er där det finns gott om kunskap. Som det står i rubriken så blev min kompis fb, blogg mm hackat.
Frågan är, finns det sätt att få tag med hens ip adress och vad kan man isåfall göra med den? Kan man få ut ip adresser genom telefonnummer t ex? Om de skulle använda en proxy vilket jag inte tror hen/de gör så skulle inte ip adress grejen funka antar jag.

Vet att det finns sidor där man kan söka på personers ip adresser och få ut lite information som inte helt säkert stämmer. Men man ser deras internet leverantör och där borde väl polisen ha tillåtelse att få ut till vilket hus just den ip adressen leder genom internetleverantören? Om polisen ens bryr sig om sånna här saker...

Ber om ursäkt om tråden är på fel ställe, var inte riktigt säker på vart den skulle sättas.

Ta hänsyn till att jag är ganska okunnig inom området! Tack i förhand i alla fall!

Permalänk
Inaktiv

Nej på allt där.

Tror det blir svårt att ta det till polisen. Hackad är nog lite att ta i, det kan ju troligtvis bara vara någon som gissat personens kontouppgifter, det är många som använder dåliga lösenord.

Polisen kan få ut adress etc från ISP om de är helt skära på att det gäller grövre brott, men det blir nog jobbigare för din kompis att rodda med det än att helt enkelt kontakta sidorna och få tillbaka sina konton!

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Nej på allt där.

Tror det blir svårt att ta det till polisen. Hackad är nog lite att ta i, det kan ju troligtvis bara vara någon som gissat personens kontouppgifter, det är många som använder dåliga lösenord.

Polisen kan få ut adress etc från ISP om de är helt skära på att det gäller grövre brott, men det blir nog jobbigare för din kompis att rodda med det än att helt enkelt kontakta sidorna och få tillbaka sina konton!

Hmm okej, nja med tanke på att det är flera konton med olika lösen så är det knappast gissningar det kan jag med all säkerhet säga. Tror inte det var något grövre brott som att hotas med mord eller liknande men får se vad som händer framöver, min kompis har haft lite kontakt med hen nämligen, utan att veta vem det är såklart. Hen tog bort hennes blogg, det är väl det mesta som hänt än så länge men men nog vill man sätta dit idioter eller vad tycks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hmm okej, nja med tanke på att det är flera konton med olika lösen så är det knappast gissningar det kan jag med all säkerhet säga. Tror inte det var något grövre brott som att hotas med mord eller liknande men får se vad som händer framöver, min kompis har haft lite kontakt med hen nämligen, utan att veta vem det är såklart. Hen tog bort hennes blogg, det är väl det mesta som hänt än så länge men men nog vill man sätta dit idioter eller vad tycks?

Keylogger/RAT då.
Men du skriver facebook, blogg mm. Blev mailen knäckt är det ju bara dra lostpassword på alla sidor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Keylogger/RAT då.
Men du skriver facebook, blogg mm. Blev mailen knäckt är det ju bara dra lostpassword på alla sidor.

Som sagt så är jag okunnig, vad är Keylogger/RAT?

Min kompis kan komma in på sin mail men hen har tydligen raderat all mail.

Måste bara få säga att "hackern" verkar vara vääääldigt patetisk, kan inte stava ordentligt och gör ingen direkt skada. Person/personer med misslyckad fritid eller vad? Förstår mig inte på vissa människor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellemanify:

Som sagt så är jag okunnig, var är Keylogger/RAT?

Min kompis kan komma in på sin mail men hen har tydligen raderat all mail.

Keylogger -> någon annan kan se alla knappar man trycker på.

Be din kompis kontakta polisen och se om de kan hjälpa till. De är oftast väldigt hjälpsamma

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Keylogger -> någon annan kan se alla knappar man trycker på.

Be din kompis kontakta polisen och se om de kan hjälpa till. De är oftast väldigt hjälpsamma

Aha, ingen aning hur Keylogger fungerar men då måste väl min kompis t ex råkat ladda ner någon skit från "hackern" som gör att hen ser vad min kompis skriver?

Verkar som min kompis fått tillbaka allt efter att ha "hotat" med polisanmälning, får se om det händer något framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Aha, ingen aning hur Keylogger fungerar men då måste väl min kompis t ex råkat ladda ner någon skit från "hackern" som gör att hen ser vad min kompis skriver?

Verkar som min kompis fått tillbaka allt efter att ha "hotat" med polisanmälning, får se om det händer något framöver

Ja, enkelt sagt så kan du få in sånt bara genom att gå in på fel sida.
Tror personen bara har gjort det för att det är kul. Fick säkert också önskad reaktion.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt för att få ut vem som hade den IP just då så krävs domstolsbeslut för att man ska få koll till vilken dator IP gick. Sen som du nämnde så använder de en Proxy so inte sparar varifrån trafiken kommer blir det svårt. Dessutom så kommer individen om den kan sin sak inte använda en i samma land. Folk har försökt hacka mig mer än en gång och på senaste tid så är den dator som attackerar från kina, några ggr innan det något litet ställe i Moxico. Men då jag frågade datorn om den hade port 8080 öppen. (Proxy) så hade den det så jag vet inte i mitt fall om den verkligen kom därifrån. Sen kan jag inte rekommendera att testa så mycket mer eftersom en försöka komma in på datorn på andra sidan är så vitt jag vet olagligt enligt svensk lag. Då ska man polisanmäla.

Men jag tror nog snarare att din kompis har fått en keylogger eller något annat spyware installerat på sin dator, antingen för att han surfade någon stans där han kanske inte skulle. Eller skulle ta ner något program och klickade på fel länk på hemsidan.
I båda de fallen så är rekommendationen att testa några stycken olika antivirus/anti-spywer program och se om de hittar något.

Sen så (även om det är jobbigt) så har många sidor en support sida och via den och foto på ditt id kort samt en ytterligare koll av t.ex mobil nummer så kan man få tillbaks konton som man blivit av med. Undertiden så brukar kontot vara avstängt pga. utredning.

Hoppas något av ovan hjälper. Ska ta en titt på stavningen då jag är lite piggare.

Edit1:
Stavning och meningsbyggnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Hejsan Pellemanify,

Skrivet av Pellemanify:

Aha, ingen aning hur Keylogger fungerar men då måste väl min kompis t ex råkat ladda ner någon skit från "hackern" som gör att hen ser vad min kompis skriver?

Verkar som min kompis fått tillbaka allt efter att ha "hotat" med polisanmälning, får se om det händer något framöver

Skönt att det verkar ha löst sig!
Det första din kompis skall göra nu är att byta lösenord till allt.

Ett tips till din kompis:
Hellre en lapp vid datorn med olika lösenord för olika siter än att använda samma lösenord till alla siter

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Ja, enkelt sagt så kan du få in sånt bara genom att gå in på fel sida.
Tror personen bara har gjort det för att det är kul. Fick säkert också önskad reaktion.

Jadu vet inte riktigt vad de fick ut av det men nog finns det idioter alltid.

Skrivet av hACmAn:

Som ovan nämnt för att få ut vem som hade den IP just då så krävs domstolsbeslut för att man ska få koll till vilken dator IP gick. Sen som du nämnde så använder de en Proxy so inte sparar varifrån trafiken kommer blir det svårt. Dessutom så kommer individen om den kan sin sak inte använda en i samma land. Folk har försökt hacka mig mer än en gång och på senaste tid så är den dator som attackerar från kina, några ggr innan det något litet ställe i Moxico. Men då jag frågade datorn om den hade port 8080 öppen. (Proxy) så hade den det så jag vet inte i mitt fall om den verkligen kom därifrån. Sen kan jag inte rekommendera att testa så mycket mer eftersom en försöka komma in på datorn på andra sidan är så vitt jag vet olagligt enligt svensk lag. Då ska man polisanmäla.

Men jag tror nog snarare att din kompis har fått en keylogger eller något annat spyware installerat på sin dator, antingen för att han surfade någon stans där han kanske inte skulle. Eller skulle ta ner något program och klickade på fel länk på hemsidan.
I båda de fallen så är rekommendationen att testa några stycken olika antivirus/anti-spywer program och se om de hittar något.

Sen så (även om det är jobbigt) så har många sidor en support sida och via den och foto på ditt id kort samt en ytterligare koll av t.ex mobil nummer så kan man få tillbaks konton som man blivit av med. Undertiden så brukar kontot vara avstängt pga. utredning.

Hoppas något av ovan hjälper. Ska ta en titt på stavningen då jag är lite piggare.

Edit1:
Stavning och meningsbyggnad.

Verkar ganska mycket jobbigare än vad jag trodde att anmäla och faktiskt hitta personen. Vet inte om han bara påstod att han använde en proxy men han verkade då inte så duktig på vad han gjorde.

Det verkade faktiskt vara någon som känner min kompis eller vet vem min kompis är. Men troligtvis var det ju Keylogger eller liknande men jag ska se till så min kompis söker igenom datorn ordentligt.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Pellemanify,

Skönt att det verkar ha löst sig!
Det första din kompis skall göra nu är att byta lösenord till allt.

Ett tips till din kompis:
Hellre en lapp vid datorn med olika lösenord för olika siter än att använda samma lösenord till alla siter

Yepp, det ska fixas! ^^

Permalänk

Allt fixade sig tillslut så tack alla för er tid och hjälp!

Permalänk
Medlem

Om det 'r en keylogger och det låter verkligen som att det är det, så skulle jag råda din kompis att installera om sin dator för att bli av med eventuell keylogger eller annat skit och sedan byta lösenord alt. byta alla lösenord på en annan dator.

Visa signatur

Tofu bud