ultrabook för surf/filmtittande etc

Permalänk
Medlem

ultrabook för surf/filmtittande etc

Hej.

Jag har spanat efter en ultrabook ett tag nu men jag funderar på om man ska vänta till haswell eftersom jag har svårt att hitta en som uppfyller mina krav. Egentligen fungerar nog vilken laptop som helst till att surfa osv men man vill gärna köpa något som inte är plastigt skräp som går sönder fort om man ändå är ute efter en bärbar.

Det verkar näst intill omöjligt att hitta något med dessa specifikationer utan att priset drar iväg för mycket.

Processor: i5, kanske i3 duger också
Ram: 6gb >
Skärm: 1600x900 minst i upplösning INGEN tn panel
Hårddisk: helst SSD alternativt en stor hårddisk med SSD-cache
Grafik: spelar ingen roll duger helt klart med intels integrerade
Vikt: under 2 kilo, men hade varit subert om den vägde mindre än 1,5 kilo.

I övrigt duglig touchpad och tangentbord. "Snygg" inte för plastig. Allting under 10k i pris är välkommet. Batteritid är inte superviktigt.

Jag tänker mig något i stil med denna: http://www.inet.se/produkt/1970345/samsung-9-series-np900x3c-... Hade nästan varit perfekt om det inte vore för det faktum att den bara har 4gb ram och det är väl i det minsta laget. Har även kikat på nya macbook air men den har en skärm från tiden då dinosaurier fortfarande gick på jorden.

Troligen blir det väl att vänta på haswell men priserna lär väl vara ganska höga.

Tack på förhand

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg nu att man kunde få den med 8gb ram för cirka 8400kr med studentrabatt. Oslagbart pris, frågan är nu bara om man ska köpa en så pass bra dator för dessa behoven men helt klart lockande är det.

Tack för tipset

Edit:

i5 haswell @ 1.6ghz
full hd ips skärm
8 gb ram
PCI-e ssd
vikt 1.06 kilo samt snygg och tunn.

Har svårt att tro att det kommer någon liknande bärbar för samma pris

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

Känns ganska onödigt att vänta längre, go Sony.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv inhandla en bärbar men jag väntar på att några fler tillverkare ska släppa några modeller med Haswell. Om du orkar vänta någon månad eller max två så har nog utbudet som står upp till dina krav åtminstone fördubblats. Dock är detta bara spekulationer. Sonyn är en gedigen pjäs, kör på den om du inte orkar vänta!