Permalänk
Medlem

Kamera till semester

Hejsan kära SweClockare!

Jag ska till vintern ut på långresa till Australien och Nya Zealand. Då tänkte jag att det hade varit roligt att kunna ta lite roliga bilder med något mer än min kamera på mobilen. Då jag ska "backpacka" runt innebär det att kameran helst ska var ganska smidig, inte väga för mycket(om kameror gör det nu för tiden vet jag ej), inte behöva 15 sekunder på sig att fokusera och helst vara relativt stryktålig.

Borde jag satsa på en system- eller kompaktkamera? Någon speciell modell ni vill tipsa om eller bara generella hintar om vad jag borde kolla efter vore fint. tanken är att jag vill kunna ta kort på vyer såväl som porträtt; ett ganska brett användningsområde skulle man kunna säga.
Budgeten ligger på 3000-5000, i priset ska allt inkluderas, dvs. eventuella tillbehör med mera. Ju billigare desto bättre, men samtidigt tänker jag inte vara dum-snål och spara in 300 kronor och missa någon bra funktion.

Hoppas ni nu i semestertiden kan ta er lite tid att hjälpa mig, det hade uppskattats. Tack på förhand,

Ranis 94

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en kamera som tar bilder av hög kvalitet och som är väldigt smidig så är Sony RX100 eller den aningen uppgraderade RX100 II eller väldigt bra val, IMO.
De flesta kompaktkameror idag är hyggligt snabba. Lite beroende på ljusförhållande och några andra faktorer (och kameramodell såklart) så kan de flesta fokusera på under en halv skund iaf. Det som kompakter ofta brister i, vad gäller hastighet, är sekvenstagning, men numera har många ett läge som låter en ta ett begränsat antal bilder i riktigt snabb följd åxå.
En annan sak med kompaktkameror är ju att de i regel har färre knappar och reglage på utsidan och därför är lite långsammare att jobba med, men det finns kompaktkameror som är rätt vettiga vad gäller det åxå, tex Canon G15 eller G1X.
Är det prestanda man vill ha så är det dock fortfarande en systemkamera man vill ha. Vill man ha snabb AF så är det främst spegelreflexkameror man ska kolla på, men de spegellösa kamerorna börjar åxå bli riktigt snabba, särskilt de som har hybridfokus med både kontrast- och fasdetektion.

Vill man spara lite pengar så är Canon S110, Panasonic LX7 och Olympus XZ-2 åxå bra kameror, men inte lika bra som RX100.

Just detdär med stryktålig... I regel får man kompromissa lite vad gäller bildkvalitet, åtminstone om man jämför med premiumkompakterna, som de jag nämnt, om man ska ha en som är stöt och vattentålig. Jag vet inte riktigt vad för miljö/påfestningar du kommer att utsätta den för... Har du den i en skyddande väska när den inte används så tål ju vilken kamera som helst en hel del. Ska du ka kameran dinglande, oskyddad, runt halsen när du klättrar i berg, kör downhill med cykeln eller spelar paintball eller liknande kanske du behöver något stryktåligare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

gopro är inte värd pengarna man lägger på den,
enligt en del så är det kass batteritid pga inbyggt wifi och sånt tjafs.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem

Hey dude,
Bästa mobilkamera: Samsung Galaxy S4:a
Bästa actionkamera: GOPRO Hero 2 eller Hero 3
Bästa systemkamera: Vetja fan

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

helt klart kompaktkamera om den ska vara lite stryktålig

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

"jag vill kunna ta kort på vyer såväl som porträtt"

Jo, man KAN ju ta porträtt med en gopro, men perspektivet är inte så smickrande...
Sen måste man ju modda kameran, det första man gör, om man inte vill ha fisheye på varende bild... Jo, det går ju att "defischa" i mjukvara, på bekostnad av vidvinkel, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Om du vill ha en kamera som tar bilder av hög kvalitet och som är väldigt smidig så är Sony RX100 eller den aningen uppgraderade RX100 II eller väldigt bra val, IMO.
De flesta kompaktkameror idag är hyggligt snabba. Lite beroende på ljusförhållande och några andra faktorer (och kameramodell såklart) så kan de flesta fokusera på under en halv skund iaf. Det som kompakter ofta brister i, vad gäller hastighet, är sekvenstagning, men numera har många ett läge som låter en ta ett begränsat antal bilder i riktigt snabb följd åxå.
En annan sak med kompaktkameror är ju att de i regel har färre knappar och reglage på utsidan och därför är lite långsammare att jobba med, men det finns kompaktkameror som är rätt vettiga vad gäller det åxå, tex Canon G15 eller G1X.
Är det prestanda man vill ha så är det dock fortfarande en systemkamera man vill ha. Vill man ha snabb AF så är det främst spegelreflexkameror man ska kolla på, men de spegellösa kamerorna börjar åxå bli riktigt snabba, särskilt de som har hybridfokus med både kontrast- och fasdetektion.

Vill man spara lite pengar så är Canon S110, Panasonic LX7 och Olympus XZ-2 åxå bra kameror, men inte lika bra som RX100.

Just detdär med stryktålig... I regel får man kompromissa lite vad gäller bildkvalitet, åtminstone om man jämför med premiumkompakterna, som de jag nämnt, om man ska ha en som är stöt och vattentålig. Jag vet inte riktigt vad för miljö/påfestningar du kommer att utsätta den för... Har du den i en skyddande väska när den inte används så tål ju vilken kamera som helst en hel del. Ska du ka kameran dinglande, oskyddad, runt halsen när du klättrar i berg, kör downhill med cykeln eller spelar paintball eller liknande kanske du behöver något stryktåligare.

Tack för det utförliga svaret! RX100:an verkar riktigt intressant och har dessutom fått fina recensioner. Kameran kommer förvaras i fodral så fort den inte används och under stor del av tiden även i en ryggsäck, sedan när den används kommer jag stå på fast mark med ett fast grepp om den; så det är nog ingen fara.
Men anser du att det är värt att gå på någon billigare systemkamera eller en "dyrare" kompaktkamera, om man bara ser till bildkvalité och funktioner?
Skulle nämligen kunna offra en del av komforten med kompaktkamera för att få bättre bildkvalité med mera genom att bära med en systemkamera, om du förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Inte riktigt det jag sökte, men tack för bidraget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

helt klart kompaktkamera om den ska vara lite stryktålig

Bör kanske omformulera mig, kameran kommer förvaras i fodral eller i säkra händer; inte dingla löst och ledigt runt min hals samtidigt som jag klättrar runt i träd. Men anser du fortfarande att kompaktkamera är det jag borde satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranis94:

Men anser du att det är värt att gå på någon billigare systemkamera eller en "dyrare" kompaktkamera, om man bara ser till bildkvalité och funktioner?
Skulle nämligen kunna offra en del av komforten med kompaktkamera för att få bättre bildkvalité med mera genom att bära med en systemkamera, om du förstår vad jag menar

Kan du offra lite av kompaktheten så ger de flesta systemkameror bättre bildkvalitet, rent tekniskt och har bättre prestanda. Dock så blir det lite mer att sätta sig in i, för det finns olika sensorstorlekar, spegelreflex eller spegellöst, vilket/vilka objektiv ska man ha osv osv.
Sedan är de flesta kompakter lite mer "kompletta" direkt ur lådan. De har tex ofta ett ganska bra makroläge, medan man nästan alltid behöver komplettera med ett makroobjektiv för detta på en systemkamera, tex.

RX100 HAR dock bra bildkvalitet. Visst är moderna systemkameror ofta bättre, men RX100 presterar riktigt bra.Jämför jag bilder från RX100 med de från min D300 (som visserligen är några år gammal), tex så ligger inte RX100 jättelångt efter. Sedan går ju inte RX100 att jämföra på något annat sätt eg, men "ren bildkvalitet" kan man ju jämföra iaf.

Lite beroende på hur/var/vad du kommer att fota skulle det extra "besväret" med att bära en större kamera istället kunna innebära att bära på ett litet nätt stativ istället, vilket, i många situationer, kan förbättra bildkvaliteten väldigt mycket.

Du får helt enkelt ta en liten funderare.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

D90 med batteri grepp, så klarar du ca 700 bilder på "en laddning (2 batterin)" allt beror ju på.. jag har d90 batteri grepp 17-70 med 2.8-4 bländare lite vidvinkel, normal zoom, korta slutar tider , 70-200 2.8 för mer zoom och knivskarpa bilder, funkar som porträtt där du vill komma nära och ha "blurrad" bakgrund, samt som macro för blommor och insekter om man inte är 100 petig på aspekt ration som blir med 70-200 emot ett rent macro ska du ha sjuka vid vinkel säger jag 8mm fisheye tagit många episka bilder med den men den här utrustningen väger ju en del så tränar du lite extra har jag ett komplett kitt å sälja

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Canon G1X, som jag fick hem igår.. Har inte hunnit testa den ännu, men den verkar vara rätt stryktålig. Känns rätt tung dock..
Har en G12 som är en föregångare, sedan tidigare och den är rätt tålig.
Man skulle kunna säga att G1X:n är som en systemkamera i kompaktkamera-format. Du har alla avancerade funktioner som finns i systemkameran och en stor CCD, men inte utbytbara objektiv.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Köpte mig en Canon G1X, som jag fick hem igår.. Har inte hunnit testa den ännu, men den verkar vara rätt stryktålig. Känns rätt tung dock..
Har en G12 som är en föregångare, sedan tidigare och den är rätt tålig.
Man skulle kunna säga att G1X:n är som en systemkamera i kompaktkamera-format. Du har alla avancerade funktioner som finns i systemkameran och en stor CCD, men inte utbytbara objektiv.

Har kastat mer än en blick på denna Kan du berätta lite hur du tycker den känns och så när du testat den lite mer? Alltid bra med fler vinklar på ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

D90 med batteri grepp, så klarar du ca 700 bilder på "en laddning (2 batterin)" allt beror ju på.. jag har d90 batteri grepp 17-70 med 2.8-4 bländare lite vidvinkel, normal zoom, korta slutar tider , 70-200 2.8 för mer zoom och knivskarpa bilder, funkar som porträtt där du vill komma nära och ha "blurrad" bakgrund, samt som macro för blommor och insekter om man inte är 100 petig på aspekt ration som blir med 70-200 emot ett rent macro ska du ha sjuka vid vinkel säger jag 8mm fisheye tagit många episka bilder med den men den här utrustningen väger ju en del så tränar du lite extra har jag ett komplett kitt å sälja

Låter som du har ett fint förråd av vettiga prylar Vikten i sig kommer jag inte ha några problem med, utan platsen är det som begränsar...men jag är alltid villig att ge ditt "kompletta kitt" en chans

Permalänk
Medlem

Sony RX100 kostar antagligen runt 5000.. bland dom bästa av små kompaktkameror du kan hitta.
finns en RX100 II men den kostar nog snarare 6500kr.

Komplett namn: Sony CyberShot DSC-RX100
var något billigare än jag gissade

Permalänk

Slår ett slag för Sony NEX!
Otroligt smidig att ha att göra med!

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranis94:

Låter som du har ett fint förråd av vettiga prylar Vikten i sig kommer jag inte ha några problem med, utan platsen är det som begränsar...men jag är alltid villig att ge ditt "kompletta kitt" en chans

matcho man vet inte vad allt mitt väger, 70-200 tar ju lite plats men själv har jag allt i en stöt och vatten tät väska upp till 10meter djup ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

matcho man vet inte vad allt mitt väger, 70-200 tar ju lite plats men själv har jag allt i en stöt och vatten tät väska upp till 10meter djup ;P

Alltid! Den väskan låter inte helt fel...men tror tyvärr att det komemr ta för stor plats. Men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharkfinz:

Slår ett slag för Sony NEX!
Otroligt smidig att ha att göra med!

Verkar också bra, ska kolla in den mer. Tack för förslaget

Permalänk
Medlem

Fick ett förslag av en kompis som hittade en säljare:
Kamerahus: Nikon d3100
Objektiv: Nikkor 18-105mm VR med UV-filter
Minneskort: 16 Gig
Övrigt: Kamerarem
Pris: 3000 :-

Tycker det verkar bra, kameran verkar täcka allt och lite till av det jag behöver och objektivet har även fått relativt positiva recensioner; speciellt när det gäller en nybörjarfotograf.

Vad tycks`?

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara en bra backpack kamera som inte går sönder för lite fukt http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TG2svfe

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ranis94:

Fick ett förslag av en kompis som hittade en säljare:
Kamerahus: Nikon d3100
Objektiv: Nikkor 18-105mm VR med UV-filter
Minneskort: 16 Gig
Övrigt: Kamerarem
Pris: 3000 :-

Tycker det verkar bra, kameran verkar täcka allt och lite till av det jag behöver och objektivet har även fått relativt positiva recensioner; speciellt när det gäller en nybörjarfotograf.

Vad tycks`?

Bra kamera och bra objektiv. Har inte riktigt koll på priset (nytt kostar kamera och objektiv typ 4500kr).
Kameran är rätt kompakt för att vara en en DSLR, men mycket större än en kompaktkamera. Om du inte har använt en sådan kamera eller klämt på den så gör gärna det först. D3200 är ersättaren och "typ samma" rent fysiskt.´och du inte hittar just en D3100 i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Bra kamera och bra objektiv. Har inte riktigt koll på priset (nytt kostar kamera och objektiv typ 4500kr).
Kameran är rätt kompakt för att vara en en DSLR, men mycket större än en kompaktkamera. Om du inte har använt en sådan kamera eller klämt på den så gör gärna det först. D3200 är ersättaren och "typ samma" rent fysiskt.´och du inte hittar just en D3100 i butik.

Precis, självklart måste man gå och känna innan man bestämmer sig Tack för inputen

Permalänk
Medlem

Efter en dels velande och diskuterande har jag ringat ner det till fyra(hoppas innerligt att jag inte hittar några fler) alternativ:

Sony NEX-5R: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1388683

Sony CyberShot DSC-RX100: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Canon PowerShot G1 X: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1078456

Canon EOS M: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1351138

Tror alla fyra skulle göra det jag vill att de ska göra, dvs duga i bildkvalité, kunna filma i HD och var lätta att ta med. Men att ta med i beräkningarna är även hur bra batterierna är, slutartid och sådant.

Vet att jag har blivit rekommenderad till RX100:an och undrar om den går vinnande ur även denna striden? Någon som har egna erfarenheter av även de andra kamerorna?

MVH Ranis 94

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad du prioriterar.. vill ha en RX100 men jag har ju redan systemkamera.
Men alltid nice med en smidig kamera som får plats i fickan... och dessutom antagligen mycket bra kvalitet för en sådan liten kamera.

Nex är ju mindre än A-mount och andra vanliga systemkameror.
Om du nu ändå funderar på mer seriöst fotande är ju alltid en systemkamera ett givet första val.
vill du ha en liten smidig men ändå system kamera är nog nex ett bra val..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det beror ju på vad du prioriterar.. vill ha en RX100 men jag har ju redan systemkamera.
Men alltid nice med en smidig kamera som får plats i fickan... och dessutom antagligen mycket bra kvalitet för en sådan liten kamera.

Nex är ju mindre än A-mount och andra vanliga systemkameror.
Om du nu ändå funderar på mer seriöst fotande är ju alltid en systemkamera ett givet första val.
vill du ha en liten smidig men ändå system kamera är nog nex ett bra val..

Eftersom det verkar som de fyra kamerorna tar ungefär likvärdiga kort prioriterar jag smidighet, storlek, vikt, stryktålighet och pris. Funderar inte på mer seriöst fotande, men gillar ju självklart att få fina bilder, men samtidigt tror jag de fyra alternativa jag kom fram till tillfredställer just det behovet

Permalänk
Medlem

Impulsköp

Hej!

Jag impulsköpte en en Olympus E-M5 idag. En av de stora kedjorna hade ett erbjudande som gör att man får det näst dyraste för halva priset vid köp av två produkter. Kameran har fått bra omdömen, se http://www.dpreview.com/reviews/olympusem5

Jag gillade också retrolooken. Tyvärr kan jag inte så mycket om fotografering, men bilderna blir snygga för en lekman med de förinställda lägena.

Kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

Nex (och antagligen även andra småsystem kameror) är väl bra för i princip vidvinkel/normalzoom/macro.. men om man har tele funderingar som fågelfoto så är dom större systemen bättre.

Men en Nex 5 är säkert bra, även om jag skulle kanske titta på något steg uppåt..
då Nex6 har en inbyggd sökare man kan titta igenom Men är det inget du saknar så är det säkert en bra kamera.
Gå till Mediamarkt/Elgiganten etc och kläm på dom och se vilken som verkar bra