Bästa ljudet till spel & film för 3000+

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig helt så får tillverkarna betala en liten avgift för att få sätta en THX-certifiering på sin produkt. En i dettta fallet meningslös märkning ger därför en meningslös prishöjning.

För övrigt borde logitech fokusera mer på datormöss än på ljudprodukter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också du ska skippa Logitec och gå på något annat.
Även om du inte är audiofil (vilket jag inte är) så kan du klart höra en skillnad, anledningen till att folk säger att det är bra är för att man kan ha hög volym och hög bas och för att man ofta inte lyssnar på ljudanläggningarna bredvid varandra. Visst att bas är något som den "okunnige" ofta uppfattar som "bra ljud" så är där STOR skillnad på bas och bas. Tar du logitec får du slö och överdimensionerad bas. En bas ska var snabbt och responsiv för att ge ett bra ljud. Efter att jag bytte ljudanläggning så blev det MYCKET lättare att uppskatta andra musik stilar. Jag kan komma förbi låtar som jag alldrig förr uppskattat men nu kan tycka är super!
Har en kompis som jag rätt ofta är hemma hoss och kollar film (som kör något logitec surrond THX) och allt man hör där är ett muller, inget ljud man uppskattar att lyssna på.
Du behöver inte lägga ut miljoner men som någon sa kan du typ alltid få mer ljud för pengarna om du väljer något annat än Logitec.
En sak du ska tänka på om du skaffar surrond är hur du ska dra kablarna. Vet inte hur mycket folk jag varit hemma hos som det bara ser ut som ett bombnedslag >.< Sen om man ska vara ärlig så är ofta inte Logitec högtalarna speciellt snygga så inget jag skulle vilja ha uppsatt i ett helt rum :S
Om du vill jämföra anläggningar på Watt så måste du se till att du jämför rätt Watt. Ofta är anläggningar som Logitec märkta med "max Watt" medan seriösa anläggningar i något som kan kallar rms watt (effektiv watt) det som faktiskt är intressant att veta. Sen behöver man inte speciellt mycket. Jag sitter tex bara på 2x50 Watt och driver mina 2 toppar utan problem, har aldrig blivit begränsad av det.

Skulle jag lagt ut 3k+ så hade jag inte valt logtic då du ändå satsar lite pengar. Men ser du att fördelarna, surround och relativ kompakt, väger upp så är det svårt att hitta. Annars är nog blocket något där du kan få mycket bang for the buck!
I slutändan är det upp till dig (suprise!).

Edit: Glömde säga när jag pratade om Watt att basen är den som kräver mest. Därför har ofta logitecs kompakta system hög watt men det är bara för att driva basen. Man får ingen uppfattning vad som faktiskt topparna får. Köper du ett eget 2.1 eller 5.1 har ofta basen egen förstärkare (så kallad aktiv bas) på några hundra watt till över några tusen watt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dnne:

Leta begagnat, allt nytt för de pengarna är en ren besvikelse.

håller inte med, finns prisvärt nytt också, och ifall man inte vet ungefär vad man skall ha för högtalare eller produkt i allmänhet kan jag inte rekomendera att köpa begagnat eller nytt för den delen.

Permalänk
Skrivet av anjora:

håller inte med, finns prisvärt nytt också, och ifall man inte vet ungefär vad man skall ha för högtalare eller produkt i allmänhet kan jag inte rekomendera att köpa begagnat eller nytt för den delen.

Men man får ju mycket mer för pengarna om man köper begagnat

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Edit: Glömde säga när jag pratade om Watt att basen är den som kräver mest. Därför har ofta logitecs kompakta system hög watt men det är bara för att driva basen. Man får ingen uppfattning vad som faktiskt topparna får. Köper du ett eget 2.1 eller 5.1 har ofta basen egen förstärkare (så kallad aktiv bas) på några hundra watt till över några tusen watt.

Det där är väl inte helt sant heller(om du syftade på Logitechs system nu). Logitech specar ju efter hur många watt varje högtalare ska klara av och inte efter hur många watt som kommer från förstärkaren. Sen går det ju alltid att få tag på specifikationerna på något sätt, men det är ju inte det dom skyltar med för oss konsumenter. Skulle gissa på att förstärkaren i z-906 ligger på ca 30wrms fast dom specar systemet till typ 500w rms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Det där är väl inte helt sant heller(om du syftade på Logitechs system nu). Logitech specar ju efter hur många watt varje högtalare ska klara av och inte efter hur många watt som kommer från förstärkaren. Sen går det ju alltid att få tag på specifikationerna på något sätt, men det är ju inte det dom skyltar med för oss konsumenter. Skulle gissa på att förstärkaren i z-906 ligger på ca 30wrms fast dom specar systemet till typ 500w rms.

Skickades från m.sweclockers.com

30watt låter lite såvida man inte mäter med 0.001% THD eller nåt,ibland brukar man mäta med 10% dist och då får man lite mera glädjewatt,tyvärr så finns det ingen standard på effektangivelserna så det kan vara väldigt luddigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Men man får ju mycket mer för pengarna om man köper begagnat

ja oftast får man det men inte alltid, sedan med ljud är det knepigt då man har olika krav, det gäller att anpassa sina val efter det då det blir rätt dyrt om man skall satsa på ett kompromisslöst system rakt igenom(jag har planer på det, skickar PM idag), sedan säljer folk generellt saker som är dåliga, om man skall bygga egna högtalare så är det rätt svårt att hitta bra element på begagnat marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

30watt låter lite såvida man inte mäter med 0.001% THD eller nåt,ibland brukar man mäta med 10% dist och då får man lite mera glädjewatt,tyvärr så finns det ingen standard på effektangivelserna så det kan vara väldigt luddigt.

Okej kanske tog i lite väl där, men några 500w rms står jag fast vid att det inte är. Att titta på siffror mätta med 10%thd är ju onödigt, går ändå inte att lyssna på..

Skickades från m.sweclockers.com