Permalänk
Medlem

Chassis intrude! Fatal Error

Startade datorn precis när jag vart klar med bygget, allting fungerar och den bootar till Windows. Sen nu får jag detta error. Allting går igång, Mdks lampan är grön men vid start blinkar en lampa till i rött vid ett annat ställe på moderkortet.

Har alla specs i sign förutom nytt moderkort. Ett Asus p8z77-i deluxe. Hjälp mig snälla!!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Startade datorn precis när jag vart klar med bygget, allting fungerar och den bootar till Windows. Sen nu får jag detta error. Allting går igång, Mdks lampan är grön men vid start blinkar en lampa till i rött vid ett annat ställe på moderkortet.

Har alla specs i sign förutom nytt moderkort. Ett Asus p8z77-i deluxe. Hjälp mig snälla!!

Gå in i bios/uefi setup och stäng av "chassis intrusion detection" eller motsvarande om det inte är en funktion du faktiskt använder dig av.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gå in i bios/uefi setup och stäng av "chassis intrusion detection" eller motsvarande om det inte är en funktion du faktiskt använder dig av.

Hur gör jag det? Den går nästan direkt till den skärmen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat med och utan GPU, en RAM sticka i samt dra ur sats kablarna på mina hårddiskar, kan det vara fel på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du inte får chansen att gå in i uefi/bios setup så kolla i manualen om det står hur man nollställer det där.
(Eller har du pillrat dit/bort någon jumper på moderkortet?)

Jag antar att funktionen inte är på avsiktligt?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du inte får chansen att gå in i uefi/bios setup så kolla i manualen om det står hur man nollställer det där.
(Eller har du pillrat dit/bort någon jumper på moderkortet?)

Jag antar att funktionen inte är på avsiktligt?

Nej jag har inte satt på den funktionen. Får kolla i manualen men testade att rensa CMOS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du spammar delete tangenten nästan direkt efter du har startat datorn, gäller Windows 7
Om du har Windows 8 botar du som vanligt och väl inne i åttan väljer du starta om datorn, och sen som ovan spamma delete.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du spammar delete tangenten nästan direkt efter du har startat datorn, gäller Windows 7
Om du har Windows 8 botar du som vanligt och väl inne i åttan väljer du starta om datorn, och sen som ovan spamma delete.

Lol det fungerar nu!! Få se om det återkommer!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det återkom nu igen.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bygg ihop utanför chassiet på moderkortslådan, starta konfigurera montera om i lådan, och glöm inte distanserna

Edit! efter att du startat det och fått det att fungera monterar du det i chassiet alltså.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det återkom nu igen.....

Tittade i manualen till ditt kort och det verkar finnas en jumper som ska sitta där när chassis intrusion detection-funktionen inte används, du bör kolla att den sitter på plats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många moderkort har där kablarna från chassiet sitter 2 stift som också har med detta chassi intruder att göra, det ska inte sitta nått på dessa stift, dubbelkolla detta så du inte råkat sätta nån kabel där av misstag.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tittade i manualen till ditt kort och det verkar finnas en jumper som ska sitta där när chassis intrusion detection-funktionen inte används, du bör kolla att den sitter på plats.

Vet du vart den jumpern är placerad? Råkade ta bort en blå plastbit, antar att det är en jumper...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet du vart den jumpern är placerad? Råkade ta bort en blå plastbit, antar att det är en jumper...

jepp det är den, sätt dit den och du ska se att det funkar prima

men angående var den ska sitta, får du nog konsultera din manual.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Ja, exakt. Står i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Satte än den med samma problem..... Hmmm, problemet ändras när jsg tar in/ut min GPu, då atår det något om bios och jag kan gå in i bios. Kan jsg ta bort chassis intrude därifrån?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vänta nu startar den.... Vilket mysko problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska montera in gpu etc pch kolla ifall det kvsrstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar det vara borta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det! Jag vill tacka er väldigt mycket för hjälpen!!

Visa signatur