Permalänk

Jag är själv intresserad av att testa en Asustor. (Nej. de har ingen koppling till Asus)

Kika gärna på lite modeller:
https://www.asustor.com/en/product/product_list#h3_soho
Den modell jag är intressared av: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10466194

(bara ett tips, jag vill inte "låna" tråden )

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Det som förvirrar i alla fall mig är det fetstilta din sista mening; resten går att förstå:

Sannolikt är de inte "godkända" för att de är för bra.

Det du har har satt i fet stil får du gärna tolka som ironi.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patrik356b:

Jag är själv intresserad av att testa en Asustor. (Nej. de har ingen koppling till Asus)

Kika gärna på lite modeller:
https://www.asustor.com/en/product/product_list#h3_soho
Den modell jag är intressared av: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10466194

(bara ett tips, jag vill inte "låna" tråden )

Sorry för extra OT då, men de har definitivt en koppling till Asus

Citat:

Founded in 2011, ASUSTOR Inc. was established via direct investment from ASUSTeK Computer Inc. The ASUSTOR brand name was created as a portmanteau of “ASUS” and “Storage”.

De ägs av Asus ännu.
Men visst, det är ett annat företag, som ASRock (som ägs av PEGATRON som i sin tur ägs av Asus) och ASMedia.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Alldeles riktigt men nu är det inte det det handlar om här.

"The actual capacity will differ according to volume type"

Det är så jag tolkar det.

https://www.transcend-info.com/Support/FAQ-503

Missade att lägga till en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Ursäkta men den länken har ingenting med "volymer" att göra , ni har missuppfattat det helt och hållet.

"The actual capacity will differ according to volume types"

Uttrycket refererar till raidtyper.

"När flera hårddiskar samverkar i ett Raid-system skapar de en gemensam ”volym”. Volymen är det som användaren av datorn kan se."

Sedan beroende på raidnivå så kan man nyttja olika mängd disk som reell lagring.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Rörande NAS skulle jag egentligen rekommendera Synology, har kört dem i många år och är egentligen ganska nöjd. Dock med deras senaste utspel angående diskar och kompatibilitet så är jag mer tveksam. Det kommer säkerligen cirkulera diverse script (som det redan gör) för att hacka sig runt detta men det är inget jag vill pyssla med iallafall.
Hårddiskar jag kört är WD Red Plus, de har haft klart bäst ljudnivå av samtliga modeller jag testat.
Skulle jag köpa ny NAS idag skulle jag dock överväga ett annat märke, UGreen ser intressant ut, men jag har ingen erfarenhet av dessa (ännu).

Bara ett tips.
Om NAS:en kommer stå oanvänd längre tider se till att skaffa diskar som går att varva ner eller att huvudena kan auto-parkeras efter viss tids inaktivitet.

Om en disk står oanvänd men fortfarande aktiv så kommer läs/skrivhuvudena att stå på samma spår hela tiden men med servo aktivt för att hålla positionen. Vibrationer (från tex andra drivar) vilket ger mikro-röreleser i lagringen kan efter ett tag skada lagret.

Har själv tappat en raid-6 array genom att låta den vara inaktiv drygt 3 månader. Datorn var på men arrayen var inte ens monterad. När jag sen skulle använda den så var tre av nio diskar helt kass och två till var dåliga, läsbara men med uselt låg läshastighet.

Speciellt tråkigt om man har en "hot standby" som då kanske är trasig innan någon av diskarna den ska ersätta gått sönder.

Detta gäller framförallt SATA-diskar då SAS ofta har egna regelbundna självtester som minskar problemet.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

På vissa NAS går det att ställa in att parkera diskarna från dess OS efter en viss tid.

Min dåvarande billiga Zyxel stängde av diskarna efter 2h inaktivitet (vilket jag själv valde att ställa in)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

På vissa NAS går det att ställa in att parkera diskarna från dess OS efter en viss tid.

Min dåvarande billiga Zyxel stängde av diskarna efter 2h inaktivitet (vilket jag själv valde att ställa in)

Problemet är om diskarna inte lyder stäng-av kommandot vilket var problemet i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Problemet är om diskarna inte lyder stäng-av kommandot vilket var problemet i mitt fall.

Ah.
För övrigt: WD-blå är hemsk på andra viset. de stänger av efter typ 5-10 min hela tiden även om du inte vill det.

Visa signatur