Billig gamingdator till barn, begagnat eller bygge

Permalänk

Billig gamingdator till barn, begagnat eller bygge

Hej!
Jag behöver köpråd för gamingdator till kiddot, 11 år. Det kommer till en början mest spelas roblox, minecraft och liknande enklas spel, men gissar att han ganska snart börjar intressera sig för även lite mer grafiktunga spel eller fps. Så bra om det går att spela det mesta med lägsta inställningarna utan att behöva byta ut någonting, men annars helt ok att behöva uppgradera komponenter om något/ett par år.
Budget max 6000 men hellre billigare men med möjlighet att uppgradera efter hand.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett alternativ till @Alastor Moody bygge mindre SSD och ett billigare chassi men en bättre APU 8600G 760M istället för 740M och ett något bättre moderkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

6k är en rätt tunnbudget för en ny dator. Men en ganska skaplig budget för en begagnad dator, man få ju betydligt mycket mer dator för pengarna då. Såklart för och nackdelar med båda - inte minst med garanti osv (och det går ju som du ser av ovan att få ihop något nytt för 6k). Värt att tänka på i varje fall.

Edit
Tex denna dator ser ju bra mycket mycket roligare än nya saker och ser ut att ha sålts för runt 6k.
Generellt bör du kunna få något med 3060(ti) och AMD 5000 serie CPU i den prisklassen.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Ett alternativ till @Alastor Moody bygge mindre SSD och ett billigare chassi men en bättre APU 8600G 760M istället för 740M och ett något bättre moderkort.

https://komponentkoll.se/bild/XUaMc.png

Hur står sig dessa när vi senare vill uppgradera till dGPU?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vilken dgpu, men fixar utan problem ett b580/etc 4060/rx 9600 vilken kanske är det som är aktuellt om en sådan ska införskaffas. Går ju även hitta dgpuer begagnat.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

6k är en rätt tunnbudget för en ny dator. Men en ganska skaplig budget för en begagnad dator, man få ju betydligt mycket mer dator för pengarna då. Såklart för och nackdelar med båda - inte minst med garanti osv (och det går ju som du ser av ovan att få ihop något nytt för 6k). Värt att tänka på i varje fall.

Absolut, jag har inget emot begagnat! Men blir kanske lätt lite otålig om det inte ligger någonting bra ute direkt 😆. Så jag tar tacksamt emot köpråd på begagnat också om någon har det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av go_for_the_eyes_boo:

Absolut, jag har inget emot begagnat! Men blir kanske lätt lite otålig om det inte ligger någonting bra ute direkt 😆. Så jag tar tacksamt emot köpråd på begagnat också om någon har det!

Jo ju mer tålamod man har desto bättre deal kan man såklart hitta. Du kan ju testa lägga upp en köpes annones på markande här och se vad som nappar där. Tänker att man kan få typ ett 3060(ti) och 5000 serie CPU i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go_for_the_eyes_boo:

Hur står sig dessa när vi senare vill uppgradera till dGPU?

Ungefär likvärdiga 8500G vs 8600G är ganska snarlika när det kommer till CPU prestanda. Det är främst igpu som skiljer sig åt 760M är drygt 20-30% bättre än 740M.

650W räcker till 9700 och förmodligen 9700XT om du vill framtidsäkra lite mer så skulle jag ha valt en 750W PSU

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB