Regler om Fyrhjuling i trafiken

Permalänk
Medlem

Regler om Fyrhjuling i trafiken

Tjosan

håller just nu på att ta körkort, och hade tänkt mig skaffa mig en fyrhjuling, o läste lite om reglerna om fyrhjulingar om man ska köra på vägen.
o blir lite förvirrad nu, där stod det

(Quad) = • Högsta tillåtna effekt är 15 kilowatt,
vilket är cirka 20 hästkrafter.

Men te.x Goes 450x som ligger runt på 52HK

kommer jag få kunna köra en sån Goes på mitt B-körkort? eller inte..

Här är då sidan jag läste om att > http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf

Permalänk
Entusiast

Jag tycker det verkar väldigt tydligt. Om maskinen har högre effekt än 15 kW så kan det inte vara en Quad utan måste vara en ATV eller någon annan specialklass och får därför inte köras på allmän väg. Du kan köra en Goes 450x men eftersom du tar körkort nu behöver du ta ett särskilt förarbevis för terrängfordon. Sedan får du inte köra den på allmän väg utan bara enskild väg och inhägnat område och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tycker det verkar väldigt tydligt. Om maskinen har högre effekt än 15 kW så kan det inte vara en Quad utan måste vara en ATV eller någon annan specialklass och får därför inte köras på allmän väg. Du kan köra en Goes 450x men eftersom du tar körkort nu behöver du ta ett särskilt förarbevis för terrängfordon. Sedan får du inte köra den på allmän väg utan bara enskild väg och inhägnat område och så vidare.

En vän till min far tog för någon månad b-körkort o han köpte sig en Smc wildcat 503

och om man då kolla på blocket så står det rätt ofta vägreggad få köras med b-körkort

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Affe69:

En vän till min far tog för någon månad b-körkort o han köpte sig en Smc wildcat 503

och om man då kolla på blocket så står det rätt ofta vägreggad få köras med b-körkort

Finns det inte fordon som är klassade som bil också och inte motorcykel? En granne köpte sig en lätt modifierad trehjulig motorcykel som tack vare en lite bredare hjulbas blev klassad som bil vilket betydde att man kunde köra den med vanligt bilkort istället för motorcykelkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Finns det inte fordon som är klassade som bil också och inte motorcykel? En granne köpte sig en lätt modifierad trehjulig motorcykel som tack vare en lite bredare hjulbas blev klassad som bil vilket betydde att man kunde köra den med vanligt bilkort istället för motorcykelkort.

Något sådan bör vara det roligaste man kan få med B-körkort utan att köra sportbil. När man enda inte skall köra bil med sitt B-körkort? Varför inte ta bara ta MC-kort?

Permalänk
Medlem

Min farsa hade en fyrhjuling o sa till mig ta b-körkort så få du köra denna. o han sa nått om EU regler o jag blev sugen som attan o ja sen har man en snäll mormor så hon sa att hon köper en till mig när jag har klarat körkortet " få pekar ut en" hehe

jag är inte så värst duktig på plugga så underviker de helst hehe

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

En ATV får visst köras på allmän väg. Enda villkoret är att man kör kortaste sträckan mellan sina marker/arbetsplatser. Så att ta en sväng in i stan med sin ATV är inte rekommenderat, men köra runt i sin närhet och sina arbetsplatser är lugnt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

En ATV får visst köras på allmän väg. Enda villkoret är att man kör kortaste sträckan mellan sina marker/arbetsplatser. Så att ta en sväng in i stan med sin ATV är inte rekommenderat, men köra runt i sin närhet och sina arbetsplatser är lugnt.

Ja samma som de flesta arbetsfordon och traktorer med mera med mera. Exakt det stod i klartext i den pdf som länkades i första stycket. Det är ju dock irrelevant här eftersom det som eftersöktes inte var ett fordon för skogsbruk utan något man faktiskt kan köra in till stan med. Då ryker ju en ATV direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men som ni säger så kör min farsa o hans vänner olagligt då? en av hans vänner har nyligen tagit sitt körkort o de va 2st 450 o en 550c då jag mena det är 52hk plus i dessa o man få bara har 20hk neh allt detta är en ända röra enligt mig. men ska höra med min lärare se va hon säger

Permalänk

Fullt lagligt med fler hästar än 20, det blir en försäkrings fråga istället.
Nu är jag inte super insatt med en quadricycle får man köra på allmän väg i 80km/h och 20 åsnor för den lägsta premien.
Reggar man den som traktor så får den gå 70km/h, allmän väg mellan hem och jobbtrakterna, hästar har jag ingen aning om, men premien är tok låg.
Reggar man den som ATV så är det ingen större begränsning på hästar, MEN får inte köras på allmän väg, korsa vägen i 20km/h är tillåtet, 50km/h i terräng om jag minns rätt (troligen fel)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Fullt lagligt med fler hästar än 20, det blir en försäkrings fråga istället.
Nu är jag inte super insatt med en quadricycle får man köra på allmän väg i 80km/h och 20 åsnor för den lägsta premien.
Reggar man den som traktor så får den gå 70km/h, allmän väg mellan hem och jobbtrakterna, hästar har jag ingen aning om, men premien är tok låg.
Reggar man den som ATV så är det ingen större begränsning på hästar, MEN får inte köras på allmän väg, korsa vägen i 20km/h är tillåtet, 50km/h i terräng om jag minns rätt (troligen fel)

En traktor får ha en maxhastighet av 40 km/h om vissa krav uppfylls, annars är det 30 km/h.

Permalänk
Medlem

Registrerad som traktor, så får tex Polaris 550 bara gå i 40. Många kompisar har såna men deras går närmare 100. Och traktorer får ju användas fritt bara de tankas med diesel.