Använda mina gamla 3,5 hårddiskar sata

Permalänk
Medlem

Använda mina gamla 3,5 hårddiskar sata

Jag har 2 st gamla sata hårddiskar på ca 1tb och 2tb samt en ssd på 120gb.

Jag hade vilja spara dem och ha dem som en extern hårddisk. Går det göra billigt och smidigt ?

Resten av datorn ska bort. Tänkte ha hårddiskarna som bild backup från en bärbar dator.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Jag hade vilja spara dem och ha dem som en extern hårddisk. Går det göra billigt och smidigt ?

Resten av datorn ska bort. Tänkte ha hårddiskarna som bild backup från en bärbar dator.

Du vill inte använda något som gör dessa tre diskar med radikalt olika egenskaper och storlekar till ”en disk”. En sådan lösning skulle troligen innebära att du hade noll redundans och tre gånger så stor risk för datahaveri som med en ensam disk.

Skaffa istället två USB-kabinett (något i stil med detta, även om det inte är en specifik produktrekommendation från min sida) , så kan du lagra undan två kopior av upp till 1 TB bilder. Då har du dubblat chansen att bilderna finns kvar om laptopens lagring pajar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du vill inte använda något som gör dessa tre diskar med radikalt olika egenskaper och storlekar till ”en disk”. En sådan lösning skulle troligen innebära att du hade noll redundans och tre gånger så stor risk för datahaveri som med en ensam disk.

Skaffa istället två USB-kabinett (något i stil med detta, även om det inte är en specifik produktrekommendation från min sida) , så kan du lagra undan två kopior av upp till 1 TB bilder. Då har du dubblat chansen att bilderna finns kvar om laptopens lagring pajar.

Jag vill inte göra alla tre hårddiskar till en hårddisk. Utan alla kan vara för sig.

Jag tänker också någon sorts hårddisk chassi där främst de två TB diskarna ska gå att koppla till ett chassi helst. Annars i var sitt chassi eller som tredje alternativ att man enkelt kan byta 3,5 hårddisk i chassit.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag vill inte göra alla tre hårddiskar till en hårddisk. Utan alla kan vara för sig.

Jag tänker också någon sorts hårddisk chassi där främst de två TB diskarna ska gå att koppla till ett chassi helst. Annars i var sitt chassi eller som tredje alternativ att man enkelt kan byta 3,5 hårddisk i chassit.

Finns diverse externa kabinett med ex. USB-anslutning som här men större 3,5"-diskar kräver även strömförsörjning medan de mindre 2,5" klarar sig på USB-ström:

https://www.inet.se/kategori/521/harddiskkabinett

Dock verkar Dina vara rätt små så kanske inte värt det, kikar man under Extern Lagring Portabel finns större, snabbare och smidigare alternativ (ex: 5 TB USB-disk för 1 599):

https://www.inet.se/kategori/111/ext-lagring-portabel

(och finns andra leverantörer än Inet förstås)

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag har en äldre modell av en Deltaco HDD Docka. Min har bara en plats, inte två som denna. De är smidiga att ta fram och göra backup på. Bara stänga av den, byta hdd och sätta igång strömmen igen så kan du greja med nästa hdd/sdd

https://www.inet.se/produkt/8906403/deltaco-hd-docka-for-2x2-...

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS