Följ Black Week på SweClockers

Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

Permalänk
Melding Plague

Valve presenterar Steam Controller – handkontroll med pekplattor

I linje med spekulationerna på förhand avrundar Valve veckans lanseringar med en ny handkontroll. Steam Controller får bland annat pekskärm och haptisk återkoppling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den ser lite galen ut...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Kommer förhoppningsvis att ersätta 360 kontrollern som numera är standard

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser grymt ut! Äntligen något som kan få mig att spela på 'konsol'. Undrar bara hur man nu ska utföra sina 720 noscope headshotzzz, räcker ytan till för denna manöver jag lärde mig under min tid i Navy Seals?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Touch knappar på en kontroll känns lite konstigt, man vill väl ha en fysisk feedback när man trycker på en kontroll, eller?

Permalänk
Avstängd

Den ser ju inte bekväm ut precis.

Permalänk

Tänk att spela med den! Rena drömmen redan när man ser den på bild! Riktigt smart och innovativ!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det ser rätt lovande ut? Jag tycker iaf att det ser bra mycket bättre ut än PS4s kontrollers med motsvarande touchpad

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Jag skulle aldrig använda en sån utan analoga styrspakar.
Spelar man tex spel på mobilen finns det ofta en touchvariant liknande den Steam kör med och den är ju helt horribel.

Tror inte Valve har tänkt igenom det här tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Den känns tyvärr obekväm och föga ergonomisk. Hoppas dock de kan motbevisa mig!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Va i helv..? hashtagg#WEIRD!

men det blir nog bra till slut

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tänk att spela med den! Rena drömmen redan när man ser den på bild! Riktigt smart och innovativ!

Något nytt är det i alla fall. Skulle nog inte kunna tänka mig att köra på den, man vill ha något fysiskt att styra med. Inte dra tummarna över en platta...

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Entusiast

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Svårt att säga innan man testat den Valve är för mig det ända företaget som vet var de gör nu för tiden inom spel då.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Neje! Dom skulle ju släppa source 2.0

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Tvivlar. Nja till den dosan tror jag...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Näää... jag vill nog ha spakar endå

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Den saknar inte feedback, de påstår att de har extremt precis feedback faktiskt.
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamController/

Se sektionen "Haptics".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skuggan74:

Jag skulle aldrig använda en sån utan analoga styrspakar.
Spelar man tex spel på mobilen finns det ofta en touchvariant liknande den Steam kör med och den är ju helt horribel.

Tror inte Valve har tänkt igenom det här tillräckligt.

Håller med dig här. Flera mobilspel här fullkomligt värdelösa och saknar precis all tänkbar känsla. Den här kontrollen lär nog knappast erbjuda något bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen Half Life 3 tydligen som många hoppades på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Och att bunta ihop spelare med kontroller och spelare med möss kommer att gå jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Touch knappar på en kontroll känns lite konstigt, man vill väl ha en fysisk feedback när man trycker på en kontroll, eller?

Håller helt med, måste vara riktigt smart feedback för att det ska fungera känner jag. Var iofs lite ojämnheter på plattorna men vill nog testa innan köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Lite nytänk. Men som många andra hoppas jag i framtiden på mer mjukvarunyheter från företaget

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Hur tänkte de när de körde touch som helt saknar feed back? Har de inte testat hur värdelöst det är att spela på virtuella pads på telefoner?

2, Hur tänkte de när de kastade ut knapparna över hela kontrollen? Vi kan titta på Bastion där man samtidigt som man springer vill kunna använda tre andra knappar med andra tummen utöver två triggers.

Kommer väl ge feedback genom vibration och knapparna skulle vara beroende på spel som jag förstått det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Fast iof, precisionen kanske blir bättre än med spakar?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tänk när ni ska spela COD Modern Ghost 3, ni ska precis dra en HS med snipern. Då ser ni hur en granat går av vid kanten av skärmen, PANG, kontrollen börjar skaka vilket gör att tummen glider glatt över ytan och ni missar er fantastiska HS.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thomas:

Den saknar inte feedback, de påstår att de har extremt precis feedback faktiskt.
http://store.steampowered.com/livingroom/SteamController/

Se sektionen "Haptics".

Skrivet av Commander:

Kommer väl ge feedback genom vibration och knapparna skulle vara beroende på spel som jag förstått det.

Fast enligt den texten är det ju någon helt annat än feedback i själva paden. En bra handkontroll med spakar är fjädrad och har ett tydligt stopp i kanterna. Då hittar du lätt mitten och känner var du är. Det går inte riktigt att återskapa med vibrationer. I listan över saker de ska använda vibrationer till ingår ju bara saker för spelet och inte själva inputen.

"This haptic capability provides a vital channel of information to the player - delivering in-game information about speed, boundaries, thresholds, textures, action confirmations, or any other events about which game designers want players to be aware."

Alltså precis som vibrationerna används idag fast med fler möjligheter. Det ändrar inte att det inte är kul att spela på en touch pad.

Sen förstår jag med att knapparna kommer göra olika saker i olika spel. Problemet är att de är konstigt upplagda. De har slängt runt dem på ett helt nytt inovativt sätt som går emot standarden som regerat sedan SNES. Verkar saknas tydlig motivering. Kanske är smidigt i spel där man vill använda två spakar hela tiden men resten där man vill använda en spak och många knappar blir det ju direkt hopplöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har nog hellre traditionella styrspakar, fördelen med detta är väl att man inte nöter ut dom

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Tänk när ni ska spela COD Modern Ghost 3, ni ska precis dra en HS med snipern. Då ser ni hur en granat går av vid kanten av skärmen, PANG, kontrollen börjar skaka vilket gör att tummen glider glatt över ytan och ni missar er fantastiska HS.

Man brukar i nästan alla fall kunna stänga av vibrationen om man önskar.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

mus+tangentbord kommer alltid vara vida överlägset.