Nvidia Geforce RTX 5060 Ti: Mellankort, mellanpris, mellanbra

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 5060 Ti: Mellankort, mellanpris, mellanbra

Med skenande priser i mellan- och entusiastsegmentet, blir RTX 5060 Ti Folkets Grafikkort?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

SweClockers betygssystem är under utvärdering! Har du åsikter om hur det kan förbättras, gör din röst hörd i följande tråd.

Permalänk
Medlem

Är det det 16GB varianten?
8GB varianten verkar som en sjukt jävla dåliga ide. Kom ni jämföra då båda varianterna? Konsumenten kan ju lätt gå i fällan här.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Nimin:

8GB varianten verkar som en sjukt jävla dåliga ide.

Jajjemen! 8 GB-modellen testar vi säkerligen vid ett senare tillfälle Jag kan tänka mig att 8 GB-modellen kommer att vara riktigt populär i färdigbyggda datorer, så det är viktigt att ha pejl på om det är någon nämnvärd prestandaskillnad i ett flertal scenarion.

Permalänk
Medlem

Borde ni inte vänta med utmärkelse/betyg då det är en papperslansering? Eller det hoppar man när det är nVIDIA som man fjäskar för?

Sen som sagt. "Bra produkt" för något som kostar 6795:-

https://alina.se/produkter/asus-dual-geforce-rtx-4070-evo-oc-... - Välkommen till kruxet

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Wow detta kort är sämre än 3080 och 4070.

Kanske tidernas sämsta 60 kort?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Borde ni inte vänta med utmärkelse/betyg då det är en papperslansering? Eller det hoppar man när det är nVIDIA som man fjäskar för?

Finns i lager för MSRP hos Inet

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Angående Micran och v8 så är väl tvärtom mer rätt i detta fallet?
En Audi r8 med en volvo b18 motor..

I övrigt, trevlig recension. Bra jobbat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

<Uppladdad bildlänk>

Ok. Då har dom uppdaterat.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av AkUs:

Sen som sagt. "Bra produkt" för något som kostar 6795:-

https://alina.se/produkter/asus-dual-geforce-rtx-4070-evo-oc-... - Välkommen till kruxet

Bra produkt för MSRP-modeller som du kan boka idag, till MSRP.

Däremot borde du inte, enligt min mening, lägga 6800 kronor på ASUS RTX 5060 Ti Gaming OC.

Skrivet av Trigger:

Angående Micran och v8 så är väl tvärtom mer rätt i detta fallet?
En Audi r8 med en volvo b18 motor..

I övrigt, trevlig recension. Bra jobbat!

En Nissan Micra med AC från en Maybach?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av pt96hni:

<Uppladdad bildlänk>

Spännande att de fortfarande finns i lager. Brukar ju försvinna som smör i solsken!

Permalänk
Medlem

Pris vid publicering: 5 399 kronor inklusive moms för referensmodeller ("MSRP-modeller"). Cirkapris 6 790 kronor för Asus RTX 5070 Ti Gaming OC.

Nej, detta var verkligen ingen höjdare men Nvidia är i alla fall konsekventa!

Permalänk
Medlem

Blir intressant att följa saldot.

Tycker det är helt OK för priset i dessa tider. De enda korten som har vettig mängd VRAM för priset och prestandan är 5090, 5070 Ti och 5060 Ti 16G. Resten av lineupen är tyvärr riktiga bottennapp.

Edit: Efter att ha läst lite mer reviews så känns kortet sämre än OK. Det är ganska skit faktiskt, 15% snabbare än 4000-seriens sämsta kort är illa. Förväntade mig att gapet till 4070 skulle bli mindre. AMD kanske har en chans här igen trotsallt hehe

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Pris vid publicering: 5 399 kronor inklusive moms för referensmodeller ("MSRP-modeller"). Cirkapris 6 790 kronor för Asus RTX 5070 Ti Gaming OC.

Nej, detta var verkligen ingen höjdare men Nvidia är i alla fall konsekventa!

Finns ju faktiskt modeller att köpa för 5399kr (MSRP).

https://www.inet.se/produkt/5415414/msi-geforce-rtx-5060-ti-1...

https://www.inet.se/produkt/5415381/inno3d-geforce-rtx-5060-t...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Tycker synd om folk som inte har budgeten att lägga 2000 mer för ett 9070 som springer cirklar runt det här kortet. Skillnaden är rätt obscen för så pass lite mer pengar.

Permalänk
Medlem

Om man hatar 12-pins kontakter så har Asus skippat kontakten helt med 5060 Ti Dual (16Gb). msrp pris. Den matas bara via 1x8-pin.

https://www.komplett.se/product/1323440/datorutrustning/dator...

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

8GB varianten verkar som en sjukt jävla dåliga ide. Kom ni jämföra då båda varianterna? Konsumenten kan ju lätt gå i fällan här.

Nvidia förhindrar att 8GB-varianten ska recenseras för tillfället
https://videocardz.com/newz/nvidia-doesnt-want-geforce-rtx-50...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Shillclockers i farten igen. "Bra produkt" som inte ens presterar som föregående generations 4070. 10 % sämre än 3080.

Stagnant generation helt enkelt. Undrar om Sweclockers får mycket annonsintäkter från Nvidia.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Tycker synd om folk som inte har budgeten att lägga 2000 mer för ett 9070 som springer cirklar runt det här kortet. Skillnaden är rätt obscen för så pass lite mer pengar.

Precis, jag sparar hellre ihop några månader extra för ett väldigt mycket bättre kort som kommer hålla betydligt längre. Mitt 3060 Ti duger utmärkt fram till dess.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av NaaR:

Shillclockers i farten igen. "Bra produkt" som inte ens presterar som föregående generations 4070. 10 % sämre än 3080.

Stagnant generation helt enkelt. Undrar om Sweclockers får mycket annonsintäkter från Nvidia.

Ingen aning. Jag testar produkter och pratar mest med sälj när vi ska äta lunch. Jag brukar ta en McWrap, för tråkigt nog har McDonald's tagit bort min favoritsallad. En del kollegor ifrågasätter mitt val av äppelklyftor över pommes, men jag tycker oftast att potäterna är sladdriga eller osaltade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Det handlar inte om pengar för alla. Finns många SFF-entusiaster som endast vill använda chassin under 4 liter och då är det denna typ av kort som gäller.

Permalänk
Medlem

Så det Myglade Svenska RecensionsPriset får styra igen. Skulle vara mer intressant att se priset i butik när de finns på hyllorna stabilt

Sen tillkommer ju tveksamheter som skrivits på andra ställen att Nvidia i princip förbjuder recensioner av 8GB-modellen:

Det gör det ju uppenbart att de vill få folk att köpa fel

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Så det Myglade Svenska RecensionsPriset får styra igen. Skulle vara mer intressant att se priset i butik när de finns på hyllorna stabilt

?

Du kan köpa kortet i denna stund för riktpris. Huruvida det är i lager eller ej är irrelevant för din bokning till MSRP. Utveckla gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

?

Du kan köpa kortet i denna stund för riktpris. Huruvida det är i lager eller ej är irrelevant för din bokning till MSRP. Utveckla gärna.

Jag menar att första batchen på några hundra kort ofta håller den nivån, efter detta (om vi ser till resten av systerkorten i 5000-serien) så brukar de stiga ganska kraftigt eller helt försvinna ur lager och inte gå att beställa alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen tillkommer ju tveksamheter som skrivits på andra ställen att Nvidia i princip förbjuder recensioner av 8GB-modellen:

Antingen är tillgången väldigt god eller så säljer korten uselt. Lutar mer åt det sistnämnda men det finns definitivt kort för MSRP. Som vanligt är det nog bara första batchen som gäller men den principen är vi vana med.

Inet:

Saldot har knappt rört sig senaste timmen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Korten för MSRP 5399kr flyger ju inte av hyllorna direkt så än så länge är det lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Antingen är tillgången väldigt god eller så säljer korten uselt. Lutar mer åt det sistnämnda men det finns definitivt kort för MSRP. Som vanligt är det nog bara första batchen som gäller men den principen är vi vana med.

Inet:
<Uppladdad bildlänk>

Saldot har knappt rört sig senaste timmen.

Skrivet av Joppis:

Korten för MSRP 5399kr flyger ju inte av hyllorna direkt så än så länge är det lugnt.

Ok, jag skulle faktiskt kunna ha fel denna gång, men med alla andra kort i serien har det gått helt annorlunda

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av medbor:

Jag menar att första batchen på några hundra kort ofta håller den nivån, efter detta (om vi ser till resten av systerkorten i 5000-serien) så brukar de stiga ganska kraftigt eller helt försvinna ur lager och inte gå att beställa alls

Tuff avvägning! Visst kan man avvakta och se hur läget är några veckor efter lansering och släppa ett test först då, men samtidigt hänger folk ofta på låset när det vankas ny hårdvara. Då lutar jag åt att allmänintresset är så pass stort att test bör gå ut på släppdagen, så att folk kan göra så informerade köp som möjligt. Jag ser för- och nackdelar med båda uppläggen.

Permalänk
Medlem

Det var inte det jag syftade på, utan att det är 5070 ti.

Permalänk
Testpilot

@Rosenvik Tackar för testet!
Trevlig läsning, även om produkten i sig verkar ytterst tveksam.

16 GB VRAM är såklart trevligt att se, däremot att prestandan utan DLSS/FG är fastkilad mellan numera 4 ½ år gamla RTX 3070/3080 är lite av en besvikelse. Åter igen är det nog prislappen det är fel på, mer än prestandan per se. Som redan nämnts är det prismässigt väldigt nära märkbart bättre kort – knepig situation som tyvärr genomsyrar hela RTX 50-serien.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >