Dålig prestanda på Sweclockers 690?

Permalänk

Dålig prestanda på Sweclockers 690?

Satt nu på förmiddagen och kollade genom sweclockers senaste grafikkorts review med 780 ti, allting såg vanligt ut. 780 ti, 7990, 690 och 290x på toppen men sedan kom jag till 4K upplösnings testerna där 690 hade udda prestanda. De låg väldigt långt ner.

Men kortet prestenda som vanligt på BF3 med 4K upplösning, jag trodde de var något med VRAM men borde de inte påverkas på BF3 med? Sedan gissade jag på att unigine valley 1.0 kanske inte hade stöd till sli och då stängdes ena kärnan av, men varför har de hälften av prestandan som 770 har när 770 och 680(kärnen i 690 är väl två 680?) har liknande prestanda?

Därför undrar jag om någon som har ett empiriskt svar till detta fenomen?

refererar till 780 ti review

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att båda korten har så låg bilduppdatering i testet at 770 får en dubblering av poängen trots att båda korten har helt ospelbar bilduppdatering?

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Kan det vara så att båda korten har så låg bilduppdatering i testet at 770 får en dubblering av poängen trots att båda korten har helt ospelbar bilduppdatering?

Jag förstår inte helt vad du menar, kan du förklara djupare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowcandy:

Jag förstår inte helt vad du menar, kan du förklara djupare?

Nej det kan jag inte . Jag vet inte hur poängen räknas då jag inte alls är insatt i det där men säg att 690 renderar en bild per sekund och 770 två, inte direkt en stor skillnad men ev. en dubblering i "poäng" och därmed den "stora" skillnaden. Men jag vet inte vill jag understryka.

Permalänk

Det är helt klart videominnet som tar slut. Alla andra kort har 3GB+.

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

SweClockers förklarade i någon tidigare recenssion att 690 får slut på VRAM och därför faller platt i 4K.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841