Black Week-stream med Webhallen!

Ssd är överskattat!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tozzi:

Sitter med 3 skärmar både hemma och på jobbet. Men om du överclockar, varför skulle du då pilla med mjukvaran och misstänka felen där, makes no sense at all.

Tycker bara de låter som du slösar tid på fel saker ^^

Jag säger att det går fortare då jag har byggt upp system för att ominstallera på runt max 10-20 min allt med färdig scriptar jag kan gå ta en kaffe sen komma tillbaka till datorn hela datorn är ominstallerad med alla drivare allt samma profil.

Och det är lite skiland sitta med flera kort ochkså och sitta byta Flash roms för mest stabila etc och det är bara mitt sätt at utesluta saker som OS kan göra.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om man inte är i behov av en SSD så är det överskattat, men behöver man det så är det helt underbart. Jag kommer aldrig gå tillbaka till mekanisk som system disk.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att SSD är överdrivet dyrt, med tanke på hur länge man använder en hårddisk så känns hundralapparna hit eller dit ganska oväsentliga. Sen tycker jag att man överdriver om man påstår att man inte kan klara sig utan att ha en SSD.
Visst, datorn bootar fortare, vilket är intressant om man faktiskt stänger av datorn. Spelen laddar fortare, ja, men inte mycket. Det handlar om några sekunder, ibland kanske en minut. Tycker man att det är viktigt att skrapa av några minuter per dag i laddningstider så är SSD prefa, vill man betala 6kr per GB istället för 40 öre så är det också perfa.

Hade vart värt mer om det gav någon verklig prestanda i spel, vilket det mer än sällan gör, och om det gör det så är det sällan märkbart...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bagfalls:

Tycker inte att SSD är överdrivet dyrt, med tanke på hur länge man använder en hårddisk så känns hundralapparna hit eller dit ganska oväsentliga. Sen tycker jag att man överdriver om man påstår att man inte kan klara sig utan att ha en SSD.
Visst, datorn bootar fortare, vilket är intressant om man faktiskt stänger av datorn. Spelen laddar fortare, ja, men inte mycket. Det handlar om några sekunder, ibland kanske en minut. Tycker man att det är viktigt att skrapa av några minuter per dag i laddningstider så är SSD prefa, vill man betala 6kr per GB istället för 40 öre så är det också perfa.

Hade vart värt mer om det gav någon verklig prestanda i spel, vilket det mer än sällan gör, och om det gör det så är det sällan märkbart...

Skulle du sätta mig vid en dator så skulle jag betala dig för att inte använda den, så alergisk är jag, hela windows reagerar knappt när man trycker på något.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saturday_sun:

Menar du verkligen att du startar upp alla program och sen låter datorn stå? Du avslutar inte ett enda program utan bara minimerar?

Nästan, dessutom hamnar använda saker i cacheminne om man avslutar något och det slängs inte ut föräns ramet behövs, jag startar däremot inte upp program innan jag använder dem men sedan går de i princip till det är dags för nästa uppdatering och man blir tvungen att starta om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Det är som när jag gav min 23" 1080p IPS skärm till min bror och man får höra att det inte var någon större skillnad mot hans tidigare 17" 1152x864 LCD..

Vissa har helt enkelt mer eller mindre sinne för detalj & kvalité. SSD är det bästa som hänt datorn på länge, så skönt att kunna slå av datorn när man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag säger att det går fortare då jag har byggt upp system för att ominstallera på runt max 10-20 min allt med färdig scriptar jag kan gå ta en kaffe sen komma tillbaka till datorn hela datorn är ominstallerad med alla drivare allt samma profil.

Och det är lite skiland sitta med flera kort ochkså och sitta byta Flash roms för mest stabila etc och det är bara mitt sätt at utesluta saker som OS kan göra.

Men kan man utesluta mjukvarufel med en image installation ?

Och om man sparat alla spel på en separat disk, med install filer och ISO, kan man utesluta mjukvarufel?

I mina ögon är det inte en ren installation, En ren/clean install är när man installerar allt från början.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

Spelar du något hardcore spel?
Surt att bli av med något du lagt ner massor med tid på, på grund av att din slitna mekaniska disk inte kan ladda in en karta t.ex tillräckligt fort.

Det handlar inte bara om minuter hit eller dit, det kan ju vara "arbete" på flera hundra timmar du förlorar på grund utav att en mekanisk disk inte är tillräckligt snabb. Ganska surt..

Bryr mig inte om datorn bootar fortare eller ej, jag vill ha respons när den är up'n'running så att säga, det får man ej med en mekanisk disk. Tyvärr.

Tycker absolut inte att man överdriver om man säger att man inte klarar sig utan en SSD. Jag skulle inte vilja jobba med en dator som inte har en SSD i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men, hur ofta är det fel på ditt OS då? Känns ju som att 90% av de ominstallationer du gör borde vara bortkastad tid, eller hur lyckas du krascha ditt OS så mycket?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

SSD behöver absolut inte vara värt det för alla användare.

Har man tex en datorvana som ser ut som: Starta datorn -> starta Battlefield -> spela battlefield 4 timmar -> stänga av datorn
Då vinner man kanske 30 sekunder uppstart + 5-10 sekunder för varje match man hoppa på, totalt på en dag.
I det läget är 2000 kronor dyrare grafikkort antagligen betydligt mer värt.

Sysslar man däremot med bildredigering, musikproduktion, design, utveckling, och hoppar runt mellan ett gäng webläsarflikar där emellan, då är det i stort sett omöjligt att märka att man har en ny modern dator, om inte SSD'n är med i leken.

Jag har precis skaffat mig en laptop, som än så länge kör mekanisk disk. Det må vara en klen utdaterad i3, 4Gb ram och pissbillig touchpad, men utan SSD känns det ändå som att ha hämtat ut nya fina bilen och ändå bara få krypa runt i ett trångt P-hus.

http://www.youtube.com/watch?v=tzFJybkSgVk

Lär vara minst lika mycket skillnad i bf4

tycker det är värt om man kör rush eller tdm ^^ (kanske även conquest om man vill ha ett fordon..)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Det är en enorm skillnad mellan en Vanlig 7200rpm hdd och ssd, det går inte att jämföra, det handlar inte bara om hur snabbt datorn startar,inte alltid en stor skillnad, skillnaden är i tex windows, hur rappt allt startar, ingen fördröjning när man klickar omkring, varför lägga ut 2000:- på en ssd när man kan köpa en 128GB ssd för 699:-

Har kört med SSD dom senaste 5åren i min huvuddator och haft några datorer samt laptops med vanlig hårddisk, det går bara inte att jämföra,skillnaden är riktigt riktigt stor, jag kan bara inte använda en vanlig hdd längre.

Jag köpte en MSI GE70 med 2st 64GB SSD i Raid 0 som läser 1000mb/s,kompisen köpte en likadan fast med 750GB 7200rpm hdd, herregud, jag får sitta o vänta på han helatiden när vi gör samma uppgifter, min startar och går att använda efter ca 10 sekunder, han tar det minst 30 sekunder, mina spel startar på någon sekund hans på 30 sekunder, den är slöare i windows, allt känns segt,som sirap medans min är enormt rapp.

Ni som inte märker någon skillnad måste ha något fel på antingen disken eller datorn, annars är ni Psykiskt slöa

Permalänk
Medlem

Överskattat eller inte, något som vore väldigt intressant vore ju en test att se när och hur många vanliga hårddiskar är lika bra som en vanlig SSD, för antagligen finns det en gräns åt andra hållet så att säga. Dvs antagligen är det vissa saker som man kan göra där en vanlig disk är snabbare än vad man själv kan reagera på. Tex kopiera en fil på 1 kb, det är antagligen klart innan Windows har hunnit berätta det för dig, eller snarare datorn kan inte berätta det fortare för då skulle du inte uppmärksamma det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tozzi:

Men, hur ofta är det fel på ditt OS då? Känns ju som att 90% av de ominstallationer du gör borde vara bortkastad tid, eller hur lyckas du krascha ditt OS så mycket?

Men jag säger ju att det går fortare att ominstallera än att leta BSOD / kernal fel om det är en drivare.

Skrivet av skog1s:

Men kan man utesluta mjukvarufel med en image installation ?

Och om man sparat alla spel på en separat disk, med install filer och ISO, kan man utesluta mjukvarufel?

I mina ögon är det inte en ren installation, En ren/clean install är när man installerar allt från början.

Ja det är ju det jag gör.....
Allt är bara scriptat från SERVER.

Jag copyar ingenting.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar även allt från images, men det är även images från varje omstart som Windows gör, dvs hela installationen är inspelad så jag kan välja exakt vid vilken omstart som jag vill fortsätta installationen. Det finns alltså 8 avbilder innan Windows 7 är färdiginstallerat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Testa RAID 0 så ska du se på fart

Visa signatur

Corsair 700D Corsair HX1000W Intel 980X 4,5Ghz 133x34 1.375V Corsair H70 Intel 320120GB Corsair F120 120GB Intel 320 120GB----[RAID 0] Intel 320 120GB ----[RAID 0] 2000GB Seagate Barracuda XT GTX TITAN stock 12GB 6x2GB Corsair XMS3 1600MHZ Gigabyte GA-EX58-UD5 Samsung Blu-ray player NZXT Sentry 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av saturday_sun:

Menar du verkligen att du startar upp alla program och sen låter datorn stå? Du avslutar inte ett enda program utan bara minimerar?

Filerna ligger ju kvar i arbetsminnet även efter det att programmet avslutats.
Har man mycket arbetsminne ryms det väldigt många filer i detta, framförallt kommer viktiga systemfiler nästan alltid ligga kvar i arbetsminnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Sitt med din SSD i några månader sen testa ett liknande system med HDD 5200rpm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Nu finns det nästan inget (datorväg alltså) som slår känslan av ett sprillans rent Operativsystem just ominstallerat på datorn. Tom. om man har en SSD så märker man skillnaden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag ominstallerar OS på min dator rätt så ofta (cirka 3-4 gånger varje månad) då jag själv uppskattar hur rent och fräscht det är i början. Man märker en klar skillnad, som Tumnus skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu finns det nästan inget (datorväg alltså) som slår känslan av ett sprillans rent Operativsystem just ominstallerat på datorn. Tom. om man har en SSD så märker man skillnaden.

Läs hela diskussionen, känns som du svara på fel sak. Har tidigare förespråkat det du sa, men just nu handlade det om något annat. (Läs tidigare inlägg)

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Jag ominstallerar OS på min dator rätt så ofta (cirka 3-4 gånger varje månad) då jag själv uppskattar hur rent och fräscht det är i början. Man märker en klar skillnad, som Tumnus skriver.

Har svårt att tro att det gör någon skillnad alls. Min dator har en 3 år gammal installation, ingen prestanda förlust här, beror ju på hur väl man sköter om sin dator.

Standard förut var ju 1gång/år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en röstning

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Men jag säger ju att det går fortare att ominstallera än att leta BSOD / kernal fel om det är en drivare.

Ja det är ju det jag gör.....
Allt är bara scriptat från SERVER.

Jag copyar ingenting.

Men, de felen jag har iaf tar max 5 min o lösa. Sen när du drar från en image lär ju vissa grejer vara redan av äldre version, då ska du underhålla imagen och lägga tid på det, samt man måste kolla så man inte har några viktiga filer man vill spara och lägga undan innan installation, är ju lätt hänt att mycket hamnar på skrivbordet eller i andra undermappar.

Räkna med den tiden också. Tycker fortf inte ditt sätt är värst effektivt. Tyvärr, vi tycker olika här, gillar dock diskussionen för att försöka förstå din syn på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Har svårt att tro att det gör någon skillnad alls. Min dator har en 3 år gammal installation, ingen prestanda förlust här, beror ju på hur väl man sköter om sin dator.

Standard förut var ju 1gång/år.

Sköter om datorn som om det vore mitt eget barn. Det enda som är installerat är drivrutiner och några program; Firefox, CCleaner, Foobar och MPC-HC.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tozzi:

Men, de felen jag har iaf tar max 5 min o lösa. Sen när du drar från en image lär ju vissa grejer vara redan av äldre version, då ska du underhålla imagen och lägga tid på det, samt man måste kolla så man inte har några viktiga filer man vill spara och lägga undan innan installation, är ju lätt hänt att mycket hamnar på skrivbordet eller i andra undermappar.

Räkna med den tiden också. Tycker fortf inte ditt sätt är värst effektivt. Tyvärr, vi tycker olika här, gillar dock diskussionen för att försöka förstå din syn på det.

Äldre nej då allt är uppdaterat.

Lägga tid på det ja? men allt gå snor fort.

Viktiga filer existerar inte på min OS disk ingenting, lägger aldrig något på skrivbordet.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Här är mitt strå till stacken:
Innan körde jag med en hyfsat snabb hårddisk (300 GB Western Digital veliciraptor). Sedan gick disken till de sälla jaktmarkerna inom garantitiden. Inet hjäpte mig, och jag fick en 120 GB SSD.
Jag brydde mig inte om laddtiden av operativsystemet speciellt mycket. Men med den mekaniska disken ovan tog det runt 10-15 sekunder att ladda Windows 7, och med en SSD tog det 7-10 sekunder. (Samma installation. Klonad från disk till disk)
Visst finns det en skillnad, men inget attt bry sig i. Ett fåtal sekunder i start är knappast något att gnälla över.

Däremot:
Jag märkte att datorn blev mycket rappare i allmän användning.
Öppna program, dialogrutor, navigering i explorer med mera skedde med en otroligt snabb respons. Hann knappt klicka på saker förrän fönster/dialogrutor var öppna.
Datorn var visserligen rätt rapp innan. Det handlade bara om enstaka sekunder eller bråkdelar av för att få fram programmen/dialogrutorna. Men nu skedde det till ögat sett omedelbart utan mätbar fördröjning. Wow. Datorn känns ju som ny.
Nu när jag går tillbaks till en dator vars OS huserar på en traditionell hårddisk, känner jag genast av dessa "microfördröjningar".

...fast jag kan förstå TS också.
Sitter man bara med ett eller fåtal program och sällan nyttjar datorn brett, så märker man inte av något speciellt.
SSD är visserligen en positiv uppgradering, men människor verkar blåsa upp det bortom vett.
Dessutom är det så att många upplever en sorts placebo-upplevelse, eftersom de installerar en ny fräsh Windows, som i sig ger den största "uppgraderings-upplevelsen", och tror att allt är helt till SSDns förtjänst.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Köpte en samsung 840 pro 256Gb och visst datorn blev rappare. Startar kanske 10 sekunder snabbare och Word öppnas lite fortare. Men är det värt 1900kr? Nej verkligen inte. Monterade ur den i kväll och skickar tillbaka den. Alla säger att ssd är det bästa du kan köpa, men nä. Klarar mig utan, och min dator är ganska snabb som den är. Ssd är bortkastade pengar om man har en ganska modern dator vill säga. Lägger hellre pengarna på grafikkort. Synpunkter?

Snabbare uppstart och rappare OS är inte det enda en SSD bidrar med. Den skapar inga vibrationer eller störande ljud när den läser och helt ärligt så kan jag inte längre sitta vid en dator med HDD en längre tid för det är så jävla segt i jämförelse, det är som med 120hz skärmar att det blir ett helvete att gå tillbaka till 60hz efter ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Sköter om datorn som om det vore mitt eget barn. Det enda som är installerat är drivrutiner och några program; Firefox, CCleaner, Foobar och MPC-HC.

Om du inte har något installerat, så undrar jag ännu mer varför du måste installera om så ofta!?

Skrivet av tvelander:

Äldre nej då allt är uppdaterat.

Lägga tid på det ja? men allt gå snor fort.

Viktiga filer existerar inte på min OS disk ingenting, lägger aldrig något på skrivbordet.

Om du har en image, så lär det ju kommit ut, låt säga, nyare/bättre version på drivrutiner t.ex., för att inte nämna alla Windows Update under tiden.

Ok, där skiljer vi oss, jag har ful vana att lägga saker på skrivbordet en hel del, trots att jag då har en server där jag kan lägga allting på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om du inte har något installerat, så undrar jag ännu mer varför du måste installera om så ofta!?

Primärt för att jag generellt uppskattar hur rappt ett nyinstallerat OS är. Sekundärt för att jag ofta håller på med diverse softmods som oftast resulterar i oönskade resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoneDude:

Primärt för att jag generellt uppskattar hur rappt ett nyinstallerat OS är. Sekundärt för att jag ofta håller på med diverse softmods som oftast resulterar i oönskade resultat.

Du menar att det är rappt innan du installerar saker? Förstår verkligen inte, sån skillnad kan det omöjligt vara. En SSD kan dessutom jobba väldigt bra parallellt vilket en mekanisk inte kan, så hade du sagt att du hade en HDD hade jag förstått, men inte med en SSD. Dessutom måste det bli ganska stort slitage på disken och sitta installera om den hela tiden. Vad för softmods? I spel? Går ju bara återställa vad modden ändrade.

Visa signatur