Grafikmöjligheter i kommande spel ? fler kärnor och trådar Multi threading och dubbla Grafik processorer.

Permalänk
Avstängd

Grafikmöjligheter i kommande spel ? fler kärnor och trådar Multi threading och dubbla Grafik processorer.

Grafikmöjligheter i kommande spel ? fler kärnor och trådar Multi threading och dubbla Grafik processorer.

Grafiken 2000

Grafiken 2013

Vad är grafiken 2020 ?

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrZodiak:

Vad är grafiken 2020 ?

Ska vi trolla fram en screenshot som ska representera ett spel från 2020?

Permalänk
Medlem

Det fanns nog bättre grafik än WoW hade år 2005

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd

Javisst bara indikation på Grafiken och hur den förändrats.

Men med 4 kärnor och 8 trådar samt dubbla GPU som standard. Hur skulle wow sett ut då ?

Multithreading på processorn och rendering mellan grafikkorten.

Sen funktion mellan processor och grafik för bättre standard.

100 fps och 120 hz som minimum.

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem

Dina screenshots är inte direkt en bra visning på hur grafiken har utvecklats genom åren.
Fanns spel som var sjukt mycket snyggare än wow 2005.
Nästa gång så kan du göra lite mer research innan.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vikham:

Det fanns nog bättre grafik än WoW hade år 2005

Skrivet av Maho:

Dina screenshots är inte direkt en bra visning på hur grafiken har utvecklats genom åren.
Fanns spel som var sjukt mycket snyggare än wow 2005.
Nästa gång så kan du göra lite mer research innan.

Vola problemet löst

Visa signatur

MSI GE60 < Cpu: intel core i5 3210M < Geforce GT 650M < DDR3 6GB < HDD 500GB
4 Laptops och 2 extra skärmar på 32 och 22 tum.

Gaming & Hacking since Windows 95 - DOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrZodiak:

Vola problemet löst

Inget är löst.
Finns ju spel som ser ut som skit 2013, men en bild på ett spel säger inget alls.
Tydligen så var jag tvungen att stava det åt dig för att det skulle gå fram.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

men mer virtual erality är nog att vänta, men sen kan nog någon som är bra på att trolla i cinema4d och maxxon programmen och photshop med flera..
knåpa ihop något som kan representera en grafisk bild av hur det ser ut då, men jag tror du kan ta ett foto och jämnföra med.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Inget är löst.
Finns ju spel som ser ut som skit 2013, men en bild på ett spel säger inget alls.
Tydligen så var jag tvungen att stava det åt dig för att det skulle gå fram.

Ja, många kan göra ett spel med väldigt bra grafik men sen är frågan om man får 2 fps eller 60. Fysiken och animationer är något som representerar tekniken i ett spel väldigt bra och som inte syns i en bild heller.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Ja, många kan göra ett spel med väldigt bra grafik men sen är frågan om man får 2 fps eller 60. Fysiken och animationer är något som representerar tekniken i ett spel väldigt bra och som inte syns i en bild heller.

Kan du vara vänlig att peka på vart jag pratade om animationer?
Tråden handlade om grafik och inte animationer och fysik.
Vi pratade aldrig heller om du får 2 fps eller 1000000000 fps, spelet är lika snyggt oberoende hur många fps du får.
Sen kan man diskutera hur spelbart det är, men det är knappast vad denna tråden handlar om.

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Eftersom att de nya konsolerna ska vara standarden i närmare tio år till så tror jag inte vi kan förvänta oss lika stora förbättringar i grafik, spel med bra grafik är dyra att producera och vi har redan nu nåt nivån där det är väldigt svårt för flera spelstudios att få in tillräckligt med pengar för att rättfärdiga kostnaden.

Spel som Battlefield och kommande Star Citizen sätter en standard som få spel kommer ligga på även i framtiden, vi kommer få ett par spel som får oss att tappa hakan med sin imponerande grafik men majoriteten av spelen kommer nog bara bli förbättrade en del för att sedan stanna där.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Eftersom att de nya konsolerna ska vara standarden i närmare tio år till så tror jag inte vi kan förvänta oss lika stora förbättringar i grafik, spel med bra grafik är dyra att producera och vi har redan nu nåt nivån där det är väldigt svårt för flera spelstudios att få in tillräckligt med pengar för att rättfärdiga kostnaden.

Spel som Battlefield och kommande Star Citizen sätter en standard som få spel kommer ligga på även i framtiden, vi kommer få ett par spel som får oss att tappa hakan med sin imponerande grafik men majoriteten av spelen kommer nog bara bli förbättrade en del för att sedan stanna där.

Jämför iallafall Star Citizen mot Crysis 3 och inte Battlefield.

Permalänk

Eftersom de flesta missförstått syftet med tråden och tror att den handlar om att hugga på ts's bildval så gör jag annorlunda och försöker dra den tillbaks till ursprungspunkten:

Tror inte att själva grafiken i sig kommer ändras något nämnvärt framöver, dock kommer den antagligen anpassas för högre upplösningar (vilket den alltid gjort) och vi lär nog få se mer och mer som är anpassat för fler skärmar. Möjligen nytt format inom en 5-10 års period?

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre grafik än fantasin i huvudet på spelaren.

Men förhoppningsvis har man börjat kunna realtidsrendera realistiskt ljus. Men eftersom det är sån hype omkring hög upplösning så blir det mindre sannolikt. Men bättre ljus hade nog främst inte gjort miljöer mer realistiska då de ofta är helt ok redan idag - utan gjort människor mycket mer trovärdiga.
Själv föredrar jag spel från 90-talet som innehåller filmsekvenser med riktiga skådespelare framför animerade karaktärer.

Förhoppningsvis är i alla fall ansikts- och kropps -animeringar fulländade till 2020. Synkade läppar till tal och trovärdiga ansiktsuttryck bör vara mycket bättre.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jämför iallafall Star Citizen mot Crysis 3 och inte Battlefield.

Varför jämföra Star Citizen mot Crysis 3? De baseras på samma spelmotor och Star Citizen kommer med största sannolikhet se mycket bättre ut än Crysis 3. Crysis serien fick oss att tappa hakan redan 2007.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Datavetare

Vi har nog nått punkten där kapaciteten på spelenheterna blivit så pass hög att den största begränsningen snart blir tid/pengar. Kostnaden för att göra allt fler texturer, allt mer avancerade modeller och allt större världar har resulterat i att AAA-titlarna numera har ungefär samma budget som en storfilm i Hollywood.

Om man ska göra ännu dyrare spel så måste endera kundgruppen öka och/eller så måste folk vara beredd att betala mer. Tror spel inte kan bli speciellt mycket dyrare än idag, konsol-spelen ligger ju redan på 600kr...

Så gissar att utvecklingen tyvärr kommer stanna av lite vad det gäller grafik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Varför jämföra Star Citizen mot Crysis 3? De baseras på samma spelmotor och Star Citizen kommer med största sannolikhet se mycket bättre ut än Crysis 3. Crysis serien fick oss att tappa hakan redan 2007.

För att Battlefield inte alls är lika imponerande som Crysis 3 eller Star Citizen. Visst, det ser vackert ut, men det är för att dom har en fantastiskt bra stil på grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi har nog nått punkten där kapaciteten på spelenheterna blivit så pass hög att den största begränsningen snart blir tid/pengar. Kostnaden för att göra allt fler texturer, allt mer avancerade modeller och allt större världar har resulterat i att AAA-titlarna numera har ungefär samma budget som en storfilm i Hollywood.

Om man ska göra ännu dyrare spel så måste endera kundgruppen öka och/eller så måste folk vara beredd att betala mer. Tror spel inte kan bli speciellt mycket dyrare än idag, konsol-spelen ligger ju redan på 600kr...

Så gissar att utvecklingen tyvärr kommer stanna av lite vad det gäller grafik.

Håller helt med. Dagens AAA-titlar har enorma budgetar och extremt tighta deadlines. Jag tror själv det är nära bristningsgränsen.
Det finns fortfarande många problem inom animation som bör kunna lösas på bättre sätt, och jag tror även det är här som en stora vinsten ligger. Sen har ju det börjat komma lite mer realtidssimulering av vätskor o.s.v.

Hur det kommer se ut 2020? Sett på en plan yta, dvs en skärm, så tror jag inte det kommer vara några enorma förbättringar om målet är fotorealism. Om vi pratar VR så blir det hela mycket mer intressant

Permalänk
Hedersmedlem

Något som är värt att poängtera är hur annorlunda en GPU fungerar mot en CPU, det kanske inte är något som är förstått. En GPU är redan väldigt parallelliserad. Som vissa känner till finns det shaderprocessorer, texturprocessorer som sitter i en GPU som kan arbeta parallellt väldigt effektivt, många beräkningar kan ske samtidigt. Men att ha flera GPUer blir däremot konstigt då, det lägger till en kommunikationskomplexitet mellan GPUerna för att synkronisera arbetet. Däremot är det väldigt annorlunda för CPU, där finns ett väldigt få kärnor, en GPU innehåller tusentals beräkningsenheter medan en CPU kan innehålla i mängder av en handfull eller några tiotal. Man måste hitta områden där man kan göra beräkningar parallellt och då gäller det att de inte är beroende av varandra vilket är ovanligt. I grafik funkar det bra att beräkna pixlar för sig eller polygoner för sig men det finns inte riktigt en motsvarighet för CPUer och det är ett stort forskningsområde.

Permalänk
Datavetare

Om man tar två exempel från i alla fall närbesläktade genre och från två spel som var/är AAA-titlar så ser man att visst finns det skillnader, men det är inte så dramatiska som först kanske gissar givet tiden mellan dem.

Grafiken 1999

Dold text

Grafiken 2013

Dold text

UnrealTournament släpptes precis innan första GeForce (GeForce256) så på den tiden utfördes tranform&light av CPUn och inte av GPUn. Det som har hänt sedans dess är att de flyttals tunga 3D-operationerna flyttat in på GPUn, resultatet är att spel idag inte behöver speciellt mycket i form av flyttalskapacitet från CPUn, utan del är heltalskapaciteten som är viktig.

Några generation senare av GeForce och Radeon fick "pixel-shaders" och "vertex-shaders", den första kan användas för att t.ex. skapa relistiska skuggor och andra ljuseffekter, medan de senare kan skapa små förändringar i ytan för att t.ex. simulera påverkan av vind, eller göra gropar/större ojämnheter i ytan.

Tittar man framåt så finns det inte direkt något som är lika revolutionerande som att flytta T&L från CPU till GPU och införa program som kan köras på varje enskild pixel. Sedan första GeForce fram till nu har också strömförbrukning på GPU gått från relativt låga nivåer till nivåer som är så pass höga att det helt enkelt inte är rimligt att öka effekten mer.

Så visst kommer det vara utveckling fram till 2020 (2027 om man ska titta lika lång framåt som 1999 är bakåt), men om inget större tekniskt genombrott sker under denna tid som kraftigt förändrar hur man kan hantera 3D-grafik så kommer skillnaden vara långt mindre än mellan UT och BF4.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer