Översätter homeplug mac-adresser? (fungerar system link?)
Jag har ett litet problem hemma. Det är så att jag har två XBox360 som jag vill köra systemlink mellan. Allt går toppen om jag drar en väldigt lång kabel mellan dem och har en switch mellan (samma som jag har till resten på mitt LAN). Dock så skulle jag vilja slippa använda den långa kabeln, mestadels för att det är så otympligt och ligger i vägen.
Så för att lösa detta så har jag provat att använda min gamla pensionerade Netgear 3500L som brygga.. Dvs jag har kopplat in ena XBoxen i en av lanportarna och sedan så har Netgear routern fått koppla upp sig med WIFI till min nuvarande accesspunkt. Detta fungerar ypperligt förutom att man inte kan köra system link mellan konsolerna. För tydligen är det så att Netgearen översätter MAC-adresserna (någon form av MAC-NAT) och att xboxen taggar paketen med MAC? Stämmer inte MAC överrens så vägrar dem koppla ihop sig.
Jag har nubörjat kika mer på ethernet över elnätet, s.k. homeplugs. Är det någon som vet hur detta fungerar? Översätter den MAC-addresser? Jag har försökt att googla på det men inte lyckats hitta något svar. Är homeplug helt transparent för trafiken? Vilket lager i OSI jobbar dem på? Det som oroar mig är att de har kryptering etc, vilket för mig antyder att den på något sätt kan inverka/routar paketen?
Tanken är att jag från switchen som sitter brevid min router ska dra en kort kabel till en homeplug, sedan sätta en till homeplug i ett annat rum och koppla den direkt till en switch.. för att sedan koppla vidare till xbox etc från den switchen. Ena xboxen kommer alltså att sitta i switch A och den andra i switch B.