Hjälp! Koppla in en router i min Technicolor Gateway, hur?

Permalänk
Medlem

Hjälp! Koppla in en router i min Technicolor Gateway, hur?

Tjena, har för tillfället en Technicolor Gateway Thomson TG799vn v2, modem och router i samma modul.
Har Telia 8mbit ADSL genom telejacket (ej tv, endast telefoni/bredband) och deras "Telia Smart" lösning.

Det jag dock är ute efter är UpNp och QoS (sån grej som gör att man kan prioritera anslutningar, som t.ex. spelande framför youtube/surf), något som den här Technicolorn verkar sakna.

Hur fungerar det om jag ska köpa en router som har QoS och sedan koppla in den i min nuvarande Techicolor gateway?

Tar gärna emot tips på stabila routers med QoS och UpNp!

Godkväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Tjena, har för tillfället en Technicolor Gateway Thomson TG799vn v2, modem och router i samma modul.
Har Telia 8mbit ADSL genom telejacket (ej tv, endast telefoni/bredband) och deras "Telia Smart" lösning.

Det jag dock är ute efter är UpNp och QoS (sån grej som gör att man kan prioritera anslutningar, som t.ex. spelande framför youtube/surf), något som den här Technicolorn verkar sakna.

Hur fungerar det om jag ska köpa en router som har QoS och sedan koppla in den i min nuvarande Techicolor gateway?

Tar gärna emot tips på stabila routers med QoS och UpNp!

Godkväll.

Du kontaktar Telia och ber dem brygga din TG799.
Därefter kopplar du in din router i port4 på 799:an, port 1-3 är för TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kontaktar Telia och ber dem brygga din TG799.
Därefter kopplar du in din router i port4 på 799:an, port 1-3 är för TV.

Vet dock ej hur det blir med telefonen då. Me annars så brygga den, ja. Jag bryggade själv min igår så jag äntligen fick digital-tv. Så det fungerar utmärkt. Men jag har ej telefoni.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Vet dock ej hur det blir med telefonen då. Me annars så brygga den, ja. Jag bryggade själv min igår så jag äntligen fick digital-tv. Så det fungerar utmärkt. Men jag har ej telefoni.

Bryggning påverkar inte telefoni, smarten agerar bara switch i bryggat läge och separerar vlanen till respektive port och man måste då ansluta wanporten på sin egen router till en lanport för att ansluta mer än en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Telefoni och TV blir kvar i den bryggade 799:an, det är bara internet man bryggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Har ändå planerat att avsluta telefonin då vi aldrig använder hemtelefonen.
Har ni några tips på bra routers under tusenlappen som har QoS och UpNp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muntz:

Har ändå planerat att avsluta telefonin då vi aldrig använder hemtelefonen.
Har ni några tips på bra routers under tusenlappen som har QoS och UpNp?

Välj en som du kan flasha tomato på så får du grymt bra QoS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bryggning påverkar inte telefoni, smarten agerar bara switch i bryggat läge och separerar vlanen till respektive port och man måste då ansluta wanporten på sin egen router till en lanport för att ansluta mer än en dator.

Skrivet av madtop:

Telefoni och TV blir kvar i den bryggade 799:an, det är bara internet man bryggar.

Alright, good to know!
Då jag inte har telefoni själv så är det inget jag frågat om när jag bad dom brygga den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Välj en som du kan flasha tomato på så får du grymt bra QoS.

Funderar på denna, verkar ha fått riktigt bra omdömen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Funderar faktiskt på att byta från Telia helt och hållet, så då kommer jag behöva nytt modem+router. Är det bättre att ha separat modem och router eller är det någon prestandaskillnad jämfört med en 2-in-1?

Där jag bor kan jag ändå inte få mer än 8mbit så det är max, vet dock inte vilken leverantör som lockar mest, Tele 2 kanske?