Trådlös uppkoppling sänkte hastigheten rejält!

Permalänk
Medlem

Trådlös uppkoppling sänkte hastigheten rejält!

Kopplade i dag en trådlös router. Kollade direkt på bredbandskollen om de blev någon skillnad.
Oj vilken skillnad det blev! Sänktes med mer än hälften.
Låg på runt 60mbit med kabel, men med trådlöst bara runt 25mbit.

Sån stor skillnad ska de väl ändå inte behöva vara??

Ska prova mäta lite olika tider för att kunna utesluta att det handlar om någonting hos leverantören för tillfället.
Mätte inte med kabel idag innan jag bytte ska väl tilläggas.

Permalänk
Avstängd

Jo,så stor skillnad kan det lätt bli beroende på vilken router du har avstånd till den osv.Innan du börjar röra dig bland +1000 kr routrar så är utbudet över trådlöst ganska svagt generellt skulle jag vilja påstå tyvärr.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

De är så alltså...
Ja, de är väl ingen jättedyr variant av router jag har så får väl leva med det då.
Trist att de ska sänkas så rejält bara och sitta på drygt 1/4 av kapaciteten man beställt.
Mätningen utfördes med routern väldigt nära med utmärkt signalstyrka.

Enligt spec så ska routern klara upp till 300mbps. Jo tjena....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haas:

De är så alltså...
Ja, de är väl ingen jättedyr variant av router jag har så får väl leva med det då.
Trist att de ska sänkas så rejält bara och sitta på drygt 1/4 av kapaciteten man beställt.
Mätningen utfördes med routern väldigt nära med utmärkt signalstyrka.

Enligt spec så ska routern klara upp till 300mbps. Jo tjena....

Vad har du för dator då?Är det en laptop eller stationär?

Beroende på hur gammal din dator är så kanske den inte ens har stöd för n-bandet=300mbit.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift