R4 Fractal design - stäng av blinkande lampa vid viloläge

Permalänk
Medlem

R4 Fractal design - stäng av blinkande lampa vid viloläge

Hej!
Har en R4 Fractal Design låda och jag stör mig oerhört på att dess blåa lampa (se bild) står och blinkar när datorn går i viloläge.

Finns det något sätt jag kan få den att sluta blinka nä den är i viloläge/standby? Alltså inte "Hibernation"-läget.

http://imgur.com/Nc6pwXt
http://imgur.com/1fHIcjF

Ha försökt googlat men inte hittat något så vänder min fråga till Er kunskapsberidna på det här forumet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det styrs av moderkortet och är oftast inget du kan göra något åt. Valet du har är att göra en egen knapp så du kab bryta strömmen till led'en

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Dra ut pled kabeln

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

På mitt Asrock-moderkort finns en funktion som heter Good night LED som stänger av lampan hela tiden förutom när datorn är precis nystartad. Kolla om ditt moderkort kanske har nåt liknande.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Dra ut pled kabeln

Tack för svaren!
Men vad är en PLED kabel? Googlade och det gav mig ingenting.

Skrivet av anton_mjor:

På mitt Asrock-moderkort finns en funktion som heter Good night LED som stänger av lampan hela tiden förutom när datorn är precis nystartad. Kolla om ditt moderkort kanske har nåt liknande.

Idiotisk fråga, men för en novis; hur kollar man vilket moderkort man har och hur kan man komma åt dess inställningar?

Permalänk
Medlem

PLED = power led. En kabel som går från chassit till moderkortet. Står dessutom PLED på kontakten som man trycker i moderkortet så bör inte vara så svårt att ta reda på. Det som händer när du drar ur den är dock att den blåa lampan kommer vara av på heltid så att säga.

För att få reda på vilket moderkort du har finns väl ett par alternativ. Men du kan öppna luckan på datorn och läsa vad som står på moderkortet. Brukar stå både tillverkare och modell på kortet.

Annars kan du i windows trycka windows-tangenten + r och skriva in msinfo32 så bör det stå där under datormodell, gör det iaf i mitt fall. Kan vara så att det inte står där för dig då kan du nog ladda ner och köra cpu-z för att få reda på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fryguy:

PLED = power led. En kabel som går från chassit till moderkortet. Står dessutom PLED på kontakten som man trycker i moderkortet så bör inte vara så svårt att ta reda på. Det som händer när du drar ur den är dock att den blåa lampan kommer vara av på heltid så att säga.

För att få reda på vilket moderkort du har finns väl ett par alternativ. Men du kan öppna luckan på datorn och läsa vad som står på moderkortet. Brukar stå både tillverkare och modell på kortet.

Annars kan du i windows trycka windows-tangenten + r och skriva in msinfo32 så bör det stå där under datormodell, gör det iaf i mitt fall. Kan vara så att det inte står där för dig då kan du nog ladda ner och köra cpu-z för att få reda på det.

Ursäkta! Fick inget meddelande via e-post så såg inte att någon svarat i tråden, men tack för tipsen fryguy!
Jag har detta moderkort: MSI Z77A - G43, Socket - 1155. Vad kan det innebära?

Jag kan nog leva med att ha den släckt för alltid

Edit: Jag försöker komma in i BIOS, men den bootar upp så snabbt att det inte verkar spela någon roll att jag mashar Del-knappen eller F2-knappen. Hur gör man?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite: En gubbe jag byggde datorn till (han är EXTREMT okunnig inom it) har ett R4, men efter ca 1 vecka så slutade Power leden att fungera. Kabeln sitter som den ska, och den fungerar inte på HDD led heller. Någon som har varit med om att den har brunnit ut, och om den går att byta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lånar tråden lite: En gubbe jag byggde datorn till (han är EXTREMT okunnig inom it) har ett R4, men efter ca 1 vecka så slutade Power leden att fungera. Kabeln sitter som den ska, och den fungerar inte på HDD led heller. Någon som har varit med om att den har brunnit ut, och om den går att byta?

Här finns en guide för ett R3, borde vara samma för R4.
http://www.sweclockers.com/galleri/11175-guide-byta-power-dio...

Permalänk
Medlem

Sätter du datorn i viloläge istället för strömsparläge slutar lampan blinka med. Är väl inte optimalt men man slipper ha disco på natten iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuff:

Sätter du datorn i viloläge istället för strömsparläge slutar lampan blinka med. Är väl inte optimalt men man slipper ha disco på natten iaf.

Jag har haft det tidigare. Men det äter upp så mkt diskutrymme när det är aktiverat att det är ohållbart. Annars är hibernation rätt bra.