Teckna privat-abbonemang på företag?

Permalänk
Medlem

Teckna privat-abbonemang på företag?

Hej! Skall nu teckna nytt abonnemang då mitt nuvarande (privata) går ut. Frågan är nu om jag har möjlighet att teckna ett privat-abbonemang på mitt AB?

Priserna på privat- och företagslösningarna är ungefär lika men då är priserna visade inkl. moms på privatsidan och exkl. moms på företagssidan, alltså är det 20% som jag kan lyfta (ta bort) från företags-abbonemangen.

Detta borde väl fungera? När jag beställer via Dustin på företaget gör jag det alltid via DustinHome eftersom att det där är lägre priser än på deras företagssida. Detta fungerar utmärkt både då jag slutför köpet och bokföringsmässigt.

Som sagt, är det någon som har erfarenhet och kan uttala sig om detta är möjligt/omöjligt och i sådana fall varför?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej,
detta är generellt sett inte möjligt då abonnemangsformerna är anpassade efter företags respektive privatanvändare (då även prismässigt). Har du enskild firma däremot bör det ej vara något problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Om inte operatören i fråga sätter sig emot borde det vara lugnt.

Jag har själv funderat lite över detta när jag hade enskild firma, men samma resonemang funkar ju med vilket bolag som helst. Om jag köper något som privatperson så gäller ju ångerrätt osv. Visar det sig att jag är nöjd med varan kan jag ju bara ta upp den i bokföringen som ett utlägg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara privatabb?
Ta ett flatrate-abb på företaget så är alla glada och nöjda!

Permalänk
Medlem

Hos de flesta operatörer så ser avtalen olika ut för privat och företag.
Företags abg brukar ha bättre service vilkor och ersättningsnivåer än de privata abg:en. Som exempel kan nämnas ersättnings för inkomstbortfall ifall tjänster inte fungerar, snabbar avhjälpningstid etc etc.

Har själv jobbat på ett av de större telekombolagen och har vid ett flertal tillfällen fått samtal från personer som har varit dumsnåla och tagit ett privat abg för deras företag för att dom tror sig spara lite pengar på så sätt. Sedan ringer dom in och kräver ersättning för inkomstbortfall iom att en tjänst inte funkar, vilket dom inte kommer att få för att dom valde ett privat abg.

Så var inte dumsnål och gå in i denna fälla också, utan ta reda på de exakta skillnaderna mellan de privata och företags tjänsterna som erbjuds

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om inte operatören i fråga sätter sig emot borde det vara lugnt.

Jag har själv funderat lite över detta när jag hade enskild firma, men samma resonemang funkar ju med vilket bolag som helst. Om jag köper något som privatperson så gäller ju ångerrätt osv. Visar det sig att jag är nöjd med varan kan jag ju bara ta upp den i bokföringen som ett utlägg.

Mm precis, däremot blir det nog för mycket jobb att dra av som utgift varje månad, enklast vore om man kunde fakturera företaget direkt.

Skrivet av borz:

Varför måste det vara privatabb?
Ta ett flatrate-abb på företaget så är alla glada och nöjda!

Fastpris? Ja självklart, men fastpris med mycket fria minuter, sms, suft samt en 5S ligger på ca 499 på både företagssidan (exkl. moms) och privatsidan (inkl. moms.) Kan jag då lyfta momsen på privat-abbonemanget så hamnar det ju plötsligt på ca 399 och jag sparar 2400 SEK på 24 månader.

Skrivet av nikwad:

Hos de flesta operatörer så ser avtalen olika ut för privat och företag.
Företags abg brukar ha bättre service vilkor och ersättningsnivåer än de privata abg:en. Som exempel kan nämnas ersättnings för inkomstbortfall ifall tjänster inte fungerar, snabbar avhjälpningstid etc etc.

Har själv jobbat på ett av de större telekombolagen och har vid ett flertal tillfällen fått samtal från personer som har varit dumsnåla och tagit ett privat abg för deras företag för att dom tror sig spara lite pengar på så sätt. Sedan ringer dom in och kräver ersättning för inkomstbortfall iom att en tjänst inte funkar, vilket dom inte kommer att få för att dom valde ett privat abg.

Så var inte dumsnål och gå in i denna fälla också, utan ta reda på de exakta skillnaderna mellan de privata och företags tjänsterna som erbjuds

Låter helt klart vettigt det du säger! Dock så har jag ju haft privatabbonemang och ringt med i snart 24 månader nu och har aldrig upplevt något som jag skulle kunna påstå att jag behöver kostnadsersättning för, har nog för den delen aldrig inträffat att jag inte kan ringa. Krävs att jag är utan telefon i flera dagar innan jag skulle värdera det till 2400 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Fastpris? Ja självklart, men fastpris med mycket fria minuter, sms, suft samt en 5S ligger på ca 499 på både företagssidan (exkl. moms) och privatsidan (inkl. moms.) Kan jag då lyfta momsen på privat-abbonemanget så hamnar det ju plötsligt på ca 399 och jag sparar 2400 SEK på 24 månader.

Avråder starkt. Läs vad nikwad skrev längre upp.
Oavset vilket du väljer ta ett abb med obegränsade minuter/sms så du slipper skilja på privat och tjänstesamtal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Låter helt klart vettigt det du säger! Dock så har jag ju haft privatabbonemang och ringt med i snart 24 månader nu och har aldrig upplevt något som jag skulle kunna påstå att jag behöver kostnadsersättning för, har nog för den delen aldrig inträffat att jag inte kan ringa. Krävs att jag är utan telefon i flera dagar innan jag skulle värdera det till 2400 sek.

...Hitills har du inte råkat ut för något... Så du menar att du inte heller skulle skaffa en försäkring ifall du hitills har varit skadefri.
Du vet ju aldrig vad som kommer att hända i framtiden, därav så finns det försäkringar i olika former.
Men men, känner du att det är värt besparingen så go for it, är väl inte så mycket att fundera på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacRyhage:

Krävs att jag är utan telefon i flera dagar innan jag skulle värdera det till 2400 sek.

Skrivet av nikwad:

...Hitills har du inte råkat ut för något... Så du menar att du inte heller skulle skaffa en försäkring ifall du hitills har varit skadefri.
Du vet ju aldrig vad som kommer att hända i framtiden, därav så finns det försäkringar i olika former.
Men men, känner du att det är värt besparingen så go for it, är väl inte så mycket att fundera på.

Jag förstår er poäng, men det är inte alla företag som är så helt beroende av att telefonen fungerar. Med tanke på TS kommentar att han kan tänka sig att vara utan telefon i flera dagar så uppfattar jag inte honom som någon som är helt beroende av att telefonen fungerar 24/7, och då faller liksom det argumentet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag förstår er poäng, men det är inte alla företag som är så helt beroende av att telefonen fungerar. Med tanke på TS kommentar att han kan tänka sig att vara utan telefon i flera dagar så uppfattar jag inte honom som någon som är helt beroende av att telefonen fungerar 24/7, och då faller liksom det argumentet.

Egentligen så tänker jag lite mer allmänt i företags vs privat abg frågan än bara mobiler och TS situation. Om mobiler slutar att fungera så går det mycket enklare att lösa genom t.ex att bara flytta simkortet till en ny telefon eller begära en vidarekoppling tills att situationen är löst. Bredband där emot har jag haft många kunder som är irriterade över att dom förlorar pengar över pga att det inte fungerar och att det tar sådan tid att lösa. Och detta pga att dom valt ett privatabg istället för ett företagsabg.

Men i TS fall så kan säkert ett privatabg gå alldeles utmärkt om han inte behöver de extra funktioner och tjänster som ett företagsabg kanske kan erbjuda. Detta är dock under förutsättning att operatören i fråga erbjuder ett privatabg till företagskunder.
Det är som sagt helt utifrån situation och förutsättningar och det kan egentligen bara ts veta vilka dom är helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Står det inte i vilkoren för privat abb. att det är just för privatpersoner och inte företag? Vill minnas att det var så när jag tittade på detta senast för en 18-20 månader sedan.

Å andra sidan, vill du teckna ett priv.abb på företaget och du är firmatecknare så är det väl bara att knalla in på deras butik och göra det. Går det så går det - annars får du ta företags abb.et.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Avråder starkt. Läs vad nikwad skrev längre upp.
Oavset vilket du väljer ta ett abb med obegränsade minuter/sms så du slipper skilja på privat och tjänstesamtal!

Uppskattar er hjälp oerhört mycket, vill inte vara eländig men varför exakt avråder du mig? För att kostnadsersättningen vid ev. fel är svår att komma åt? Det är inga problem att ringa några samtal privat på sin företagslur heller för den delen. I abonnemanget jag kollar är det 5000min/sms/mms vilket är något jag inte kommer komma upp i och alltså nästan obegränsat. 5GB surf får duga.

Skrivet av nikwad:

Nej det var en bra poäng, samtidigt betalar du i försäkring en summa som i de flesta fall är mindre per år än vad skadan kostar om det nu uppstår någon. Som sagt, om jag är utan en iPhone 5S i en vecka och får jobba med en Androidlur som lånetelefon är det ändå värt att spara 2400 sek.

Skrivet av nikwad:

Men i TS fall så kan säkert ett privatabg gå alldeles utmärkt om han inte behöver de extra funktioner och tjänster som ett företagsabg kanske kan erbjuda. Detta är dock under förutsättning att operatören i fråga erbjuder ett privatabg till företagskunder.
Det är som sagt helt utifrån situation och förutsättningar och det kan egentligen bara ts veta vilka dom är helt och hållet.

Det som däremot vore kul/bra att veta nu är vilka förmåner jag skulle få med ett företagsabonnemang, skall ringa Tre och höra men i och med helgdag så får ni gärna skriva vad det rör sig om för tjänster, konferenssamtal?

Och om jag förstår er rätt, så länge jag bara lyckas teckna abonnemanget och inte operatören direkt säger ifrån så kommer detta fungera bra bokföringsmässigt? Momsen står specificerad på fakturan etc.?

Permalänk
Medlem

Då jag representerar inte något företag så jag kan inte direkt nämna några skillnader på abg:en, mer än att jag vet att det finns skillnader.
Vill du veta dessa skillnader så föreslår jag att du ringer varje operatör och frågar vad de kan erbjuda dig.

Om avskrivning av moms går eller inte kan jag inte heller svara helt hundra på. Beror nog helt och håller på din bolagsform.

Permalänk
Medlem

Du kan teckna ett privatabonnemang och låta företaget betala fakturorna. Så länge telefonen används i tjänsten och det inte går att skilja på tjänste- och privatsamtal så ska det vara ok. Oavsett vilket du väljer så kan du lyfta moms.

Jag tycker du ska spara de 100 kr/mån på annat håll. Kan inte ge dig några klara och uppenbara skillnader. Men jag personligen märker skillnad i bemötande och hanteringen av mina abonnemang beroende om jag agerar firmatecknare eller privatperson.

Permalänk

Privat-abb kan i vissa vall vara bättre och företags-abb kan i vissa fall vara bättre.

Varför ska man inte kunna dra av momsen i firman på ett privat-abb? Förutsatt att man har fast pris på samtal och sms så är det väl lugnt.

Jag har ett företags-abb men skulle inte ha några problem att byta till ett privat (har den lite enklare iom att jag är enskild).

Kostnadsersättning? Vem tusan bryr sig om sådana småsummor? Jag har aldrig haft problem med "tjänster".
En privatperson är nog minst lika obstinat att telefonen fungerar som en företagare.

Prata med din revisor om du är osäker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Du kan teckna ett privatabonnemang och låta företaget betala fakturorna. Så länge telefonen används i tjänsten och det inte går att skilja på tjänste- och privatsamtal så ska det vara ok. Oavsett vilket du väljer så kan du lyfta moms.

Jag tycker du ska spara de 100 kr/mån på annat håll. Kan inte ge dig några klara och uppenbara skillnader. Men jag personligen märker skillnad i bemötande och hanteringen av mina abonnemang beroende om jag agerar firmatecknare eller privatperson.

Ja det ligger säkerligen väldigt mycket i det du säger. Skall se över vilka skillnader det är i utbud av tjänster och om företagssidan inte har någon deal-breaker så kommer jag att försöka köra privat och spara 100 sek/mån. Bemötandet lär det vara en del skillnad på men det får jag leva med under de två-tre samtalen jag har med dem per år. Som det är nu på mitt privat abonnemang funkar det ändå utan problem.