Reparera Boot på XP

Permalänk
Medlem

Reparera Boot på XP

Har hamnat i ett knivigt läge. Har en bärbar dator med XP på, var disken var partitionerad i två delar. Operativsystemet ligger på C: medan boot-filerna ligger/låg på D:

Försökte rätta till detta med Pertitition Toolkit som jag har, men resultatet blev att C: är numera Primär partition utan boot, och D: blev en logisk partition, (innan jag tog bort den av misstag).

Har försökt reparera med XP skivan, men nu säger den att C: partitionen inte är korrekt för Windows installation.

Har kört fixmbr på disken, men det har inte hjälpt.

Så det ser ut som att jag behöver en boot-skiva med applikation som kan sätta min C: partition som active och boot, samt fixa till mina boot-filer.

Några tips?

P.S. Ja, jag är tvungen att köra XP på denna dator, då jag har applikationer som inte går att köra i W7 eller W8

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset. Får prova detta ikväll.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Som vanligt, så var lösningen enkel. Köpte ett hårddiskkabinett, och stoppade i disken. Då jag har en annan bärbar dator av samma typ, och med samma installation, så var det bara att jämföra systemfilerna. Fick kopiera över boot.ini samt använde MiniTool's Partition Wizzard Home Edition, för att sätta prtitionen som primär.

Och hux-flux, nu bootar datorn igen.

Visa signatur