Bygga ny dator i vinter, bra läge? ska jag?

Permalänk

Bygga ny dator i vinter, bra läge? ska jag?

Hej

Min dator börjar bli lite gammal nu. Den har dock fortfarande mycket kraft och hänger med bra.
Funderar på om det är dags att bygga en ny snart.
Tror inte jag vill uppgradera den här mer utan vill då bygga helt nytt. Har dessutom ett för litet chassi tror jag.

Sedan jag byggde datorn har jag lagt dataintresset lite på is och har nu inte alls hängt med längre

Nuvarande specs:

8 GB RAM
i5 (en av de tidigare i5, när i5/i7 var relativt nytt) 3.2 Ghz
Nvidia GTX 570

Kan ju ge mer specs men det där borde ge en klar bild, byggdes för 4 år sedan.
För 2 år sedan (tror jag) bytte ju ut mina 2 HD 5770 mot ett GTX 570 kort.

Har hört att Nvidia släpper sin 8 serie snart, kanske man skulle köra på ett eventuellt 870?

Steget från 570 till 770 är kanske lite litet, jag tycker annars den mellanklassen är bra, 70 korten.
60 känns lite budget och 80 känns som man måste lägga till mycket för lite.

Men lite konkret

Tänkte mest undra hur läget är att bygga en ny, det blir ju klart alltid bättre, alltid bättre att vänta mer prismässigt osv.
Men teknologin går ju i omgångar.
Känns just nu som den stannat av lite dock.

Syftet är ju att klara av tunga spel, applikationer osv.

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem

Om det inte är jätteakut med grafik-uppdatering så kan du ju bygga en ny dator och slänga in ditt 570 tills 800-serien kommer ut. Vet inte vad du lirar men 570 är ju ett ganska kompetent kort fortfarande. Finns väl inte direkt någon ny processorarkitektur som är värd att vänta på i nuläget, Haswell refresh kanske kan vara intressant iofs.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.