Permalänk

Gammal men kraftfull dator laggar

Hej

Har en dator med
i5
Gtx 570
8 GB ram, hög frekvens.

Bra kylning osv.

Datorn har varit grym sen jag byggde den för 4 år sedan, har bytt grafikkort en gång
från HD 5770 till GTX 570.

Hursomhelst, dator har börjat lagga vid onlinespel, medel till tunga applikationer

Och generellt segar sig, särskilt när man haft den igång ett tag, spelat i 20 min, haft firefox uppe.
Har bra uppkoppling och min rumskamrat spelar på samma internet utan lagg.

Är det ominstallation av windows som gäller eller vad säger ni?
Rensa datorn, defragga, registret, och allt sådant hjälper inte länge

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur då lagga? Eller hackar det? Dvs låg fps? I så fall kanske din cpu/gpu trottlar, vad har du för temps?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibson700:

Är det ominstallation av windows som gäller eller vad säger ni?
Rensa datorn, defragga, registret, och allt sådant hjälper inte länge

Var det länge sedan så kan du lika gärna göra det så att allt i Windows blir fräscht och uppdaterat. Windows bruka bli bugg och seg förr eller senare. Har du ingen backup och är beredd på det här så är de hög tid att fixa det.

Det går mycket snabbare och lättare om man redan innan förbereder sig med att ladda ned drivrutiner, program mm man använder och sparar dom med sin backup. När man sen installerar så börja man med det som du vet går snabbt som tex webbläsaren, video spelare så att man har något att göra medan det som tar längre tid installeras. Se till att du själv väljer när Windows Uppdate ska hålla på och dra ner allt på en gång när du är beredd och se till att du har något annat att göra under tiden så du inte sitter där och tittar på klockan.

Du glömde skriva nätagget märke modell och ålder. Vissa är kända för att orsaka problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att datorn inte är full med damm, vanlig problemkälla på äldre datorer. Grafikkortet kan behövas monteras ur för att komma åt att blåsa ur kylflänsen med tryckluft. Lås fläktarna först!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Tack för svaren. Blir renblåsning och ominstallation av Windows I sommar.

Förövrigt har ett Corsair 750 W nätagg som jag köpte för hade hört de skulle vara riktigt bra (?)

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.