Halvdyr eller väldigt dyr dator för 4-5 års studie samt spelande?

Permalänk
Medlem

Fan jag vet ju hur det kommer bli, några timmar i veckan till spel, resten med familjen och pluggandet. Därav är ju en speldator rätt meningslöst.. Bättre med fet skärm hemma kopplad till en billig liten dator.

MEN suget efter en ny dator med bra spelmöjligheter är stort! en 15 tummare på 2,7kg borde la inte vara så jobbigt att ta med... Argh får fundera på detta

Åter igen, kommer det funka bra att koppla en högupplöst skärm som denna via VGA till min gamla laptop?

Tackar för tipsen och tankarna!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Jag bestämde mig för Asus N550JK med 12gb minne, 256gb SSD och GTX 850. Kändes som det var en lagom blanding mellan speldator och pluggdator

Däremot känns det ju drygt att sitta i längden på futtiga 15 tum.. Så jag går i tankar på att köpa en skärm och tbord till
Jag har kollat runt och bestämt mig för en Asus PB278Q
Med tanke på hur begränsat utrymme jag har i sovrummet så tänkte jag sätta fast skärmen på väggen. Jag har aldrig gjort något sådant men skärmen följer ju VESA standarden så det borde la inte bli någe problem?

Är det någon ide att sälja min gamla spellaptop MSI GX740? Kan man få något av en sådan ?

EDIT: eller kanske denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2541180

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1971821/msi-gs70-2pe-089ne-i7-16gb...

End of discussion, tunn som satan och väger inte överdrivet mycket. Prestanda från helvetet.
Ledsen att jag inte såg tråden tidigare.

*Edit* Ska tilläggas att en polare köpt en identisk, och jag har suttit på den. Galet grymt dator prestandamässigt, och härlig att förflytta.
MSI levererar fantastiska bärbara och har gjort under många års tid, den här tunna modellen dessutom är banbrytande tillsammans med
andra laptops som är just väldigt väldigt tunna och lätta. "Hur kan denna monstruösa prestanda sitta inuti ett chassi som är tre sjundedelar av en femkrona på höjden?"

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Halojs och tack för tipset!

Den du tipsar om fallerar på många av mina krav, för högt pris i mina nya tankar, TN panel, för stor osv.

Skrivet av Puvve:

http://www.inet.se/produkt/1971821/msi-gs70-2pe-089ne-i7-16gb...

End of discussion, tunn som satan och väger inte överdrivet mycket. Prestanda från helvetet.
Ledsen att jag inte såg tråden tidigare.

*Edit* Ska tilläggas att en polare köpt en identisk, och jag har suttit på den. Galet grymt dator prestandamässigt, och härlig att förflytta.
MSI levererar fantastiska bärbara och har gjort under många års tid, den här tunna modellen dessutom är banbrytande tillsammans med
andra laptops som är just väldigt väldigt tunna och lätta. "Hur kan denna monstruösa prestanda sitta inuti ett chassi som är tre sjundedelar av en femkrona på höjden?"

Visa signatur

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Halojs och tack för tipset!

Den du tipsar om fallerar på många av mina krav, för högt pris i mina nya tankar, TN panel, för stor osv.

Ber om ursäkt för jag ej granskade din topic till punkt och pricka!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem

Lugnt fanken. Orginal tankarna var ju att skaffa en fet, stor och tung spellaptop men sen ändrade jag mig till en lite mindre, billigare och lättare och kombinera det med en skärm istället

Skrivet av Puvve:

Ber om ursäkt för jag ej granskade din topic till punkt och pricka!

Visa signatur

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Tror inte att någon nämnt detta i kommentarerna.. men om du handlar en allt för stor dator så kommer du ha lite problem med att samtidigt ha böckerna uppe i en föreläsningsal där det är rader med stolar och bord som man "fäller" upp. Det är inte många cm i bredd som man har i en sådan sal.

Tycker också att du ska fokusera din bärbara dator på din utbildning och ha en separat speldator.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Mjo fast det fanns ju de som är bra kombinationer, som den jag köpte

Men det kanske blir som ngn annan har nämnt, att man lessnar på att ha även en halvstor som 15 tummare å köper en pytteliten senare
Jag tror ju dock inte det men vi får la se

Visa signatur

Intel är apartheid