AM1-system i m-ITX formfaktor, vilket chassi?

Permalänk
Medlem

AM1-system i m-ITX formfaktor, vilket chassi?

Hej, jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med chassin, som titeln lyder så handlar det om ett AM1-system med m-ITX formfaktor. Mina krav är:

• Medföljande tyst PSU

• Bra kvalitet

• Så litet som möjligt

• Så billigt som möjligt

Trevligaste är ifall man kan hitta ett chassi med en extern PSU, vilket eliminerar ljud ifrån PSU totalt.
Hur som helst så har jag letat mig blind i flera dagar, men hittar inget jag fastnar för. Och vänder mig
då till er som möjligtvis har erfarenhet utav något chassi som stämmer in på mina krav.

De delar jag tänkt beställa är då:
Asus AM1l-A
Athlon 5350
Kinston HyperX 1600Mhz
Sandissk SSd 64Gb

All hjälp uppskattas.
Med vänliga hälsningar!

Permalänk
Medlem

Då passar kanske Antec ISK 110, detta lilla mini-ITX chassi har ett medföljande 90 watt passivt PSU och kostar drygt 700kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1073374

Anandtech har testat Antec ISK 110 http://www.anandtech.com/show/6192/antec-isk-110-vesa-case-re...

Visa signatur

janee

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns am1 kort med 19V dc matning så man kan köra med en laptopnätdel om man vill det och det blir ju även lättare att göra en egen låda eller bygga in det i nån annan pryl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns am1 kort med 19V dc matning så man kan köra med en laptopnätdel om man vill det och det blir ju även lättare att göra en egen låda eller bygga in det i nån annan pryl.

Jo jag har sett det, går dessa att få tag på inom sverige?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av metaldb:

Jo jag har sett det, går dessa att få tag på inom sverige?

Ja Asrock finns iallafall i svenska butiker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja Asrock finns iallafall i svenska butiker.

Yep, hittade på det. Borde ha kollat lite extra innan jag frågade kanske.
Det paket jag plockat är då:

Men skulle behöva hjälp med kompatibla ram-minnen(4gb räcker gott o väl) samt DC-adapter.

Din hjälp uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Asrock kortet har mest SATA och det ända som har optiskt ljud ut också.. mitt funkar kanon med 19v laddare!

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska använda "normala minnen" ddr3 1600 är väl så standard det kan bli.
Som nätdel så fungerar det så länge den kan ge 19V och klarar minst 30W dvs alla universalnätdelar funkar om du inte kan hitta nån beg eller kanske du redan har nån liggande.
Så svårt att hitta det kan det väl inte vara ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska använda "normala minnen" ddr3 1600 är väl så standard det kan bli.
Som nätdel så fungerar det så länge den kan ge 19V och klarar minst 30W dvs alla universalnätdelar funkar om du inte kan hitta nån beg eller kanske du redan har nån liggande.
Så svårt att hitta det kan det väl inte vara ?

Nja tänkte mest på att alla moderkort stöder inte alla sorters ram-stickor.
Men ursäktar som frågar, jag försöker själv istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog ingen större fara med att minnena inte fungerar till ett sånt här bygge, bara välj mellan 1x4 eller 2x2 Gbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Asrock kortet har mest SATA och det ända som har optiskt ljud ut också.. mitt funkar kanon med 19v laddare!

Skrivet av metaldb:

Nja tänkte mest på att alla moderkort stöder inte alla sorters ram-stickor.
Men ursäktar som frågar, jag försöker själv istället.

Skrivet av mrqaffe:

Det är nog ingen större fara med att minnena inte fungerar till ett sånt här bygge, bara välj mellan 1x4 eller 2x2 Gbyte.

Nu är jag förbannat dryg, men skulle denna nätdel fungera?
http://www.itsajten.se/produkt/Universal-laddare-for-barbar-1...

Har ingen koll på vilken anslutning det är, och är novis angående detta. Pallar inte felbeställningar osv, samt att jag försökt läst till mig vad exakt för nätdel jag ska ha.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av metaldb:

Har ingen koll på vilken anslutning det är, och är novis angående detta. Pallar inte felbeställningar osv, samt att jag försökt läst till mig vad exakt för nätdel jag ska ha.

Det följer ju med en massa kontakter till universalnätdelarna och någon av dem ska nog passa, effekten är mer än nog och spänningen går att justera till 19V så den bör fungera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av metaldb:

Står ganska tydligt i manualen:
" Please use a 19V power adapter for the DC jack. This jack accepts dual barrel plugs with an inner diameter of 2.5 mm and an outer diameter of 5.5 mm, where the inner contact is +19V (±10%) DC and the shell is GND. "
Dvs den kommer funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Men hur får du ström till hårddiskarna

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Men hur får du ström till hårddiskarna

Står i manualen:
"When you use the DC-in power adapter, please use the onboard SATA power connector to get the power for HDDs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av crisscross:

Står i manualen:
"When you use the DC-in power adapter, please use the onboard SATA power connector to get the power for HDDs"

Ok coolt