Följ Black Week på SweClockers

Fiber till villan: Svensk Infrastruktur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har tecknat avtal med SI, de har projekterat vart grävningen ska gå, men inte börjat gräva ännu.
Telia var inte intresserad överhuvudtaget, men 2km längre bort drar de endast luftledningar och var 1-4000kr dyrare.
Du kommer få massa nya erbjudanden om det går trögt, tex. om 40% tecknar får du IP-tv i 3 år, 60% sänks kostnaden osv.

Jo ska inte teckna vid sittande bord direkt i alla fall. Är en sån där som läser noga etc etc

Permalänk
Medlem

Där jag bor uppdaterar befintlig kabel-TV leverantör till fiber. Inkopplingen kostar 2900 kr efter diverse "redan kund" och "bestäm dig innan datum" rabatter Vi hade också valet med SI, men de kunde lixom inte riktigt matcha priset...
Grävde själv ca 15 meter i gräsmattan precis bredvid häcken mellan oss och grannen. Vi la båda rören där för oss och grannen. Det tog två timmar att gräva, jag och 17 åriga sonen gjorde jobbet. Sonen fick 500 kr av grannen som betalning. Jag fick bara gratis träning av jobbet

Visa signatur

Legion i7 Gen7 med GTX1060 som bordsdator:)

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。) Still going strong, snart i 2025.
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Japp man kan välja vilka man vill sen
Funderar på Bahnhof

Tackar tackar, så egentligen är det värsta som kan hända att det ser lite fult ut ja och min trädgård kan ej bli värre haha
Gällande priset så är det ju mest att man ej vill bli lurad och har ingen mer info än att vissa fått det billigt, men att låsa mig till en leverantör finns inte!!
Tack!

Skönt, då ska jag kolla upp de olika ISP:erna mer. Lutar åt Bahnhof som sagt men ingen bestämt (mest för deras integrity märkning).
Om ISP har hela ansvaret och jag slipper leverantören typ som i fallet Skanova då man aldrig själv kontaktar dem (Förutom när man själv vill gräva ned telekabeln).

Gillar verkligen detta forumet

Jag har skapat en tråd om Bahnhof. Deras kundsupport och aktörer de jobbar med är extremt långsamma!
Jag har inte haft något internet sedan 29/9

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Där jag bor uppdaterar befintlig kabel-TV leverantör till fiber. Inkopplingen kostar 2900 kr efter diverse "redan kund" och "bestäm dig innan datum" rabatter Vi hade också valet med SI, men de kunde lixom inte riktigt matcha priset...
Grävde själv ca 15 meter i gräsmattan precis bredvid häcken mellan oss och grannen. Vi la båda rören där för oss och grannen. Det tog två timmar att gräva, jag och 17 åriga sonen gjorde jobbet. Sonen fick 500 kr av grannen som betalning. Jag fick bara gratis träning av jobbet

Det var ju ett bra pris så

Skrivet av griid_83:

Jag har skapat en tråd om Bahnhof. Deras kundsupport och aktörer de jobbar med är extremt långsamma!

Aj aj inge bra att höra.
Innan ISP väljs ska jag nog läsa på rejält

Permalänk
Medlem

Jag bor i Nacka (Storängen) och där har både SI samt Telia installerat. Själv valde jag SI av följande anledningar:
- Grävde från gatan till huset (45m). Telia skulle använda luftfiber, gammalt område som inte har grävt ner all telefoni.
- Lägre installationskostnad.
- Lägre månadskostnad.
- Föreningen får använda det andra fiberparet för att dra ett eget nätverk ex. kabeltv eller andra framtida tjänster som inte konkurrerar med SI.
- Gratis bredband via BBB i 6 månader.

I mitt fall gick allt smärtfritt och den grävning och dragning är bra gjord. Däremot tycker jag inte att kommunen alltid sköter sig speciellt bra. Ex. fick SI bada godkänt att arbeta några dagar och sedan skulle kommunen godkänna, vilket ledde till en del onödig pina för det boende med längre grävtider. Telia hade inte denna begränsning.

SI fick också problem med SL då dom behövde använda en av deras gångtunnlar för att dra fiber till de som bor på andra sidan Saltsjöbanan. Det var ganska omständigt då SL inte är dom lättaste att ha att göra med, det ledde till en försening på ca 1 månad.

Min upplevelse är att SI har skött sitt jobb väl och jag absolut rek. dom. Jag är också nöjd över att jag kunde behålla BBB och har just nu deras 1000/100 mbits och är supernöjd (dom har en kampanj just nu).

Openuniverse/Opennet är kommunikationsoperatören till SI. Det fina i kråksången är att vi får samma utbud som dom som bor i centrala Stockholm i och med att SI ihopkopplingsnod är inne i stan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag bor i Nacka (Storängen) och där har både SI samt Telia installerat. Själv valde jag SI av följande anledningar:
- Grävde från gatan till huset (45m). Telia skulle använda luftfiber, gammalt område som inte har grävt ner all telefoni.
- Lägre installationskostnad.
- Lägre månadskostnad.
- Föreningen får använda det andra fiberparet för att dra ett eget nätverk ex. kabeltv eller andra framtida tjänster som inte konkurrerar med SI.
- Gratis bredband via BBB i 6 månader.

I mitt fall gick allt smärtfritt och den grävning och dragning är bra gjord. Däremot tycker jag inte att kommunen alltid sköter sig speciellt bra. Ex. fick SI bada godkänt att arbeta några dagar och sedan skulle kommunen godkänna, vilket ledde till en del onödig pina för det boende med längre grävtider. Telia hade inte denna begränsning.

SI fick också problem med SL då dom behövde använda en av deras gångtunnlar för att dra fiber till de som bor på andra sidan Saltsjöbanan. Det var ganska omständigt då SL inte är dom lättaste att ha att göra med, det ledde till en försening på ca 1 månad.

Min upplevelse är att SI har skött sitt jobb väl och jag absolut rek. dom. Jag är också nöjd över att jag kunde behålla BBB och har just nu deras 1000/100 mbits och är supernöjd (dom har en kampanj just nu).

Openuniverse/Opennet är kommunikationsoperatören till SI. Det fina i kråksången är att vi får samma utbud som dom som bor i centrala Stockholm i och med att SI ihopkopplingsnod är inne i stan.

Härligt lite positiva rapporter flödar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

Aj aj inge bra att höra.

Om du inte läst den andra tråden så är det värt att poängtera att det är personens stadsnät eller access leverantör som är problemet mest troligtvis, vilket är Zitius, och det har ingenting att göra med Bahnhof. Val av leverantör är till viss del värdelöst när det gäller nät kvalite.

Jag har även Zitius och Bahnhof, och jag har inte haft något större problem på 5 år, förutom att en fiber grävts av någonstans och som de lagade på ett par timmar. Det enda som är relaterat med Bahnhof har varit att de har haft problem med sin DNS server så jag fick ställa in Bahnhof som primär och google dns som sekundär statiskt.

Att välja Bahnhof är ett bra val pga deras sekretess policy, de har alltid haft bra nedladdnings hastigheter och nu förtiden så har de peer mot Telia så all trafik som går utom Sverige routas via Telia och deras linor och det är egentligen det man skall titta på när man väljer ISP, förutom pris och supporten man ringer till, själv har jag aldrig behövt ringa till någon support ofta.

Skrivet av joabor:

Jag är också nöjd över att jag kunde behålla BBB och har just nu deras 1000/100 mbits och är supernöjd (dom har en kampanj just nu).

Openuniverse/Opennet är kommunikationsoperatören till SI.

Inte så konstigt eftersom Openuniverse är Telenor, och Telenor har köpt och äger både BBB och Canal Digital. Så du är egentligen en Telenor kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

fibern bör fungera i minst 600 månader.

Hm, det blir nästan 46 år.
Då är ju 18000:- inte så mycket med tanke på abonnemangs och hastighetsfriheten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Om du inte läst den andra tråden så är det värt att poängtera att det är personens stadsnät eller access leverantör som är problemet mest troligtvis, vilket är Zitius, och det har ingenting att göra med Bahnhof. Val av leverantör är till viss del värdelöst när det gäller nät kvalite.

Jag har även Zitius och Bahnhof, och jag har inte haft något större problem på 5 år, förutom att en fiber grävts av någonstans och som de lagade på ett par timmar. Det enda som är relaterat med Bahnhof har varit att de har haft problem med sin DNS server så jag fick ställa in Bahnhof som primär och google dns som sekundär statiskt.

Att välja Bahnhof är ett bra val pga deras sekretess policy, de har alltid haft bra nedladdnings hastigheter och nu förtiden så har de peer mot Telia så all trafik som går utom Sverige routas via Telia och deras linor och det är egentligen det man skall titta på när man väljer ISP, förutom pris och supporten man ringer till, själv har jag aldrig behövt ringa till någon support ofta.

Inte så konstigt eftersom Openuniverse är Telenor, och Telenor har köpt och äger både BBB och Canal Digital. Så du är egentligen en Telenor kund.

Man tackar för uppdateringen, har faktiskt inte hunnit läsa igenom hela tråden som länkas till.
Man e lite taggad på fiber måste jag säga

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, det blir nästan 46 år.
Då är ju 18000:- inte så mycket med tanke på abonnemangs och hastighetsfriheten.

Nu räknade du allt fel, man brukar beräkna livslängden på fibern till minst 50 år och det som utvecklas är ju det som sitter i ändarna och elektronikenheterna är ju rätt lätta att uppdater i takt med tekniken, säg att man har driftavtal på 5-7 år i taget, då är det ju troligt att man uppdaterar tekniken om det kommit nått modernare som blivit prisvärt och om kapacitetsbehovet har ökat, just nu är ju de flesta nät 1 Gbit baserade för att det är prisvärdast och ännu har ingen ett verkligt behov av snabbare nät heller, men när det är dags att teckna nya avtal nästa eller nästnästa gång så är det ju inte otroligt att det kan vara så att det är dags att öka farten, tex så kan ju videotjänsterna ha kommit igång på allvar, Japan börjar testa 8K tv under 2016 och sånt kan göra att det krävs mer än Gbit nät till huset åtminstone om man ska köra flera kanaler samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Visar sig att kommunen inte gett SI klartecken för grävning, försenat minst ett halvår.
Klart missnöjd då rotavdraget inte kommer vara tillämpbart i år.
Ingen information har gått ut heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Visar sig att kommunen inte gett SI klartecken för grävning, försenat minst ett halvår.
Klart missnöjd då rotavdraget inte kommer vara tillämpbart i år.
Ingen information har gått ut heller.

Vilken kommun om man får fråga

Permalänk
Medlem

Kör absolut fiber om det finns möjligheten!

Sedan så gräver Telia inte vanligen fiber. De levererar tjänsten, Svensk infrastruktur gräver kablarna i ditt område.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Telia gräver fiber, eller ja Öppenfiber gölr vilka är en del av Telia.

Kör man några andra än öppenfiber (Telia) kan man ej få dem som ISP leverantör ens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Door:

Hej,

Vi har i området fått erbjudande om Fiber indraget.
Leverantören är Svensk Infrastruktur och kostnaden som de anger är 18900.
Jag har som man gör googlat och kollat här och hiottar en hel del negativt om dem.
Mest är det om hur de sköter grävjobb samt support, grävjobb på tomten är för mig inget viktigt då den fortfarande lider sedan dräneringsarbete.
Support är väl kanske något man vill ha hyffsat bra.

Men nu till den verkliga frågan, bör man ta erbjudandet från dom eller ska man skita i det och köra vidare på ADSL?
Har egentligen inget emot priset och hjade det varit en större aktör typ Telia hade jag ej tvekat! Problemet med dessa är allt negativt jag har läst.

Således är jag sugen på att veta allt ris och ros om dem från andra mer insatta Därav en fråga här på SweClockers

Är ju som alltid mest skit man hittar på nätet och inte så mycket positivt.

Hit me with info

Tack på förhand för all hjälp i frågan.

/Erik

Det ökar värde på fastigheten till att börja med och sedan så är det alltid bra att ha tillgång till fiber. Det kan bli extremt mycket dyrare om man tackar nej första gången.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Door:

Telia gräver fiber, eller ja Öppenfiber gölr vilka är en del av Telia.

Kör man några andra än öppenfiber (Telia) kan man ej få dem som ISP leverantör ens.

Man kan ha Öppenfiber fastän andra företag gjort installationen, att jag kan posta det här inlägget är ett bevis på det, vår förening har nätdriften via Öpenfiber men de har inte installerat något och de äger inget av fibernätet, de står bara för driften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Skrivet av The Door:

Det var ju ett bra pris så

Aj aj inge bra att höra.

Haft Bahnhof sen jag flyttade hemifrån för 4-5 år sedan, och haft problem några fåtal gånger. Dock va det under samma tidsperiod (läs vecka) då de byggde nytt jämte mig och klippte ledningarna.. Men åtgärdades efter några dagar av instabilt nät. Annars är jag nöjd med dom :). Dock ingen erfarenhet av supporten.

För övrigt tycker jag att du ska dra in fiber utan att tveka

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Papprena påskrivna och inskickade
Kollade upp deras finanser etc med, fan va de gör vinst haha

Permalänk
Medlem

Måste lägga in en liten update här

De var och lade ned slangen på tomten den 14 april.
Och nu är det så att jag nästan börjar ångra valet av leverantör.
Killarna som grävde dök bara upp helt plötsligt, själv var jag tyvärr inte hemma, man jobbar ju. Så min nyopererade sambo öppnade och försökte förstå vad de sa, de verkade inte veta vart de skulle gräva så jag förklarade att jag redan sagt detta till en av Svensk Infrastrukturs killar men gav henne ändå info över telefonen om hur de skulle gräva. Dock kunde hon ju inte gå ut utan fick förklara för dem från dörren.

När jag kom hem så blev jag så ser jag att de lyckats gräva på fel ställe och dessutom har de lyckats gräva av röret som telefonkabeln går i, på två ställen, mitt ADSL fungerar knapphänt och telefonen hade lagt av.

Nu är Telia så bra så att de kom ut och lagade kabeln åt oss men de kunde ju inte gräva ned den igen eftersom kabeln blev för kort och skulle behöva grävas ned under en Rhododendron.

Svenskinfrastruktur själva har jag nu mailat 4 gånger på alla de mailadresser jag har utan att få något livstecken. De har skickat ett standard sms om att de skulle göra en intern besiktning på tomten, antar att detta går till alla, men inte ens efter det har jag hört något från dem.

Summa summarum: De grävde sönder min uppfart eftersom de grävde på fel ställe, de grävde snett över hela uppfarten. De grävde av ADSL kabeln. De bemödar sig inte att svara på frågor, eller klagomål.

/Erik

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Door:

Måste lägga in en liten update här

De var och lade ned slangen på tomten den 14 april.
Och nu är det så att jag nästan börjar ångra valet av leverantör.
Killarna som grävde dök bara upp helt plötsligt, själv var jag tyvärr inte hemma, man jobbar ju. Så min nyopererade sambo öppnade och försökte förstå vad de sa, de verkade inte veta vart de skulle gräva så jag förklarade att jag redan sagt detta till en av Svensk Infrastrukturs killar men gav henne ändå info över telefonen om hur de skulle gräva. Dock kunde hon ju inte gå ut utan fick förklara för dem från dörren.

När jag kom hem så blev jag så ser jag att de lyckats gräva på fel ställe och dessutom har de lyckats gräva av röret som telefonkabeln går i, på två ställen, mitt ADSL fungerar knapphänt och telefonen hade lagt av.

Nu är Telia så bra så att de kom ut och lagade kabeln åt oss men de kunde ju inte gräva ned den igen eftersom kabeln blev för kort och skulle behöva grävas ned under en Rhododendron.

Svenskinfrastruktur själva har jag nu mailat 4 gånger på alla de mailadresser jag har utan att få något livstecken. De har skickat ett standard sms om att de skulle göra en intern besiktning på tomten, antar att detta går till alla, men inte ens efter det har jag hört något från dem.

Summa summarum: De grävde sönder min uppfart eftersom de grävde på fel ställe, de grävde snett över hela uppfarten. De grävde av ADSL kabeln. De bemödar sig inte att svara på frågor, eller klagomål.

/Erik

Det låter underligt att de inte begär kabelutsättning innan de gräver, lite amatöraktigt av dem för det borde de göra om de är "proffs".
Någon hade faktiskt markerat kablage på min tomt förra veckan, jag vet inte vem som beställt det men jag märkte att de målat gräset och tryckt ner pinnar men jag vet inte vem eller varför men det pågår en hel del V/A och fiberarbeten runtomkring även om det borde vara färdiggrävt på min tomt så passerar det ett "tomrör" tänkt för fiber till den förening som gränsar till vår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter underligt att de inte begär kabelutsättning innan de gräver, lite amatöraktigt av dem för det borde de göra om de är "proffs".
Någon hade faktiskt markerat kablage på min tomt förra veckan, jag vet inte vem som beställt det men jag märkte att de målat gräset och tryckt ner pinnar men jag vet inte vem eller varför men det pågår en hel del V/A och fiberarbeten runtomkring även om det borde vara färdiggrävt på min tomt så passerar det ett "tomrör" tänkt för fiber till den förening som gränsar till vår.

Det som gör saken sämre är att det faktiskt varit en kille där i Februari som jag visade exakt vart jag ville att han skulle gräva, och han skulle rita in detta...

Mailat dem ytterligare en gång idag, se om jag får svar nu då

Kan tyvärr inte annat än varna för denna leverantör, det enda positiva är att man betalar först när de kopplar in, dock är det inte så skoj med undermålig ADSL på grund av att de grävde av kabeln samt 3 veckor utan telefoni...

Har du godkänt någon extra grävning på tomten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av The Door:

Har du godkänt någon extra grävning på tomten?

Både ja och nej, jag har inget med SI att göra eftersom vi har en egen förening som äger fibernätet, men angående ev grävning så finns det servitut som reglerar det i mitt fall, vissa andra får gräva på min tomt om det behövs men det ska ju normalt sett meddelas och planeras innan (om det inte handlar om akuta reparationer typ vattenläckor och elfel) och efteråt ska det återställas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Både ja och nej, jag har inget med SI att göra eftersom vi har en egen förening som äger fibernätet, men angående ev grävning så finns det servitut som reglerar det i mitt fall, vissa andra får gräva på min tomt om det behövs men det ska ju normalt sett meddelas och planeras innan (om det inte handlar om akuta reparationer typ vattenläckor och elfel) och efteråt ska det återställas.

Phew, var mest undrande hur man kunde få för sig att gräva utan servitut eller liknande

Permalänk
Medlem

Här händer inget. De har fortfarande inget tillstånd av kommunen för att ens börja gräva. Tydligen massa bråk på andra ställen där folk ställer sig i vägen för att hindra dem från att gräva i gatan. Märkligt att man kan marknadsföra en produkt utan ens att ha tillstånd att börja gräva.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Det är verkligen helt sjukt.
Tur att man inte betalat i alla fall.
Men man har ju ingen chans att byte direkt heller tyvärr...

Här tror jag dock att de gräver dock en bra bit från mig än så länge :/

/Erik

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så var det samma sak i vår kommun. De skyltade med en stor skyllt att man skall bygga ut med fiber. De hade dock inga tillstånd att gräva för kommunen. Det fick dem dock väldigt snart ändå. Tog väl två månader från att de gick ut med information tills att första grannen blev inkopplad. Själv så hoppade jag över det, men hoppade nu på i mars, då tog det mindre än två veckor från kontakt tills att fibern var indragen i huset. Gick relativt snabb och bra, 36 månaders abonnemang hos en internetleverantör ingick (100/10) samt ett grundutbud hos viasat i 24 månader. Priset var samma för mig som de andra som tecknade när de började gräva här, dvs ca två år sedan. jag är mycket nöjd iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Door:

@Bozzeta: Det är verkligen helt sjukt.
Tur att man inte betalat i alla fall.
Men man har ju ingen chans att byte direkt heller tyvärr...

Här tror jag dock att de gräver dock en bra bit från mig än så länge :/

/Erik

Nu börjar det hända grejor.
Uppmärkt i gator.
Får ett mail med en dags varsel att de kan komma när som helst.
Får ta och ringa kommunen och dubbelkolla att de verkligen har tillstånd.

Permalänk
Medlem

Nu har någon börjat gräva i gräsmattan. Lite dåligt att man får förvarning mindre än 24tim innan, samt att det inte är någon som kommer och knackar på dörren.

Permalänk
Medlem

@Bozzeta:
Till oss kom de ett antal veckor innan utsagd dag
Men skönt att de har börjat hos er, själv får jag ingen kontakt alls med dem, mailade deras VD igår och ska se om han svarar.
Håll koll på att de inte gräver sönder något bara

V21 ska de börja gräva hos oss dvs för 2 veckor sen haha. Har inte sett röken av dem förutom den förstörda trädgården och avgrävda ledningen.

Permalänk
Medlem

@The Door:
Ah fan, du får ringa något av deras privata nummer. Kundtjänst brukar aldrig svara.
Tippar på att man kommer få hela husgrunden fylld med vatten tills de kommer och drar kabeln.
Får åka och se om man kan hitta något att täcka för.