Gigabyte P35X v3 - test
Jag har under en kortare tid haft möjlighet att testa kommande Gigabyte P35X v3, tillhandahållen av Webhallen. P35X är en tunn laptop för spel, alternativ finns i form av Clevo P650, MSI GS60, Auros och Razer Blade. Specifikation för mitt exemplar var:
P35X - http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5219#k...
15.6" WQHD+ 2880x1620p
Intel® Core™ i7-4710HQ (2.5GHz-3.5GHz)
NVIDIA® GeForce® GTX 980M GDDR5 8GB
16GB DDRIIIL 1600
256GB mSATA SSD + 1TB 2.5" HDD 7200rpm
Super Multi DVD RW
Wireless LAN: 802.11ac/b/g/n
Utseende och intryck
Med måtten 385 x 270 x 21 och en vikt på 2,5 kg är det en relativt nätt pjäs. Den är överraskande lätt att lyfta med en hand jämfört med min Clevo. Med raka linjer, grå matt yta och enkel Gigabyte-logga på locket ger den ett trevligt och enkelt intryck, på ett bra sätt. Det sitter en hel del stickers under tangentbordet som förmodligen går att avlägsna om man så vill.
Skärmen har en upplösning på 2880x1620 och är mycket trevlig att använda. Det finns en del ljussläpp längs kanterna, främst noterbart med svart eller blå bakgrund. Även i den mörka huvudmenyn i Shadow of Mordor syns en hel del oönskat ljus från sidorna. I övrigt är det inget som noteras.
Skalningen i Win 8.1 är inte helt klockren. Med 150% blir ikoner skarpa och lagom stora, Steam-fönster blir något suddiga, Origin-fönster blir skarpa men skalade till 100%. Med skalning 125% ser allting bra ut, däremot kan det upplevas för smått för vissa.
Tidigare P35-modeller har fått viss kritik för att tangenbordet flexar allt för mycket. Enligt Gigabyte själva ska de ha åtgärdat detta och jag märker inte av någon flex. Det känns stabilt att använda. Skarpsynta har påpekat att det inte är helt plant, områdena runt WASD och IJKL buktar något uppåt, möjligen en effekt av någon slags förstärkning, jag kan knappt urskilja något när jag anstränger mig för att se det.
Mitt exemplar hade lite problem med tangenbordet i form av att vissa knappar inte fungerade emellanåt, andra gånger var tre knappar konstant aktiverade. Förmodligen ett hårdvarufel eller en lös sladd. Även om det var irriterande när det inträffade är det inget som egentligen drar ner intrycket eftersom återförsäljaren får ansvara för sådant, men det gjorde det svårare att testa datorn på kort tid. Ibland fick jag helt enkelt låta den vila sig i form.
Ljudnivån vid vila är bra. Väldigt tyst till skillnad från min Clevo som bestämmer sig för att varva upp fläkten när den känner för det.
Jag blev aldrig riktigt vän med styrplattan. Den är väl tilltagen med ganska glatt yta och behaglig att använda. Mitt problem var att jag brukar hålla ett finger på vänsterklick och styra pekaren med ett annat finger. Knapparna på P35X v3 är integrerade i styrplattan vilket gjorde att jag ofta råkade zooma istället för att bara flytta pekaren. Jag använder oftast mus så personligen är det inget större problem. Styrplattan är också så stor att delar av min hand kunde röra vid den när jag spelade vilket gjorde att siktet flyttade på sig. Den kan dock enkelt stängas av med ett Fn-kommando.
Prestanda
Den stora nyheten i P35X v3 är Nvidias nya GTX 980M med prestanda som nosar på stationära GTX 780 trots att det är mer strömsnålt än föregångarna. Frågan är om det kan kylas ordentligt i en tunn laptop och om P35X kan driva spel i 2880x1620.
Emellanåt var processorn låst till 1.6 GHz. Jag använde därför Throttlestop för att kunna köra i full hastighet samt att i vissa fall begränsa den.
Samtliga tester kördes med kylplatta med omgivande temperatur 22-24 grader.
För att undersöka prestandan användes följande:
GPU-Z
HWinfo
MSI Afterburner
Riva Tuner
Fraps
Throttlestop
Shadowplay
Drivrutin 344.65
Prestandan testades i:
3DMark 11
3DMark Firestrike
Middle-Earth: Shadow of Mordor
Planetside 2
Battlefield 4
Unigine Heaven
3DMark 11
Score P10841
Graphics 12453
Physics 7825
Combined 7786
http://www.3dmark.com/3dm11/8996988
3DMark Firestrike
Score 8107
Graphics 9484
Physics 8944
Combined 3637
http://www.3dmark.com/3dm/4768176
Middle-Earth: Shadow of Mordor
Ett relativt grafik-krävande spel där utvecklaren menar att 6 GB VRAM behövs för Ultra Textures. Jag testade 3K Ultra, 3K Very High, 3K High, 3K Medium och 1080 Ultra. Testerna utfördes genom att slåss i ett Stronghold med alarmet igång.
• Processorn klockade ner sig i samtliga tester pga värme, dock märktes inga extra hack.
• Maxtemp grafikkort 80-85 grader. Ultra texturer använde strax under 6 GB VRAM.
• Även högre inställningar med fps 30-40 kändes förvånansvärt smidigt, klart spelbart.
• NOTERA: Jag har efter testerna upptäckt att Log Viewer, som jag använder för att rita graferna, plockar hastigheten för det integrerade kortet och inte för 980M. Graferna visar alltså felaktigt konstant 1200 MHz i detta test.
FPS jämförelse
3K Ultra CPU
3K Ultra GPU
3K Very High CPU
3K Very High GPU
3K High CPU
3K High GPU
3K Medium CPU
3K Medium GPU
1080 Ultra CPU
1080 Ultra GPU
Det var spelbart på 3K Ultra. Här är ett kort klipp inspelat med Shadowplay manuellt:
Planetside 2
En cpu-mördare av rang med möjlighet till tusentals spelare på en server och hundratals i en enda strid. Planetside 2 kan ställa till problem även för fullfjädrade stationära system, delvis pga dess egenhet att favorisera få, snabba kärnor. Jag försökte hålla mig till stora strider hela tiden, 48+ eller 96+.
• I 3K Ultra och 3K High throttlade processorn rejält och hoppade mellan 2.5 – 3.0 GHz.
• Maxtemp grafikkort 85 grader.
• Fraps rapporterade förvånansvärt hög fps, sällan under 40. Men till skillnad från Shadow of Mordor upplevdes här rejäl stuttering, framförallt på 3K Ultra. Utan fps-mätare hade jag gissat på avg fps 20 för 3K Ultra och avg fps 25-30 för 3K High.
• I 3K Medium och 1080 Ultra gick det betydligt bättre. Processorn throttlade en del på 3K Medium men knappt inget på 1080 Ultra.
• Grafikkortet under 80 grader.
• Avg fps 55, inget noterbart stutter.
• NOTERA: Jag har efter testerna upptäckt att Log Viewer, som jag använder för att rita graferna, plockar hastigheten för det integrerade kortet och inte för 980M. Graferna visar alltså felaktigt konstant 1200 MHz i detta test.
FPS 3K Ultra & 3K High
FPS 3K Medium & 1080 Ultra
CPU 3K Ultra & 3K High
CPU 3K Medium & 1080 Ultra
GPU 3K Ultra & 3K High
GPU 3K Medium & 1080 Ultra
Planetside 2 - 3.0 GHz
Det börjar stå klart att P35X v3 har svårt att kyla i7 4710HQ som ofta klockar ner sig. I vissa fall märks detta i form av hack eller stutter, i andra fall märks inget. Andra har fått gott resultat genom att undervolta -50 mV, något jag inte tilläts göra på mitt recensionsexemplar. För att försöka minska effekten begränsades hastigheten till 3.0 GHz med hjälp av Throttlestop. Inställningar 2880x1620, High preset men Shadows & Flora Medium. Ambient Occlusion Off. Det var inte jämt flyt hela tiden men enbart liten påverkan i stora strider. Avg fps 47.
FPS
CPU
GPU Core clock
GPU
Överklockning GTX 980M
Vi har sett att P35X v3 har svårt att kyla processorn ordentligt men har inga problem med GTX 980M. Kan det överklockas då? Jag använde MSI Afterburner och drog upp till +135/+500 MHz.
Core clock gick från 1038 MHz med boost 1127 MHz till 1173 MHz med boost 1262 MHz. Minnet gick från 1253 MHz till 1502 MHz.
Jag körde Unigine Heaven i 20 minuter. Processorn throttlade som vanligt. Grafikkortet nådde sällan boost 1262 MHz men rörde sig runt 1173 MHz, alltid över stock boost (1127 MHz). GPU load 98%, max temp 85.
CPU
GPU
Middle-Earth: Shadow of Mordor - 3.0 GHz OC 980M
Nytt test av Shadow of Mordor. Nu med processorn begränsad till 3.0 GHz och grafikkortet överklockat enligt ovan. Resultatet blev mycket bra i 3K High.
• Processorn throttlade fortfarande en del men inget märktes.
• Grafikkortet nådde sällan boost, rörde sig mellan 1150-1200 MHz. Max temp 85 grader.
• Avg fps 53, långt högre än tidigare test i 3K High som nådde avg fps 37. Det kändes silkeslent.
FPS
CPU
GPU
Planetside 2 - 3.0 GHz OC 980M
Ett spel med stutter pga att processor blir för varm lär inte bli hjälpt av överklockning på grafikkortet. Icke desto mindre gjorde jag ett test till av Planetside 2 med processorn låst till 3.0 GHz och samma överklockning på grafikkortet. 2880x1620, preset Medium men Graphics och Textures High.
• Processorn throttlade en hel del.
• Grafikkortet höll boost 1262 MHz stor del av tiden, max temp 85-86 grader.
• 96+ friendlies var jämt och fint. Vid strid märks lite stutter trots avg fps 51.
FPS
CPU
GPU
Battlefield 4 – 2.7 GHz OC 980M
Ännu ett processorkrävande spel som även har grafisk flärd. Det syntes snabbt att processorn throttlade mer än i Planetside 2, den begränsades därför till 2.7 GHz i testet där grafikkortet hade samma överklockning som ovan. 2880x1620, preset High, 64p Siege of Shanghai. Resultatet blev något svårt att tyda. Det flöt på riktigt bra, men 1-2 gånger per minut frös musen i en sekund. Detta pågick hela rundan. Jag är inte ensam om detta, vissa har fått bort det genom att avaktivera Origins i spelet, något jag aldrig testade.
• Processorn throttlade rejält, om det hade någon direkt inverkan på upplevelsen vet jag inte.
• Grafikkortet vandrade mellan 1173 MHz och boost 1262 MHz utan problem, max temp 86 grader.
• Avg fps 58 med enstaka dippar ner till 40-45. Det flöt som sagt riktigt bra bortsett från de tillfällen då musen frös och jag inte kunna röra mig.
FPS
CPU
GPU
Sammanfattning
Gigabyte P35X v3 är en intressant produkt. Med Maxwells intåg har tunna laptops fått en möjlighet att konkurera på allvar i entusiast-klassen. Samtidigt paras det ihop med en härlig skärm på 2880x1620 som ställer höga krav på prestandan om man vill spela i native.
Om vi bortser från strulet med tangentbordet har det varit en trevlig upplevelse att använda och spela på P35X v3. Den har inga problem att kyla GTX 980M, även överklockad. Den har också möjlighet att spela spel i 3K, se bara på Shadow of Mordor som flöt som smör i 2880x1620 High. Det stora problemet för denna modell är att kyla processorn som dessutom ”bara” är 4710HQ, instegsmodellen i de flesta konfigurationer. Det hjälper inte att Gigabyte valt att lägga gränsen på något konservativa 90 grader, något som bara kan åtgärdas med nytt Bios.
Vill man använda P35X v3 till att spela processorintensiva spel i 2880x1620 rekommenderas en undervolt och eventuellt ny kylpasta. Man bör också kontrollera mätvärdena för varje spel och eventuellt strypa hastigheten därefter för att undvika de värsta dipparna. Spel i 1080 Ultra, som också ser väldigt bra ut, är inga problem för P35X v3 att hantera.
Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |