Microsoft Security Essentials .vs. Windows Defender - Skillnad??

Permalänk
Livsnjutare 😎

Microsoft Security Essentials .vs. Windows Defender - Skillnad??

Jag brukar installera Microsoft Security Essentials på Windows 7 datorer och tidigare XP eftersom det, i min värld, var och är ett helt OK antivirusprogram som tar det vanligaste sakerna av virus, tojaner osv.

Nu när fler och fler maskiner (i princip _alla_) levereras med Windows 8 blir jag lite fundersam, eftersom de innehåller Windows Defender från början.

Behöver man då installera Microsoft Security Essentials för att få virusskyddet, eller är det inbyggt i Windows Defender ?

Och vad är skillnad mellan de två ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Keeper of Traditions

Använd aldrig Windows egna på versioner tidigare än Windows 8... Det läcker bokstavligen som ett såll på Windows 7 och tidigare.

Jag hade aldrig använt det alls, men det verkar ha blivit i alla fall lite bättre i senare versioner.

EDIT: Eftersom folk inte verkar läsa mer än ett par inlägg i tråden innan de väljer att kommentera, här är källan. Det har inget med personliga åsikter att göra, MSE är rätt och slätt sämst.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dunder:

Använd aldrig Windows egna på versioner tidigare än Windows 8... Det läcker bokstavligen som ett såll på Windows 7 och tidigare.

Jag hade aldrig använt det alls, men det verkar ha blivit i alla fall lite bättre i senare versioner.

Källa på detta att det skulle vara så dåligt?
Eller är det bara dina egna tankar osv..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows 8 har Security Essentials inbyggt redan.

Permalänk
Medlem

Windows Defender i Win 8 är i princip WSE för Win 7 - samma sak, olika namn.

Permalänk
Livsnjutare 😎

tackarrr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är det som vanligt på Sweclockers, den som kommer med starkast åsikt vinner?

Har använt MSE i flera år nu, och jag har aldrig haft så lite problem, eller för den delen haft ett så diskret och lättdrivet säkerhetsprogram.

Om du nu tycker så, berätta mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag brukar installera Microsoft Security Essentials på Windows 7 datorer och tidigare XP eftersom det, i min värld, var och är ett helt OK antivirusprogram som tar det vanligaste sakerna av virus, tojaner osv.

Nu när fler och fler maskiner (i princip _alla_) levereras med Windows 8 blir jag lite fundersam, eftersom de innehåller Windows Defender från början.

Behöver man då installera Microsoft Security Essentials för att få virusskyddet, eller är det inbyggt i Windows Defender ?

Och vad är skillnad mellan de två ?

Från och med Windows 8 och 8.1 är det numera inbyggt, antimaleware och antivirus i samma, fungerar fint! kör det på tiotusentals klienter på jobbbet inga problem alls, fördelen här att man slipper allt lull lull runtom som många andra antivirus leverantörer envisas med att installera vid sidan av. Tar inga resurser och är lätthanterligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Finns t.ex den här sidan:
http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-8/oc...

MSE får sällan (aldrig?) bra betyg och har ofta kallats för det sämsta på marknaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

MSE får sällan (aldrig?) bra betyg och har ofta kallats för det sämsta på marknaden.

Vadå aldrig bra betyg och sämsta på marknaden? Har bara läst och hört bra saker om det.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

MSE är nedlagt och finns bara för äldre Windows-versioner. Har du ett modernt OS behöver du inte tänka på det mer.

Permalänk
Medlem

Microsoft själva förespråkar antivirus från tredjepartsutvecklare istället för deras egna programvara.

Läs hos Tkj, han har bra koll.

http://blogg.tkj.se/gratis-antivirus-2014/

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Microsoft själva förespråkar antivirus från tredjepartsutvecklare istället för deras egna programvara.

Läs hos Tkj, han har bra koll.

http://blogg.tkj.se/gratis-antivirus-2014/

Känner inte till siten men trovärdigheten sjunker ju lite när man hittar sponsrade länkar till anti-virusprogram i slutet.

Permalänk
Medlem

Kört med bara defender i win 8.1 i två datorer i snart ett år. Funkar klockrent.
Tror det hade nån procent lägre träffsäkerhet. Men så jevla skönt att slippa all reklam och tjat om tillägg som kostar etc i de andra gratisprogrammen och tjat om uppdateringar och då skall man varje gång värja sig mot erbjudanden o skit och hitta vart man får gratisversionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Skrivet av Scepticer:

Känner inte till siten men trovärdigheten sjunker ju lite när man hittar sponsrade länkar till anti-virusprogram i slutet.

som ovan, du kan lita på av-test. http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör vidare med MSE / WD då, flera andra verkar ju köra det med.
Så en dag kanske vi sitter här, och är hackade och fan och hans moster...

Eller, så är det inte alls så.
För sålänge man KÖPER sina programvaror, spel och annan mjukvara och därmed inte sysslar med piratkopior, är chansen till virus/spyware betydligt lägre än annars.

Men men, vi får väl se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Tommy är fd chefredaktör för Allt om PC bl.a och var nominerad till stora bloggpriset för bästa teknikblogg.

Han har koll men du väljer naturligtvis själv om du vill tro på hans artiklar, det är ju så information i stort fungerar fungerar

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

För sålänge man KÖPER sina programvaror, spel och annan mjukvara och därmed inte sysslar med piratkopior, är chansen till virus/spyware betydligt lägre än annars.

Men men, vi får väl se.

Om du vill ha ett bra gratis alternativ så hade jag gått med avast och malwarebytes i kombo, de mesta tjat i avast kan man ta bort.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av andreas_dock:

Skrivet av RobCar:

Är det som vanligt på Sweclockers, den som kommer med starkast åsikt vinner?

Har använt MSE i flera år nu, och jag har aldrig haft så lite problem, eller för den delen haft ett så diskret och lättdrivet säkerhetsprogram.

Om du nu tycker så, berätta mer...

Det har inget att göra med tycke och smak, Windows egna är helt objektivt sämst: http://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-7/au...

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Tommy är fd chefredaktör för Allt om PC bl.a och var nominerad till stora bloggpriset för bästa teknikblogg.

Men det har förvisso noll betydelse när det gäller djup kunskap inom antivirus/malwareområdet - "bästa teknikblogg" väger väldigt lätt för mig i detta sammanhang; det är alldeles för generellt. "Bästa malwareblogg" hade varit mer intressant, men med "bästa" menas kanske "roligaste", så frågan är ju även vad kriterierna för priset är och vem det är som delar ut det ... osv.

Personligen använder jag MSE som basskydd, och kompletterar med MBAM (och EMET, och ibland Sandboxie). Så vitt jag vet fungerar det bra, men det säger förstås egentligen inget.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av andreas_dock:

Men men, vi får väl se.

Betydligt lägre betyder inte att man gör rätt i att sticka huvudet i sanden... Varför nöja sig med det sämsta när det tar 2 minuter att få något av det bästa på marknaden, helt gratis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

det tar 2 minuter att få något av det bästa på marknaden, helt gratis?

Reklamfritt?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av backfeed:

Reklamfritt?

Avast, t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dunder:

Avast, t.ex.

Avast är ju då i mina ögon ett skämt, men det var ju det här med personliga preferenser.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av andreas_dock:

Avast är ju då i mina ögon ett skämt, men det var ju det här med personliga preferenser.

Personliga preferenser har inget med saken att göra när det gäller skydd, så det får du nog lägga åt sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Avast, t.ex.

Åfan, trodde alla "gratis" hade reklam. Avast brukar ju anses vara helt ok, så jag borde kanske ta en titt på det.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Avast, t.ex.

Jo kanske reklamfritt men du ger illuminati full insyn i din dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Åfan, trodde alla "gratis" hade reklam. Avast brukar ju anses vara helt ok, så jag borde kanske ta en titt på det.

Finns värre saker än reklam. Defender i win 8+ funkar klockrent. Slipper extra program etc. Gillar ha min dator så ren som möjligt utan extra tjafs. Om du kör avast klicka aldrig i att prova deras internet Security gratis i 30dagar. Efter provperioden är avast som värsta viruset o tjatar om det där inet Security oavbrutet. Fick avinstallera hela skiten för att bli av med påminnelserna.

Det som e problemet med gratis. Råkar du få med ngt prova på etc och inte tar gratis gratis utan några prov funktioner så är du screwed sen. Man blir spammad som fan o skitsvårt att få stängt av påminnelser o skit.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av stimpen:

Finns värre saker än reklam. Defender i win 8+ funkar klockrent. Slipper extra program etc. Gillar ha min dator så ren som möjligt utan extra tjafs. Om du kör avast klicka aldrig i att prova deras internet Security gratis i 30dagar. Efter provperioden är avast som värsta viruset o tjatar om det där inet Security oavbrutet. Fick avinstallera hela skiten för att bli av med påminnelserna.

Det som e problemet med gratis. Råkar du få med ngt prova på etc och inte tar gratis gratis utan några prov funktioner så är du screwed sen. Man blir spammad som fan o skitsvårt att få stängt av påminnelser o skit.

Inte alls, du överdriver något enormt

Skrivet av stimpen:

Jo kanske reklamfritt men du ger illuminati full insyn i din dator.

Mm, just det, foliehatten på.

Skrivet av backfeed:

Det kan hända att du får upp någon popup-ruta för deras egna betalvarianter, men värre är det inte. De ska ju få in pengar för att driva utvecklingen vidare på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Det är så sant. Lite som gratiserbjudanden där man aktivt måste avbryta en prenumeration som automatiskt går igång vid napp. Nu nappar jag aldrig någonsin på dylika erbjudanden, men det är förstås ändå irriterande att få dem upptryckta i ansiktet hela tiden.

Men som sagt, det kan vara värt att undersöka saken ändå.

Visa signatur

9950X3D | 3090