Isärplockning avslöjar Switch 2:s komponenter

Permalänk
Melding Plague

Isärplockning avslöjar Switch 2:s komponenter

Drivs av Nvidia Tegra T239 och en specialdesignad Ampere-baserad GPU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kurnal har INTE påstått att T239 har X1 och A55 kärnor. Det är tyvärr nån som trollar och dom stora sajterna har gått på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Kurnal har INTE påstått att T239 har X1 och A55 kärnor. Det är tyvärr nån som trollar och dom stora sajterna har gått på det.

Källa? Vad gäller i stället isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Källa? Vad gäller i stället isf?

8X A78C är vad alla spekulerar pga Nvidia läckan. Men vi vet inte förrän Kurnal släpper sin analys. Och då får vi veta om det är 8nm eller bättre

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valetudo_swe:

<Uppladdad bildlänk>

8X A78C är vad alla spekulerar pga Nvidia läckan. Men vi vet inte förrän Kurnal släpper sin analys. Och då får vi veta om det är 8nm eller bättre

Inte för att vi riktigt har facit innan information blir officiell, men Wikipedia säger också 8st Cortex A78C
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch_2

"The system on a chip, the Nvidia Tegra T239 (codenamed "Drake"), features an octa-core ARM Cortex-A78C CPU, a 12 SM Ampere GPU, and a 128-bit LPDDR5 memory interface."

Om man utgår från att T239 i grunden är T234 omdesignat för att passa en spelkonsol känns det rimligt. T234 har 12st Cortex-A78AE (AE=funktioner för automotive, inget som behövs här), 256-bit RAM interface och 2048-CUDA kärnor.

Sedan använder ingen Tegra-SoC Cortex X så här långt. Men spekulationen kring Cortex X1, 3st A78E och 4st A55 är ändå intressant. Borde vara rätt liknande kretsstorlek och för spel vore det kanske en bättre konfiguration givet att en väsentligt starkare kärna är rätt trevligt för många spel.

Å andra sidan är 8st A78E mer lik PS4/PS5, där har man bara något som CPU-mässigt ligger mellan de två.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte för att vi riktigt har facit innan information blir officiell, men Wikipedia säger också 8st Cortex A78C
https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Switch_2

"The system on a chip, the Nvidia Tegra T239 (codenamed "Drake"), features an octa-core ARM Cortex-A78C CPU, a 12 SM Ampere GPU, and a 128-bit LPDDR5 memory interface."

Om man utgår från att T239 i grunden är T234 omdesignat för att passa en spelkonsol känns det rimligt. T234 har 12st Cortex-A78AE (AE=funktioner för automotive, inget som behövs här), 256-bit RAM interface och 2048-CUDA kärnor.

Sedan använder ingen Tegra-SoC Cortex X så här långt. Men spekulationen kring Cortex X1, 3st A78E och 4st A55 är ändå intressant. Borde vara rätt liknande kretsstorlek och för spel vore det kanske en bättre konfiguration givet att en väsentligt starkare kärna är rätt trevligt för många spel.

Å andra sidan är 8st A78E mer lik PS4/PS5, där har man bara något som CPU-mässigt ligger mellan de två.

Nvidia/Nintendo "stängde av" Cortex A53 kärnorna i Tegra X1 chippet som används i Switch 1. Sannolikt för att det fyller ingen funktion i en spelkonsol

Kan förstå argumentet att små kärnor kickar igång vid låg belastning i en mobiltelefon för att spara ström. Men i en konsol använder man nästan alla kärnor samtidigt och då är A55 för svagt, vore helt ologiskt att inkludera 4 såna istället för dubbla antalet A78 kärnor

Permalänk
Medlem

Finns väl ett antal ganska lågspecade (äldre) spel som skulle kunna köra på en mindre kärna om man fps begränsar spelet i portable mode? Kanske inte värt att ha med, men skulle göra den mycket strömeffektivare när man inte kör de stora titlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Nvidia/Nintendo "stängde av" Cortex A53 kärnorna i Tegra X1 chippet som används i Switch 1. Sannolikt för att det fyller ingen funktion i en spelkonsol

Kan förstå argumentet att små kärnor kickar igång vid låg belastning i en mobiltelefon för att spara ström. Men i en konsol använder man nästan alla kärnor samtidigt och då är A55 för svagt, vore helt ologiskt att inkludera 4 såna istället för dubbla antalet A78 kärnor

Problemet med A53-kärnorna i Tegra X1 är att de inte går att använda samtidigt som A57-kärnorna, kärnorna måste stängas ner för att växla vilket kluster som är aktivt. Om de hade gått att använda samtidigt så hade de kanske varit användbara till något, men att behöva stänga ner A57-kärnorna var nog inte praktiskt (Nvidia verkar ha tagit bort A53-kärnorna i senare revisioner av X1 eftersom ingen använde dem).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valetudo_swe:

Nvidia/Nintendo "stängde av" Cortex A53 kärnorna i Tegra X1 chippet som används i Switch 1. Sannolikt för att det fyller ingen funktion i en spelkonsol

Kan förstå argumentet att små kärnor kickar igång vid låg belastning i en mobiltelefon för att spara ström. Men i en konsol använder man nästan alla kärnor samtidigt och då är A55 för svagt, vore helt ologiskt att inkludera 4 såna istället för dubbla antalet A78 kärnor

Well, att spel använder alla 8 kärnor är sanning med väldigt mycket modifikation. De kanske "använder dem så de får CPU-last", men nästan inget spel har någon egentlig nytt av 8 kärnor. Färre starkare kärnor skulle ge långt bättre utväxling.

Det sagt: håller helt med om att Cortex A55 är för klen, vilket vi även börjar se i mobiler där man istället använder lågt klockade Cortex A7xx (som är samma serie som Cortex A78, men blev 3 siffror efter det) istället för Cortex A5xx.

Vidare har det visat sig att Arms Cortex A5xx faktiskt inte har superbra perf/W, moderna A7xx och framförallt Apples "små kärnor" (som prestandamässigt definitivt är mer jämförbara med A7xx serien) har bättre perf/W. A5xx serien är bara vettig när man vill ha väldigt låg absolut effekt + de kräver väldigt liten kretsyta.

2 st A55 skulle gå att använda givet att dagens konsoler vill reservera CPU-kraft för bakomliggande systemfunktioner. Vidare lär något som ljud också fungera på A55. Men inget som har med spel-logik och grafikprocessning bör köras på något så långsamt som A55, fördelen med den "andra designen" vore primärt Cortex X1 som skulle lägga prestandan för den kärnan betydligt närmare PS5/XSX jämfört med Cortex A78.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

2 st A55 skulle gå att använda givet att dagens konsoler vill reservera CPU-kraft för bakomliggande systemfunktioner. Vidare lär något som ljud också fungera på A55. Men inget som har med spel-logik och grafikprocessning bör köras på något så långsamt som A55, fördelen med den "andra designen" vore primärt Cortex X1 som skulle lägga prestandan för den kärnan betydligt närmare PS5/XSX jämfört med Cortex A78.

PS5 behöver ju inte ta hänsyn till batteritid. Nvidia/Nintendo har ju inte designat chippet för max prestanda utan perf/watt på vad som gissningsvis är en gammal nod. T239 är 200 mm² vilket är relativt stort

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valetudo_swe:

PS5 behöver ju inte ta hänsyn till batteritid. Nvidia/Nintendo har ju inte designat chippet för max prestanda utan perf/watt på vad som gissningsvis är en gammal nod. T239 är 200 mm² vilket är relativt stort

OBS: tror själv mest på 8st Cortex A78E och givet att T239 med detta rätt mycket blir en nedskalad T234 (den är >400 mm²) som redan fanns känns det ännu mer sannolikt.

Cortex X1 variant är ett kul tankeexperiment då hög ST-prestanda är väldigt värdefullt för spel. "Problemet" med X-serien in detta kontex är ju att Arm specifikt tog fram X-serien för de kunder som värderar prestanda framför perf/$.

Storleksmässigt kan mycket väl 1 X1, 3st A78 och 4st A55 hamna rätt nära 8st A78 då storleken på X-serie designerna dels är väsentligt större från start (X1 är väl 50 % större än A78, senaste X925 är mer än dubbelt så stor som A925) och dels drar det iväg snabbt om man börjar öka cache-storlek (vilket är en parameter Arm-designer ofta kan varierar).

Kort och gott, det skulle vara möjligt inom liknande transistorbudget att göra en X1 baserad design som då skulle ha fördelen med betydligt högre ST CPU-umph.

Men precis som du skriver initialt och som Wiki säger tror även jag det faktiskt blir 8st Cortex A78E. Och givet hur viktigt perf/W är för handhållen kanske det är rätt val, en X1 skulle nog främst komma till sin rätt i dockat läge. Inte optimalt om det är allt för stor skillnad mellan bärbart och dockat läge.

Edit: orsaken att tanken är lite spännande är om man tittar på trenden för mobiler. High-end kör uteslutande med kombo av X/A idag. Switch 2 är trots allt mindre värmebegränsad jämfört med en mobil så det fungerar uppenbarligen. Men problemet är högt pris, Switch 2 (om vi utgår från 8st A78E) är mer designad som mid-end mobil som mer prioriterar GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Finns väl ett antal ganska lågspecade (äldre) spel som skulle kunna köra på en mindre kärna om man fps begränsar spelet i portable mode? Kanske inte värt att ha med, men skulle göra den mycket strömeffektivare när man inte kör de stora titlarna.

Det är lurigt med små/stora kärnor när man pratar om strömeffektivitet. De små kärnorna vid max belastning drar mindre än en stor vid max belastning, men de stora kan ändå vara mer effektiva i prestanda per watt om de har bättre ipc (eller valfritt liknande mätvärde) och kan hantera en bred range av clocks. Vad de små generellt inte kan göra är att skala upp till samma avsoluta hastighet/prestanda som de stora kärnorna. Så de är framförallt supplement.

Anekdotalt kan jag i princip aldrig se på min laptop med alder lake P att den i strömsparläge prioriterar E-cores. Det är nästan alltid lågt klockade P-cores, E-cores kommer nästan bara in när rejälare belastning hoppar i gång.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Shiprat:

Det är lurigt med små/stora kärnor när man pratar om strömeffektivitet. De små kärnorna vid max belastning drar mindre än en stor vid max belastning, men de stora kan ändå vara mer effektiva i prestanda per watt om de har bättre ipc (eller valfritt liknande mätvärde) och kan hantera en bred range av clocks. Vad de små generellt inte kan göra är att skala upp till samma avsoluta hastighet/prestanda som de stora kärnorna. Så de är framförallt supplement.

Anekdotalt kan jag i princip aldrig se på min laptop med alder lake P att den i strömsparläge prioriterar E-cores. Det är nästan alltid lågt klockade P-cores, E-cores kommer nästan bara in när rejälare belastning hoppar i gång.

Ovanpå det du skriver är användning av hetrogena CPU-designer långt varierad än vad vi hade initialt.

Intels E-kärnor, framförallt på desktop, handlar långt mer om att maximera total-prestanda/transistor än att optimera perf/W (även om man också får den effekten för all-core). I laptop Meteor/Arrow Lake finns 2 st "speciella" E-kärnor som är väldigt lågt klockade specifikt designade för bakgrundsuppgifter, de övriga E-kärnor är mer där för att pusha all-core prestanda.

Nu lär ju Switch 2 vara en symmetriskt 8st A78-design, men i stort sett alla moderna high-end telefoner kör ju med "prime-core" + "energy-efficient cores" (och i minskade andel väldigt små kärnor) just för att det är sådan fördel med 1-2 väldigt starka (desktop-class numera) för viktiga fall som surfande och även spel.

Sen är det i.o.f.s. lite märkligt att det tagit så lång tid för Windows och även Linux att göra så att applikationer/spel kan ge hints till OS över förväntad CPU-last från en viss applikationstråd. Windows fick detta först 2021, Linux bara marginellt tidigare 2018. Det är märkligt då MacOS fick detta vid introduktionen av GCD 2009, var väl bara att "kopiera" givet hur bra det fungerade där...

Vad jag läst så har de moderna spelmotorerna börjar använda dessa "hints", så med tiden kommer spel bli allt mer optimerade mot asymmetriska CPU-designer, inte minst sådana med "prime-cores" då de är en väldigt bra match för "main logic thread".

Även här är kanske Switch 2 säkrast att stanna kvar på en mer traditionell symmetrisk design. Nog sannolikt så att den OS-kärna man använder där inte är lika mogen som de 3 desktop OS:ena m.a.p. hetrogen CPU-design. Och även om det vore fallet blir det en försvårande faktor vid portning från övriga konsoler då de kör med symmetrisk design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Drivs av Nvidia Tegra T239 och en specialdesignad Ampere-baserad GPU.

...med en specialdesignad Ampere-baserad GPU.

Permalänk
Medlem

Så bara 20 år gammal GPU nice...
förstår inte varför nintendo fortsätter göra såhär, kan det verkligen vara så svårt att fixa till ett RTX 4080 eller nån 50-serie krets??

vad har playstation när den kommer, hur gamla brukar grafikkretsarna vara i den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad har playstation när den kommer, hur gamla brukar grafikkretsarna vara i den ?

Brukar vara en batteritid på en timme som bäst Dock lite dåligt med bärbara från Sony sedan Vita.

Switch 2 har redan usel batteritid mot sin föregångare, så Nintendo ville nog inte göra det ännu sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så bara 20 år gammal GPU nice...

Huh? Ampere släpptes 2020 till desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så bara 20 år gammal GPU nice...
förstår inte varför nintendo fortsätter göra såhär, kan det verkligen vara så svårt att fixa till ett RTX 4080 eller nån 50-serie krets??

vad har playstation när den kommer, hur gamla brukar grafikkretsarna vara i den ?

GPU-kretsarna är väl alltid 3-4 år gamla när dom väl kommer till en konsol. Man har ju ingenjörsenheter för utveckling flera år innan release, och när man får allt att lira byter man inte ut hårdvara hux-flux med risken att leverera buggiga katastrofer.

Sen handlar det om att pressa ner priserna så nästan vem som helst kan köpa en enhet. Då kan man inte längre köpa senaste teknologin för då får man konkurrera med datacenters för wafers.

Sen ett RTX 4080? Det är en liten men väldigt allsidig spelkonsol som en 8-åring ska kunna ligga med i soffan och spela i några timmar, inte i 30 minuter, och som är ämnad för massan. D.v.s. sälja som smör i solsken till alla typer av grupper.

Med ett RTX 4080 hade vi snackat ett pris på 25 000 kr, en batteritid på 30 minuter och en avsevärt högre vikt för att kyla monstret. Och vikt för en 8-åring är rätt så känsligt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

GPU-kretsarna är väl alltid 3-4 år gamla när dom väl kommer till en konsol. Man har ju ingenjörsenheter för utveckling flera år innan release, och när man får allt att lira byter man inte ut hårdvara hux-flux med risken att leverera buggiga katastrofer.

Sen handlar det om att pressa ner priserna så nästan vem som helst kan köpa en enhet. Då kan man inte längre köpa senaste teknologin för då får man konkurrera med datacenters för wafers.

Sen ett RTX 4080? Det är en liten men väldigt allsidig spelkonsol som en 8-åring ska kunna ligga med i soffan och spela i några timmar, inte i 30 minuter, och som är ämnad för massan. D.v.s. sälja som smör i solsken till alla typer av grupper.

Med ett RTX 4080 hade vi snackat ett pris på 25 000 kr, en batteritid på 30 minuter och en avsevärt högre vikt för att kyla monstret. Och vikt för en 8-åring är rätt så känsligt.

Det som rimmar illa med att konsolen är till för att en 8-åring ska slit och slänga med den är att dom valt priset 7490kr. Aldrig i livet att jag låter mitt barn i den åldern fumla runt med en enhet för den summan.

Kommer ihåg när jag köpte en 2DS till syrrans barn för 500kr på rea, där kan vi snacka bra pris för en slit och släng enhet för ett barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Huh? Ampere släpptes 2020 till desktop?

Ja men Orin/T234, som denna bygger på, släpptes först framåt årskiftet 22/23.

Och faktum är att Orin fortfarande är den senaste SOC Nvidia har att erbjuda (tills Thor släpps senare iår).

Så tjaa, den är inte modern men det modernaste Nvidia har alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

GPU-kretsarna är väl alltid 3-4 år gamla när dom väl kommer till en konsol.

Du gissar bara hejvilt mao? Grovt fel blev det iaf

PS5 och Series släpptes samma kvartal som motsvarande RDNA2-grafikkorten (RX6000-serien).

PS5 Pro introducerade N4P och kraftfullare ML "kärnor" några månader före PC motsvarigheten (RX9000-serien).

Citat:

Man har ju ingenjörsenheter för utveckling flera år innan release, och när man får allt att lira byter man inte ut hårdvara hux-flux med risken att leverera buggiga katastrofer.

Sen handlar det om att pressa ner priserna så nästan vem som helst kan köpa en enhet. Då kan man inte längre köpa senaste teknologin för då får man konkurrera med datacenters för wafers.

Sen ett RTX 4080? Det är en liten men väldigt allsidig spelkonsol som en 8-åring ska kunna ligga med i soffan och spela i några timmar, inte i 30 minuter, och som är ämnad för massan. D.v.s. sälja som smör i solsken till alla typer av grupper.

Med ett RTX 4080 hade vi snackat ett pris på 25 000 kr, en batteritid på 30 minuter och en avsevärt högre vikt för att kyla monstret. Och vikt för en 8-åring är rätt så känsligt.

Mark Cerny har sagt att de kan ha kortare "time to market" än vad PC-motsvarigheterna behöver. Just för att det är en sluten plattform som bara existerar i 1 variant.

Men ja, du har en stor poäng i att kostnader kommer bli ett problem. Bleeding edge noder på konsol kommer nog vara ett minne blott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Så bara 20 år gammal GPU nice...
förstår inte varför nintendo fortsätter göra såhär, kan det verkligen vara så svårt att fixa till ett RTX 4080 eller nån 50-serie krets??

Nintendo är nog glada att du inte är hårdvaru-strateg hos dem iaf, du hade skjutit företaget i botten direkt.

Och som sagt, inte ens Nvidia själva har nått nyare än Orin SOC:arna.

Permalänk
Medlem

8 eller 5 nanometer - det är väl bara att ta fram förstoringsglas och linjal och mäta, eller....?

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem

Varför inte skapa någon modern krets som är effektiv och hyfsat kostnadseffektiv som ger lite livslängd prestandamässigt?
Liksom de borde kunna få bra priser på massproduktion med liknande kretsar som flaggskepps mobilerna.

De leker med sina kunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför inte skapa någon modern krets som är effektiv och hyfsat kostnadseffektiv som ger lite livslängd prestandamässigt?
Liksom de borde kunna få bra priser på massproduktion med liknande kretsar som flaggskepps mobilerna.

De leker med sina kunder...

Du vet väl att planering av en konsol tar många många år så det är inte direkt att de kan bygga en konsol med teknik som inte släppts än?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja men Orin/T234, som denna bygger på, släpptes först framåt årskiftet 22/23.

Och faktum är att Orin fortfarande är den senaste SOC Nvidia har att erbjuda (tills Thor släpps senare iår).

Så tjaa, den är inte modern men det modernaste Nvidia har alltså.

Läste du ens kommentaren jag svarade på? Jag sade emot någon som hävdade att GPUn var 20 år gammal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Läste du ens kommentaren jag svarade på? Jag sade emot någon som hävdade att GPUn var 20 år gammal..

Ja och? Min kommentar var bara en fortsättning på din korrektion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja och? Min kommentar var bara en fortsättning på din korrektion.

Ah.. din formulering "Ja, men ..." fick mig att tolka det som att du tänkte säga emot mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Brukar vara en batteritid på en timme som bäst Dock lite dåligt med bärbara från Sony sedan Vita.

Switch 2 har redan usel batteritid mot sin föregångare, så Nintendo ville nog inte göra det ännu sämre.

Trodde hela grejjen med switch var att man kunde plugga in den dock, för mig personligen så skulle jag bara vara intresserad av en nintedo konsoll, dvs inte nått gameboy -shrugs-

Skrivet av DevilsDad:

Huh? Ampere släpptes 2020 till desktop?

Wow här läser vi inlägg bokstavligen ordagrant.

Skrivet av heatm:

GPU-kretsarna är väl alltid 3-4 år gamla när dom väl kommer till en konsol.
Med ett RTX 4080 hade vi snackat ett pris på 25 000 kr, en batteritid på 30 minuter och en avsevärt högre vikt för att kyla monstret. Och vikt för en 8-åring är rätt så känsligt.

eftersom ingen kunde svara på min fråga googlade jag lite själv, PS5 har ett "rtx 2070"(inom situationstecken) som då var 2 år gammalt när PS5 släpptes, skulle nog tro att det fungerar lite annorlunda än det då PS5 har 4k 120hz stöd, hela min mening verkar ha försvunnit i cyberrymden nånstans eftersom ingen verkar fatta vad jag menar, nintendo ligger alltid minst 4 år efter alla andra konsoller, det känns typiskt japanskt att köra så, istället för att vi får ett zelda som ser amazing ut så har juh knappast nintendo varit där man säger "WOW kolla grafiken hålly shit!"

Skrivet av ipac:

Nintendo är nog glada att du inte är hårdvaru-strateg hos dem iaf, du hade skjutit företaget i botten direkt.

Och som sagt, inte ens Nvidia själva har nått nyare än Orin SOC:arna.

vet inte vad en Orin SOC är men jag vet att ampere släpptes runt 2020 så det finns nog nått nyare än det....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det som rimmar illa med att konsolen är till för att en 8-åring ska slit och slänga med den är att dom valt priset 7490kr. Aldrig i livet att jag låter mitt barn i den åldern fumla runt med en enhet för den summan.

Kommer ihåg när jag köpte en 2DS till syrrans barn för 500kr på rea, där kan vi snacka bra pris för en slit och släng enhet för ett barn.

6500 kr kan man hitta den för här i Sverige eftersom vi används som en kassako. Typ 480 € i Tyskland. För dyrt dock det håller jag med om.

Skrivet av ipac:

Du gissar bara hejvilt mao? Grovt fel blev det iaf

PS5 och Series släpptes samma kvartal som motsvarande RDNA2-grafikkorten (RX6000-serien).

PS5 Pro introducerade N4P och kraftfullare ML "kärnor" några månader före PC motsvarigheten (RX9000-serien).

Mark Cerny har sagt att de kan ha kortare "time to market" än vad PC-motsvarigheterna behöver. Just för att det är en sluten plattform som bara existerar i 1 variant.

Men ja, du har en stor poäng i att kostnader kommer bli ett problem. Bleeding edge noder på konsol kommer nog vara ett minne blott.

Ok. Ja jag kom ihåg att Xbox One hade GCN när den kom och uppskattade att det var 3-4 år efter att arkitekturen släpptes. Var 2,5 år senare dock bara så jag tog i lite. Innan det hade vi Xbox 360 som väl hade typ en ATI Radeon X1800 men med några modernare modifikationer. GPU'n kommer jag iaf ihåg som stenålders. Men du har helt rätt i att det gått fortare numer. Jag är en gubbe och kommer säkert ihåg fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar