haha detta får kanske flyttas till konsumentdelen.
MS har två olika system för felanmälning av Surfaceprodukter. I inget av systemen så lyckas jag med att få iväg en j*vla beställning på avancerat utbyte. Den första sidan ger det uttömmande felmeddelandet "Ett fel uppstod. Försök igen". Jag har försökt igen. I flera dagar.
Det nya systemet ger i sista steget "Systemförbättringar på gång" och att jag ska försöka igen om 10 minuter. Detta är alltså när man är klar med det sista steget och ska slutföra...
Så, jag tänker att jag får väl chatta med Microsoft. Gillar att ha saker i skrift för eventuella framtida... problem.
Ett meddelande på deras supportsida skriver "Våra handläggare finns här för dig" och när man klickar vidare så får man ett meddelande om att det är stängt. Inget mailadress eller något annat sätt att kontakta dem på under den stängda tiden.
Jag väntar då tills de öppnar kl 9. "Ingen handläggare tillgänglig för chatt, ring oss eller ska vi ringa upp dig?".
Ok, jag ber MS att ringa upp mig via formuläret där även felbeskrivning anges. Igen. Det har jag gjort 30 gånger hittills men nu var jag smart och kopierade in den i ett dokument (problemet är att MS gamla system inte tillåter punkter eller komman (!) i felbeskrivningen så jag måste ha två olika för när jag klistrar in så kommer bara det innan första punkten med).
Ok ok, vidare då. Klickar i att MS ska ringa mig. Får meddelande om att jag ska svara "Hello" när det ringer.
Jaha, ok, tänker att jag eventuellt får snacka engelska och det funkar ju.
Jag blir uppringd på under en minut. Bra! Kör med "hello? HELLO?! Vafaan, hellå?" och känner mig lagom typiskt svensk med min svengelska. En automatisk röst svarar till slut på svenska och berättar lite ointressanta saker. Blir kopplad till kundtjänst. Den norska kundtjänsten. Den svenska är "upptagen".
Vilken tur att jag inte är någon höjdare på norska då... Felbeskrivningen hade han inte sett. Kanon. Vi kom fram till att han skulle be en kollega som pratade svenska att ringa upp... fine! När han ska bekräfta mitt nummer med mig så tror jag att jag hör rätt och svarar "mhm... det är mitt... nummer.."
Jag blir uppringd efter 10 - 15 minuter av en som talar svenska.
Han upplyser mig om att de nu har två olika kända problem med det nya (och delvis i gamla) systemet för felanmälning av Surface-produkter. Ah, jaha? Bra att den infon finns på sidan då eller att man får en hint om att man inte ska sitta och försöka igen och igen och igen trots att det är vad felmeddelandet ber mig att göra.
Första felet är att det kan balla ur om man råkar använda ett Microsoftkonto som har en aktiv Office 365-prenumeration.
Det har jag förstås. FÖRSTÅS!
Det andra problemet är att MS har problem med vissa banker att få reservationen av beloppet att fungera. Vilka visste han inte.
Tipset nu är att jag skall starta med ett rent MS-konto och testa med det vilket innebär att jag måste avregistrera min Surface från mitt konto och registrera den igen på ett nytt konto som måste skapas på en ny mailadress. Jag har ju flertalet tillbehör och en Surface 1 reggad på samma konto. Det hade ju varit smidigt om man kunde ha 3an reggad på samma konto men nej. Förhoppningsvis är det inga problem att flytta tillbaka maskinen när denna cirkus är över.
Om nu min bank råkar vara en av dessa banker som man har "problem" med så sitter jag och gör skiten helt i onödan IGEN. Kortet är ett kreditkort. Inte debit. Kredit. MasterCard. Vad är det som är så svårt? Arghhhhhhh!
Funkar bra det här.
Visst, kan gå till Elgiganten och be dem sköta allt men då får jag ju vara utan den. Misstänker att man inte gör några "avancerade utbyten" på EG. Den fungerar ju och det avancerade utbytet är ju ett skitbra alternativ eftersom att jag kan överföra mitt skit direkt till den nya datorn innan jag skickar iväg den gamla. Om det hade fungerat.
Gamla systemet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/ms1.png
Nya systemet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/332147795/ms2.png
Båda felen kommer när allt är fint ifyllt och flera steg har jobbats igenom... zZZZzz