Projektor & duk för kort avstånd och mindre bild max ca 10.000

Permalänk
Medlem

Projektor & duk för kort avstånd och mindre bild max ca 10.000

Hej Sweclockare!

Jag är på jakt efter en projektor och duk för max 10.000 kr och jag är väldigt novis i ämnet, men viktigast är att den är prisvärd och inte bättre än nödvändigt.

Har tittat runt en del och hittat några bra projektorer som verkar lovande, fått bra betyg och recensioner, tex Benq W1070+, men tror den är onödigt bra för det jag vill ha, och att den har funktioner som jag inte kommer använda.

Kontexten som projektorn kommer användas i är film/serie tittande, streamat till en in kopplad apple tv. Detta kommer göras dagtid som kvällstid i ett rum med mycket dagslus efter lunch fram till kvällen (går att mörklägga, men lägger hellre extra slantar för mer ANSI om det hjälper).

Projektor
Avstånd från projektor till duk: ca 3m
Storlek på önskat bild: minst ca 55", men inte större än ca 65"
3D-stöd: NEJ, ingen 3D behövs, kommer inte användas.
Upplösning: Full-HD 1080p
HDMI-ingångar: Minst 2
CEC-stöd: Föredras, inte måste.
Takfäste: JA

Duk
Inte nödvändigt vis motordriven, men ska gå att fäst i taket.

Hoppas ni kan hjälpa mig att hitta passande projektor och duk, tack på förhand!

//Fredrik

Permalänk
Medlem

Man måste mörklägga. Bilden kan aldrig bli mörkare än den mängd ljus som finns i rummet. 1070 är en bra short throw projektor som funkar hyfsat i ett rum med vita väggar och du kan få en hyfsad duk också för under 10000.

Permalänk

Är novis inom området men köpte en w1070 efter att ha läst en del om den.

Är supernöjd medköpet, fanns på kampanj på hembiobutiken för ca 7k inkl takfäste och 10m hdmi.

Duk köpte jag på blocket en 106" , nu har jag dock köpt en 135" från komplett, tror de va elite screen för 1800kr

Då hamnar du med marginal under 10.000kr

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men varför inte satsa på tv om du "bara" ska ha 55-65 tum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Är novis inom området men köpte en w1070 efter att ha läst en del om den.

Är supernöjd medköpet, fanns på kampanj på hembiobutiken för ca 7k inkl takfäste och 10m hdmi.

Duk köpte jag på blocket en 106" , nu har jag dock köpt en 135" från komplett, tror de va elite screen för 1800kr

Då hamnar du med marginal under 10.000kr

Låter ju toppen, tror du att du kan testa flytta projektorn närmare och se om du kan få en bild på ca 68"? Vilket verkar vara bland det minsta bland dukarna?

Skrivet av muffen:

Dum fråga kanske, men varför inte satsa på tv om du "bara" ska ha 55-65 tum?

Anledningen till detta lite udda köp är den att jag inte ser på vanlig TV och vill inte ha en TV statiskt stående i rummet, tycker rummet får bättre harmoni utan.

Jag har nu hittat en annan projektor som jag funderar på, det är Optoma HD26 som har ännu högre ANSI vilket jag hoppas hjälper då rummet inte är helt mörklagt samt är något billigare. Detta tillsammans med en Euroscreen Diplomat Manual DD1617-W 16:9 68" (150x84,5) borde väll göra susen. Har även testat att mata in av stånd och dylikt i Optomas calulator och får då fram att jag måste sätta projektorn ca 2,5 m från duken för att få ner bilden till 68" vilket inte border vara några problem då den är takmonterad. Men det jag skulle vilja är att kunna ha en projektor på ca 3,5 m avstånd från duken och ändå komma ner på minst 68", men då blir bilden runt 100" med ova nämn projektor.