[uppgradera] 3930K, GTX780 m.m

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av stormaren123:

Det jag fastnar på är 64%. Det är ju en väldigt stor uppgradering för mig om man bara ser till det.

Om vi tar tex 980, vad ger det för ökning om man jämför den med mitt 780?

Gillar att ni argumenterar. Så fortsätt gärna, det är intressant med åsikter från olika håll. Vill ju helst göra ett bra köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

14%.

Läs recensionen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

14%.

Läs recensionen.

Tack för det snabba svaret. Jobbar och sitter på telefonen så har lite problem att ta mig tid att surfa runt och leta recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[UPPGRADERING] "Speldator" (mitt gamla monster)

Hej!

Jag hade tänkt uppgradera mitt nuvarande system.
Och hade då velat veta vad ni tycker är vettigt att byta ut i dagsläget eller om det är bättre att avvakta ett tag med tanke på att Titan X just släppts bland annat, 390X kommer att lanseras även det snart så. Möjligtvis då även next-gen CPU:er(?)

Min följade rigg ser ut som sådan:

CPU: Intel Core i7-3930K @ 4.5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 780 3GB
RAM: Kingston DDR3 HyperX Beast 1600MHz 16GB
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär
Chassi: NZXT Switch 810 Vit
Mobo: ASUS P9X79, Socket-2011
CPU Kylning: Corsair H110 Hydro Series
SSD: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
HDD (Lagring): WD Caviar Black 1TB
Chassi Kylning: En helvetes massa (9) Corsair SP120 fläktar

Vad kan förbättras? Jag menar, självklart kan jag byta ut hela skiten och få ut mer av mitt system.
Men för att försöka vara lite rimlig.
Finns det något som jag kan byta rakt av som DU ser är ett problem?

Mvh,
Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Hej!

Jag hade tänkt uppgradera mitt nuvarande system.
Och hade då velat veta vad ni tycker är vettigt att byta ut i dagsläget eller om det är bättre att avvakta ett tag med tanke på att Titan X just släppts bland annat, 390X kommer att lanseras även det snart så. Möjligtvis då även next-gen CPU:er(?)

Min följade rigg ser ut som sådan:

CPU: Intel Core i7-3930K @ 4.5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 780 3GB
RAM: Kingston DDR3 HyperX Beast 1600MHz 16GB
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär
Chassi: NZXT Switch 810 Vit
Mobo: ASUS P9X79, Socket-2011
CPU Kylning: Corsair H110 Hydro Series
SSD: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB
HDD (Lagring): WD Caviar Black 1TB
Chassi Kylning: En helvetes massa (9) Corsair SP120 fläktar

Vad kan förbättras? Jag menar, självklart kan jag byta ut hela skiten och få ut mer av mitt system.
Men för att försöka vara lite rimlig.
Finns det något som jag kan byta rakt av som DU ser är ett problem?

Mvh,
Daniel

Inget särskilt kan jag tycka. 3930K hänger med, men du kan säkert klocka den högre. Åtminstone 4.6 eller 4.8 med rätt kylning.

Annars är det väl ditt GTX 780. Alternativet är att uppgradera till 780 SLI för lite mer FPS, men som du säger, så droppar de nya kortet när som helst.

SSD:n om du anser att den är seg (tänker på Samsung-problemen som dök upp)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Inget särskilt kan jag tycka. 3930K hänger med, men du kan säkert klocka den högre. Åtminstone 4.6 eller 4.8 med rätt kylning.

Annars är det väl ditt GTX 780. Alternativet är att uppgradera till 780 SLI för lite mer FPS, men som du säger, så droppar de nya kortet när som helst.

SSD:n om du anser att den är seg (tänker på Samsung-problemen som dök upp)

Har ju ändå en H110 kylare, så borde ju inte vara något problem med kylningen om jag vill klocka. Måste medge att jag inte alls är någon fena på det. Har kört en basic-clock bara, ändrade bara multipliern...
Vet du något bra ställe att läsa om överklockning?

SSD:n tycker jag gör jobbet bra. Har även uppdaterad firmwar/fixen.

Ett till GTX 780 känns långt borta och precis, nya tekniker är på intåg!

EDIT: Såg nu att du har en likadan CPU som jag och kör på en 80 kylare från Corsair och du ligger ändå på 4.6GHz. HALP. Du om någon borde ju kunna hjälpa mig på traven en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

SSD:n om du anser att den är seg (tänker på Samsung-problemen som dök upp)

Jag har just den. Samsung 840 Pro Basic 256GB.
Den versionen funkar bara bra. Både Read och Write ligger över 500 MB/s efter snart 2 år.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Har ju ändå en H110 kylare, så borde ju inte vara något problem med kylningen om jag vill klocka. Måste medge att jag inte alls är någon fena på det. Har kört en basic-clock bara, ändrade bara multipliern...
Vet du något bra ställe att läsa om överklockning?

SSD:n tycker jag gör jobbet bra. Har även uppdaterad firmwar/fixen.

Ett till GTX 780 känns långt borta och precis, nya tekniker är på intåg!

EDIT: Såg nu att du har en likadan CPU som jag och kör på en 80 kylare från Corsair och du ligger ändå på 4.6GHz. HALP. Du om någon borde ju kunna hjälpa mig på traven en del

Det finns en Tråd om OC för Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell här

Alternativet är ju om du får tag i ett 780 till billigt, så kan du ju testa. Kör du 1080p så tycker jag inte att du ska slänga bort pengarna "bara för att det är det senaste".

Kolla klippet och så ser du hur Titan X presterar jämfört med två GTX 970, som kostar kring 6000 kr. Dvs halva priset av vad Titan X.

Jag kör 1.315V på 4.6 i lite halvstabil klock. Prova att öka multipliern men behåll volten. Kraschar det vid omstart, öka volten lite mer. Klicka inte i fel volt, för då kan du lika bra värma middagen i chassit, och det vill vi ju inte.

Edit: Ändrade Volt till 1.315

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Det finns en Tråd om OC för Sandy Bridge, Ivy Bridge och Haswell här

Alternativet är ju om du får tag i ett 780 till billigt, så kan du ju testa. Kör du 1080p så tycker jag inte att du ska slänga bort pengarna "bara för att det är det senaste".

Kolla klippet och så ser du hur Titan X presterar jämfört med två GTX 970, som kostar kring 6000 kr. Dvs halva priset av vad Titan X.

https://www.youtube.com/watch?v=NtlBDKDLOVU

Jag kör 1.315V på 4.6 i lite halvstabil klock. Prova att öka multipliern men behåll volten. Kraschar det vid omstart, öka volten lite mer. Klicka inte i fel volt, för då kan du lika bra värma middagen i chassit, och det vill vi ju inte.

Edit: Ändrade Volt till 1.315

Vad ligger du på för temp på cpu?
Tack ska kika igenom och klocka. Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Det jag fastnar på är 64%. Det är ju en väldigt stor uppgradering för mig om man bara ser till det.

Om vi tar tex 980, vad ger det för ökning om man jämför den med mitt 780?

Gillar att ni argumenterar. Så fortsätt gärna, det är intressant med åsikter från olika håll. Vill ju helst göra ett bra köp!

Skickades från m.sweclockers.com

Undvek att svara lite då jag förmodade att du var trött på att din tråd togs över av denna debatt.

Har du läst recensionen av Titan X? Där finns ett stort antal titlar där du kan se prestandaskillnaden. Även ett prestandaindex finns, som ger en snabb överblick men för att citera vad de själva skriver om det:

Citat:

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellen är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artiklarna för att få den kompletta bilden.

Sen har de även gjort en pod som jag fann mycket intressant.

Skrivet av Dinoman:

Jag tror du missar min poäng. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa ett grafikkort i prisklassen för ett TitanX. Det är bara girighet och kall marknadsföring som sätter det priset. Helt utom all rimlighet.

Men det är ju inte jag som ska köpa ett grafikkort här och det verkar som TS inte bryr sig om kostnaden. Vi vet ju nu att ett TitanX presterar i runda slängar 64% bättre än GTX 780 så om man tycker att 10 990kr är en god idé att kasta rätt ner i sjön för att få dom extra procenten så, vem är jag att döma.

Jag emotsätter mig dock din väldigt självklara inställning till att AMD kommer släppa ett billigare och bättre kort eftersom det enbart är vilda spekulationer som likaväl kan vara fel som rätt. Det innebär inte att jag automatiskt säger att du har fel men att du kan ha fel och att du bör fundera över implikationerna kring om du har fel.

Sist men inte minst, det är alltid något nytt och bättre kring hörnet och det känns alltid som ett bra tillfälle att vänta. Om det så är introduktionen av nya kort eller en prissänkning, rabatt etc. Därför förespråkar jag att man presenterar fakta på ett säkert sätt och rykten på ett osäkert. Ordet "lär" är ett mer än osäkert ordval och indikerar att det finns en väldigt hög sannolikhet.

Efter AMD:s 300-serie i juni känns det som ett bra tag innan det kommer något nytt. Nvidias Pascal ska enligt roadmapen inte komma förrän 2016, och i början antar jag att det bara kommer de mindre kretsarna à la GTX 980.

Min bedöming är att 390x med stor sannolikhet kommer vara ett snabbt grafikkort, och troligtvis billigare än Titan X. Även om det inte skulle bli billigare så får Titan X konkurrens vilket den nu saknar, och det leder som bekant till lägre priser. Som sagt så brukar Sweclockers publicera rykten som stämmer hyfsat, vilket vi har sett gång på gång. Sen var det ju det där läckta prestandatestet med Titan X och 390x, där siffrorna för Titan X visade sig stämma mycket bra. Sen har det ju "läckt" en del slides från AMD också, vilka kom precis innan Titan X lanserades, så det kan mycket väl vara AMD som ligger bakom dem.

Det här med hur mycket olika ord "väger" är inte lätta saker, och det blir inte bättre på nätet där man inte hör uttal och där folk bor i olika delar av landet, vilket kan göra en markant skillnad.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Vad ligger du på för temp på cpu?
Tack ska kika igenom och klocka. Återkommer med resultat!

40-50 Idle.

80C på sista kärnan i 100% load.

Körde dock på lägsta hastighet, på fläktarna.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

40-50 Idle.

80C på sista kärnan i 100% load.

Körde dock på lägsta hastighet, på fläktarna.

Ska ta och damma ur burken först, känns ganska nödvändigt. Sätter igång strax!

Permalänk
Medlem

kör på ett till 780

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Håll även caps-formateringarna borta från rubriker.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

40-50 Idle.

80C på sista kärnan i 100% load.

Körde dock på lägsta hastighet, på fläktarna.

Får BSOD 0x000...101 med 1.32V och 4.6

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormaren123:

Får BSOD 0x000...101 med 1.32V och 4.6

Du får pröva dig fram med volten och klocken

Mina klocks

Ett

Två

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Daemon:

*Korspost, trådar sammanfogade.*

Håll även caps-formateringarna borta från rubriker.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Tack och bock. Ursäkta!

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du får pröva dig fram med volten och klocken

Mina klocks

Ett

Två

Avis. Vad det verkar som så måste jag öka volten för att kunna nå 4.6.
Enligt det jag lyckats hitta om felkod 0x101 så är det problemet. Får försöka imorgon då tempen låg iaf på 45 ca när jag kom in på skrivbordet i 4.6 @ 1.32v. Så tempproblem är det knappast.
Lyckades köra 4.4 i prime med en temp på knappt 70 i 100 load