Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ja precis, det beror väldigt mycket på applikationen i fråga såklart. Jag pratade ju inte om GPU rendering specifikt utan GPGPU generellt, och där finns det definitivt applikationer som tjänar väldigt mycket på en större buss till vanligt RAM. Blir stor skillnad i applikationer där data storleken ligger i 50GB+ även om inte allting behövs samtidigt. Även om applikationen kan cacha data som används sällan men är tung att få fram kan det vara väldigt praktiskt. Saken med just GPGPU är att det finns ju trots allt extremt många olika saker man kan implementera och många situationer har anpassade lösningar och därav olika krav samt saker dem kan dra nytta utav.

Absolut, du har helt rätt! Bara så vi är på det klara med det hela, jag kritiserade inte ditt inlägg på något sätt, bara fyllde på med lite mer data i tråden för att "krångla" till det ännu mer

Det är väldigt sällan det är svart/vitt när det kommer till datorer och de olika användningsområden som faktiskt finns, speciellt när det börjar bli så pass nischat som det du och jag pratar om

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Avstängd

4790k eller 5820k, aldrig i5 til en sån här burk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtprobe:

Absolut, du har helt rätt! Bara så vi är på det klara med det hela, jag kritiserade inte ditt inlägg på något sätt, bara fyllde på med lite mer data i tråden för att "krångla" till det ännu mer

Det är väldigt sällan det är svart/vitt när det kommer till datorer och de olika användningsområden som faktiskt finns, speciellt när det börjar bli så pass nischat som det du och jag pratar om

Jag tog det aldrig som kritik, iaf negativ sådan. Jag fyllde bara på ytterligare förklaring jag också om situationer utanför just GPU Rendering. Blev påbyggnad på en påbyggnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag tog det aldrig som kritik, iaf negativ sådan. Jag fyllde bara på ytterligare förklaring jag också om situationer utanför just GPU Rendering. Blev påbyggnad på en påbyggnad.

Haha, och om vi fortsätter med fler påbyggnader så blir förvirringen total

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det finns 16x 16x 16x 16x moderkort på marknaden för 59xx, t. Ex Asrock WS-E som har extra komponenter som ger fler PCI-E lanes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, inget är omöjligt, det finns en del moderkort med PLX-chip även för Z97.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

är X99 med en 5930K och 3GTX980 Ti overkill om man ska lira i 4K bla?
<ksn msn köra med Z97 4790K med 3 980Ti i 4k eller har inte Z87 moderkorten 3-way sli?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

är X99 med en 5930K och 3GTX980 Ti overkill om man ska lira i 4K bla?
<ksn msn köra med Z97 4790K med 3 980Ti i 4k eller har inte Z87 moderkorten 3-way sli?

Finns inget som är overkill, snabbare=bättre. Z87 är en gammal krets men det finns Z97-moderkort som klarar 3-Way SLI tack vare PLX-chip.

Du verkar inte riktigt läsa alla svar du får i tråden. Citerar mig själv angående 5930K respektive 5820K:

"Glöm inte heller om du väljer ett X99-system att 5930K och 5820K är förutom antalet PCIe-banor och fabriksfrekvenserna exakt samma processor. Köper man en 5930K eller 5820K så är man ute och cyklar om man inte överklockar och når de båda samma klockfrekvens så är det exakt samma prestanda. Har man inte ett absolut behov av 40st PCIe banor är det att slänga pengarna i sjön att köpa en 5930K. Jag har själv 3st GTX 980 och en Intel 750 400GB NMVe PCIe SSD på mitt moderkort med en 5820K och det finns inga fysiska platser kvar för mer instickskort så 28st PCIe banor räcker väldigt långt. Tänk på att Z97 bara har 16st."

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

Hej grabbar om jag köper en i5 4670K och 2 st GTX980Ti är det nån risk att CPU´n flaskar då?
eller bör jag gå på en I7 lga1150 cpu?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej grabbar om jag köper en i5 4670K och 2 st GTX980Ti är det nån risk att CPU´n flaskar då?
eller bör jag gå på en I7 lga1150 cpu?

Du ska inte titta ens på 4670k utan då är 4690k bättre på allt. Med det sagt så bör du vänta på Skylake som släpps väldigt snart.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.