PC fastnar vid boot menu/moderkortets splash logga (?) startar inte korrekt

Permalänk

PC fastnar vid boot menu/moderkortets splash logga (?) startar inte korrekt

Får man erbjuda ett någorlunda värdefullt tack för hjälpen till den som löser mitt problem (eller om vilken del/delar som måste bytas ut) eller är det emot forumreglerna? Den här datorn är mitt jobb..

Osäker om det kallas boot menu.. Vid moderkortets splash logga i alla fall! Tangentbordet lyser inte ens upp så jag kommer inte åt F11 och inga varningspip hörs (osäker om mitt moderkort kan/bör göra det?).

Video: https://youtu.be/pVGNYpB7yvU

Ska det föressten låta sådär när datorn startar? Wheeeooo. Den har gjort det sedan dag ett (februari i år) men har inte tänkt på att den kanske inte ska låta så.

I förrgår hände det här först, jag stängde av datorn, öppnade den och petade lite på kablarna, och satte på den igen och den fungerade bra. Dock fick jag ett felmeddelande efter några timmar, tror det stod "en komponent hittas inte, starta omedelbart om datorn för att fixa till det" (fast med mer korrekt terminologi, det var dock mycket viktigt att jag omedelbart skulle starta om den). Rebootade och felmeddelandet från åtgärdscenter var borta. Men så nu idag fastnade datorn igen vid splash screen! Öppnade datorn och petade lite på kablarna igen, satte på och så dök det upp "försöker starta reparation" Ni vet det där Windows-meddelandet när man ibland stängt av datorn när man inte borde. Den gick vidare till en svart skärm fast jag kunde se musen, den satt fast där i eeeevigheter men ingenting hände. Nu när jag startar datorn är det tillbaka till splash screen som I videon och ingenting händer.

Det är den här datorn: https://www.komplett.se/saml-selv-intel-gamer/794921

1 x Fractal Design Define R5 Black
1 x Cooler Master G650M, 650W Modular PSU, 80Plus Bronze
1 x Intel Core i5-4690K, Quad Core, 3.5GHz, LGA1150
1 x Corsair XMS3 1600MHz 8GB Vengeance CL9 KIT
1 x MSI LGA1150 Z97 GAMING 3
1 x Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM
1 x MSI GeForce GTX960 2GB Gaming PCI-E
1 x ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST, SATA, Black, Retail

Mycket tacksam för svar!
/Sanna

Permalänk

Här är moderkortets manual, men jag hittar inte någon troubleshooter i den, är jag blind? :/ http://www.msi.com/support/mb/Z97-GAMING-3.html#down-manual

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (Grafikkort+Skärm + Kabel).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Ha bara de 5 delarna som behövs för att få bild och ta bort ALLT annat.

Stäng av datorn och ta bort Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, ALLA SATA/IDE kablar, chassi fläktar, diskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort osv. De behövs INTE för att få bild och är ökända för att orsaka allvarliga fel tills de tas bort.

Chassit kan du ha kvar just nu men chassit portar och kablar som är kopplade till moderkortet är också ökända för att orsaka allvarliga fel. Dom kan tas bort. Power sw kabeln som startar datorn kan du ha kvar men den kan egentligen ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet.

Kommer du förbi moderkort logon nu så var det en av sakerna/kablar du kopplade ur eller porten/hållaren den kopplats till.

Permalänk
Medlem

För mig som har ett Z87 MSI. Känner igen mig vid det.

Fast jag hade inte problem med tangentbord eller USB. Men att jag ej kom in till Windows. Och efter att laddnings grejen som snurrar hade snurrat i typ några minuter så fick jag upp blåskärm och felsökte datorn. För mig så var det nånting med SATA portarna tydligen.

Jag felsökte datorn med Windows 8 skivan och då ville tydligen datorn att jag skulle installera om systemet. Och efter det så har jag inte haft något sådant som du tydligen får.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk

Okej tack båda två för svar! innan jag börjar plocka isär datorn, vart sitter ljudmojängen som brukar pipa om det är någon del som inte fungerar? Tänkte använda mig av den om jag kommer ända till det stadiet.

Och Sebastian V, typiskt! men jag undrar om jag nu skulle stoppa i skivan hur kommer jag sen kunna reparera om tangentbordet inte fungerar? Ska testa det dock först och håller tummarna.

Skickades från m.sweclockers.com