Projektor + Chromecast + Soundbar. Funkar det ?

Permalänk
Medlem

Projektor + Chromecast + Soundbar. Funkar det ?

Jag vill koppla en Projektor som skall fungera med Chromecast och en bluetooth Soundbar.
Skall endast spela upp video med Chromecasten är det tänkt. Youtube, twitch m.m

Eftersom jag har noll koll på ljud och bild så ber jag om hjälp.

Vad jag förstår så skall det fungera utmärkt och koppla in Chromecast i HDMI porten på projektorn och spela upp bild.
Men problemet är ljudet eftersom jag inte vill dra en ljudkabel från Soundbaren ända fram till projektorn så är önskemålet att koppla den med bluetooth, men hur? Finns det projektorer med inbyggt bluetooth?

Permalänk

En förstärkare bör göra jobbet.
Chromecasten in i förstärkaren, hdmi kabel ut till projektorn och ljud från förstärkaren till soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gomer:

Jag vill koppla en Projektor som skall fungera med Chromecast och en bluetooth Soundbar.
Skall endast spela upp video med Chromecasten är det tänkt. Youtube, twitch m.m

Eftersom jag har noll koll på ljud och bild så ber jag om hjälp.

Vad jag förstår så skall det fungera utmärkt och koppla in Chromecast i HDMI porten på projektorn och spela upp bild.
Men problemet är ljudet eftersom jag inte vill dra en ljudkabel från Soundbaren ända fram till projektorn så är önskemålet att koppla den med bluetooth, men hur? Finns det projektorer med inbyggt bluetooth?

Hej,
Har din projector en ljudutgång?
En sån här ljud-via-bluetooth eller liknande kanske kan lösa problemet.
http://www.amazon.com/TaoTronics%C2%AE-TT-BA01-Wireless-Bluet...

Permalänk
Bildexpert 📺

Kalla mig gärna trött och butter men jag gillar rejäla kablar där man vet att saker och ting fungerar. Så jag undviker trådlöst så långt det är möjligt. Har bråkat med trådlös överföring i över 15 år, så...

Fast borde inte ljudet via Bluetooth till Soundbaren fungera direkt via datorn istället? Bilden via Chromecast?

Generellt är det en klassisk tankevurpa att låta ljudet gå omvägen via projektorn. Inte minst som det kan bli besvärligt/slöseri att starta projektorn bara för att Spotifya lite Barry White inför fredagsmyset.

Var också beredd på att olika lösningar och signalvägar för bild och ljud, extra länkar etc. ofta leder till svårlösta problem med att få bild och ljud att synka.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna gamla tråd då jag går i dessa tankar och mycket har ändrats på nio år.
Tänkte installera i relaxen en duk + soundbar + projektor (desto mindre men inte värdelös, desto bättre) +Google Chromecast men med så lite kablar som möjligt.
Nu har jag otroligt dålig koll på hur jag ska få ljudet från Chromecast till soundbar genom bluetooth.
Priset är budget, målet är inte att ha en värsting hemmabio utan att kunna titta på filmer med storbild i ett rum som vi inte vill ha en stor TV i.
Någon som har bra tips?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Bumpar denna gamla tråd då jag går i dessa tankar och mycket har ändrats på nio år.
Tänkte installera i relaxen en duk + soundbar + projektor (desto mindre men inte värdelös, desto bättre) +Google Chromecast men med så lite kablar som möjligt.
Nu har jag otroligt dålig koll på hur jag ska få ljudet från Chromecast till soundbar genom bluetooth.
Priset är budget, målet är inte att ha en värsting hemmabio utan att kunna titta på filmer med storbild i ett rum som vi inte vill ha en stor TV i.
Någon som har bra tips?

Jag hade letat efter en soundbar med HDMI in också (alltså en bar med mer HDMI portar än bara en) . Då sätter du Chrome casten i soundbaren och sedan en aktiv optisk HDMI kabel från baren till projektor. Klart!
Skälvklart så behöver grejerna ström också, men den ända ljud/bild kabeln du behöver gömma är en HDMI kabel (som ska vara aktiv o optisk och gärna certiferad.
Det är för att valiga HDMI klarar oftast inte längre än 3 - max 5 m . Tänk okså på att en optisk hdmi är "enkelriktad" typ, det står på kabeln bara vilken ände som ska sitta i vad

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pnorberg:

Någon som har bra tips?

"Tipset" är ungefär samma idag som för tio år sedan eller tjugo år sedan: man drar inte ljudet via projektorn. Bild till projektorn så hanterar man ljudet på plats. Därför projektorägare väldigt ofta parar ihop projektorn med en receiver eftersom den agerar HDMI-hub och tar hand om ljudet. Bilden drar man till projektorn.

Enda ändringen i modern tid mot detta är ifall man har en UST-projektor (Ultra Short Throw) som ska placeras precis framme vid duken. Då har man ofta receiver, soundbar etc. på samma plats och behöver inte dra en kabel tvärs över hela rummet. Då har tillverkarna också oftare ljud ut och även ARC på projektorn. Det är den moderna skillnaden.

Om man redan har en soundbar och behöver koppla in en chromecast är bluetooth sällan bra av den enkla anledning att det är otillförlitligt och dessutom brukar dras med latens vilket kan göra läppsynk extra jobbigt.