Hur förstärkar jag WIFI signalen till ovanvåningen på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Hur förstärkar jag WIFI signalen till ovanvåningen på bästa sätt?

Hej!
Har ganska nyligen flyttat till en villa där jag har Telias internet via telejacket.
Detta är koppla till första telejacket som är på bottenvåningen.
Uppe på andra våningen är signalen svag och jag behöver förstärka den på bästa sätt utan att ha en lång patch kabel liggandes över golvet.

Hur löser man detta på bästa sätt utan att tappa allt för mycket i hastighet och utan att ha kablar dragna till höger och vänster?
Jag har en Apple airport extreme sedan tidigare då jag hade fiber, kan denna användas som någon typ av repeater till telias router?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det borde väl gå att koppla förbi telia router och bara använda den som modem?
Så att du sen kan använda din airport extreme som "huvud" router och komplettera med tex en airport express på övervåningen?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du förlänga på bästa sätt så drar du en kabel till en accesspunkt. Alla andra lösningar är sämre och att använda en repeater är absolut sämst. Jag tycker inte att dra en kabel snyggt till en accesspunkt kvalificerar som "kablar dragna till höger och vänster". Själv drog jag kabeln i loftgången och upp i taket på övervåningen där jag sedan satte en Ubiquity UniFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skulle denna duga http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=846509 ?
Så min Apple AE är oduglig i detta fall?
Tänkte det kunde vara skönt om man slapp köpa nya prylar och kunde få det att fungera med befintliga. Är iofs inte någon jätte investering om nu Ubiquiti nu fungerar.

Kommer väl troligtvis ha fiber om ca 1 år så då får jag användning för min AE igen.
Tror ni min HTPC kommer klara av att spela upp materialet om den bara har WIFI, kör idag trådbundet för har för mig att det inte flöt speciellt bra när jag körde den över WIFI.

Permalänk
Medlem

@speffy: Båda kommer att fungera, båda kräver kabel för att fungera.

Är nästan helt säker på att din Extreme inte kan utöka ditt trådlösa nätverk de den funktionen bara fungerar mellan Apple-enheter. Men som AP fungerar den fint, men AP kräver som sagt kabel.

Vill du prova hur bra det kommer att fungera så kan du ju sätta den som AP på samma ställe som din Telia-router, sätt bara ett annat SSID samt annan kanal än vad routern använder. Men helt klart kommer det att fungera som bäst om du får upp en AP på ovanvåningen.

Sen har du helt rätt i att kabel is king. Helt krasst så är trådlöst enbart en funktion för enheter som inte kan kabelanslutas, som mobiltelefoner. Så mycket annat som möjligt ska man ansluta med kabel, även bärbara datorer om möjligt. Framförallt som det ska strömmas media eller arbete mot nätverkslagring som utdelade hårddiskar eller NAS/Mediaboxar.

Se det så här, det trådlösa nätet delar på bandbredden med alla trådlöst anslutna enheter på det interna nätverket där trådanslutna enheter har full hastighet på nätverket och begränsas inte av antalet anslutna klienter.