Alla fyndtips från mellandagsrean

Oljud i Asus Xonar Essence STX

Permalänk

Oljud i Asus Xonar Essence STX

Hallåhallå Asus! Införskaffade mig ett Xonar Essence STX för någon månad sen. Lite problem vid installationen men tillslut fungerade allt som det skulle. Häromdagen började dock ett oljud höras i höger hörlur från mina lurar (se signatur). Ljudet kan nästintill beskrivas som ett surrande/brusande ljud som ej påverkas av volymändringar i Windows. Det är, mer eller mindre, ett konstant oljud. Det märkliga är att det dyker bara upp när en ljudfil spelas i Windows. Om ljudfilen pausas eller tar slut pågår surrandet ett par sekunder efteråt.

Det är bara i 6,3mm uttaget för hörlurar som detta oljud kan höras. Mina högtalare (2.1) sitter i RCA-uttagen och lider inte av oljudet. Mikrofonutgången har inte heller det här problemet, men lider visserligen av ett annat oljud (har jag fått höra) när GPUn belastas.

Så det jag har provat är att ominstallera drivrutiner (8.1.8.1822) för Windows 8.1 (och provat andra: UNi Xonar drivers). Detta gav ingen effekt. Provade att sätta ljudkortet i alla andra PCI-e och PCI-slots. Upprepade då även driversproceduren. Har såklart provat andra lurar men det har inte fungerat. Front panel har jag inte kunnat testa då chassits uttag är trasigt. Jag har också pillat med kontrollpanelen som installeras med drivrutinerna och inget som jag kryssat i eller ändrat har givit någon effekt.

Jag har även googlat runt lite i hopp om att hitta någon med liknande problem men det tycks det inte finnas... Så det får mig att tro att ljudkortet har på något sätt gått sönder (eller bara just hörlursutgången?). Sen antar jag att det knastrande ljudet själva kortet ger ifrån sig vid uppstart och ändring av källa, är normalt.

Tror jag har fått med allt! Hoppas du/ni kan hjälpa mig.

Mvh

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde:
Hade liknande problem med mitt gamla Asus Xonar D2X/XDT, var störningar från PCI-E banorna eller nätagget eller dylikt. Lyckades aldrig att lösa det. Köpte då ett Asus Xonar Essence STX och har inte haft problem sedan dess.

Däremot så läste jag om att det var störningar från nätagget och att ladda ur det genom att koppla ur sladden ur väggen och slå på datorn så den laddade ur sig helt, löste problemen, tills tillräckligt mycket ??? byggde upp igen. Kommer inte ens ihåg vart jag läste det. Bytte nätagg till ett Corsair AX1200 från ett TX650 i samma veva.

*edit* det enda relevanta jag hittar http://www.overclock.net/t/1149866/asus-xonar-stx-major-issue...

Permalänk

@str8forthakill: Hmm, lyssnade på ljudfilen från länken i ditt svar. Det låter inte riktigt som det gör hos mig. Däremot så stämmer det mesta överens med det han upplever.

Det märkliga är att detta har uppstått utan någon hårdvaruändring eller mjukvaruändring. Helt plötsligt en dag fanns det här oljudet i höger hörlur...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde:
Pekar på att det är en störning från nätagget eller en fabriksdefekt i strömförsörjningen till kortet. Sitter kortet på en ensam strömkontakt eller delad med fläktar? Att ladda ur nätagget gav ingen effekt alls?

Permalänk

@str8forthakill: Ska testa ladda ur nätagget. Kortet är ensamt inkopplat i nätagget...

Om jag får gissa själv så tror jag reläet för headphone till övriga källor är defekt. För om jag förstått det rätt så är det det som klickar när man byter källa.

Tack för hjälpen, återkommer strax

Visa signatur

Permalänk
Proffsmobbare

Insidan av en dator är långt ifrån en optimal miljö för så känsliga saker som ljudkort, det är väldigt vanligt med störningar, särskilt på ADC/mikrofondelen. EMI-skölden på ditt ljudkort ligger inte mot något?

Oftast handlar det om ojordade uttag, sämre nätdelar eller något annat som stör i datorn. Hur elen är dragen i huset man bor kan ofta vara avgörande.

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde

Jag har exakt samma som dig, fast jag har aldrig orkat tagit upp om det porblemet. Alltså surr ljud och störning. Det har jag som använder Creative SoundBlaster Titanium HD ljudkort. Har haft det oljudet sen jag köpte den för över 2 år sedan. Irriterande. Allt du beskriver stämmer här hos mig också.

Visa signatur

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080 GPU: uppgradering inför RTX 5000.

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Laine:

Insidan av en dator är långt ifrån en optimal miljö för så känsliga saker som ljudkort, det är väldigt vanligt med störningar, särskilt på ADC/mikrofondelen. EMI-skölden på ditt ljudkort ligger inte mot något?

Oftast handlar det om ojordade uttag, sämre nätdelar eller något annat som stör i datorn. Hur elen är dragen i huset man bor kan ofta vara avgörande.

Inget ligger mot ljudkortet.

Som jag nämnt tidigare så har det här problemet uppstått utan några ändringar i datorn. Datorn har stått på precis samma ställe som alltid och det har varken skett hårdvaruändringar eller mjukvaruändringar så som drivrutiner (förrän problemet uppstod).

Det jag vill ha sagt är alltså att ljudkortet har fungerat under ett par veckors tid UTAN problem!

Jag ska försöka spela in ljudet. Återkommer strax!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde:
Det är lätt att glömma bort men äldre lägenheter brukar aldrig vara jordade, det brukar vara ett tillägg som aldrig har blivit valt. Är datorn anslutet till ett jordat uttag? Som @Laine säger.

Permalänk

Här är oljudet. När något spelas låter det mer som brus i bakgrunden (bara i höger). När låten/ljudet pausas kommer ett annat följande oljud som pågår i ca 20 sekunder. Sen tystnar det helt!

Oljud

@Str8forthakill: @Vangen: @Laine:

Visa signatur

Permalänk

@str8forthakill: Ja. Bor i villa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde:
Du råkar inte ha tillgång något annat nätagg eller dator att testa kortet med? Låter definitivt som att det har att göra med strömförsörjningen till kortet. Annars skulle jag nog peta återförsäljaren med en RMA så att dem kan testa kortet iaf.

Permalänk

Jag fick ett coilwhine-liknande ljud i hörlurarna förut med samma ljudkort, men det kom av att jag bytt grafikkort, och löstes av att flytta grafikkortet till en PCI-slot som inte satt precis emot ljudkortet. Är antagligen inte samma problem, men kan vara värt att nämna iaf

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Oliviawilde:
Du råkar inte ha tillgång något annat nätagg eller dator att testa kortet med? Låter definitivt som att det har att göra med strömförsörjningen till kortet.

Jo, testar i en annan dator. Återkommer om ett tag!

Edit: Det gick inget vidare... De andra datorerna i hushållet är gamla och saknar kablar för extern strömförsörjning till ljudkortet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviawilde:

Hallåhallå Asus! Införskaffade mig ett Xonar Essence STX för någon månad sen. Lite problem vid installationen men tillslut fungerade allt som det skulle. Häromdagen började dock ett oljud höras i höger hörlur från mina lurar (se signatur). Ljudet kan nästintill beskrivas som ett surrande/brusande ljud som ej påverkas av volymändringar i Windows. Det är, mer eller mindre, ett konstant oljud. Det märkliga är att det dyker bara upp när en ljudfil spelas i Windows. Om ljudfilen pausas eller tar slut pågår surrandet ett par sekunder efteråt.

Det är bara i 6,3mm uttaget för hörlurar som detta oljud kan höras. Mina högtalare (2.1) sitter i RCA-uttagen och lider inte av oljudet. Mikrofonutgången har inte heller det här problemet, men lider visserligen av ett annat oljud (har jag fått höra) när GPUn belastas.

Så det jag har provat är att ominstallera drivrutiner (8.1.8.1822) för Windows 8.1 (och provat andra: UNi Xonar drivers). Detta gav ingen effekt. Provade att sätta ljudkortet i alla andra PCI-e och PCI-slots. Upprepade då även driversproceduren. Har såklart provat andra lurar men det har inte fungerat. Front panel har jag inte kunnat testa då chassits uttag är trasigt. Jag har också pillat med kontrollpanelen som installeras med drivrutinerna och inget som jag kryssat i eller ändrat har givit någon effekt.

Jag har även googlat runt lite i hopp om att hitta någon med liknande problem men det tycks det inte finnas... Så det får mig att tro att ljudkortet har på något sätt gått sönder (eller bara just hörlursutgången?). Sen antar jag att det knastrande ljudet själva kortet ger ifrån sig vid uppstart och ändring av källa, är normalt.

Tror jag har fått med allt! Hoppas du/ni kan hjälpa mig.

Mvh

Tjena!

Har du testat att byta opamp i ljudkortet? Eller bara plocka ur nuvarande och se om dem ser hela ut osv.
Opamp byte - https://www.youtube.com/watch?v=5d6uZeaEugI

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Oliviawilde:

Här är oljudet. När något spelas låter det mer som brus i bakgrunden (bara i höger). När låten/ljudet pausas kommer ett annat följande oljud som pågår i ca 20 sekunder. Sen tystnar det helt!

Oljud

@Str8forthakill: @Sebastian V: @JaZid:

Det låter absolut som en signalstörning och inte ett elektriskt fel i mina öron. Dåliga lödningar/defekta komponenter brukar ofta ha ett konstant tjut eller förhöjt brustak, oljudet i inspelniningen verkar vandra.

Hoppas du får det löst på ett smidigt sätt, lustigt att det fungerade felfritt förut.

Permalänk

@scimanyD: Ugggh, det där såg smärtsamt ut... Vet inte om jag vill pilla så pass. Finns väl en risk för att garantin inte gäller då? Men kort sagt så har jag inte provat det och isåfall måste man väl dessutom beställa hem sådana.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Laine:

Det låter absolut som en signalstörning och inte ett elektriskt fel i mina öron. Dåliga lödningar/defekta komponenter brukar ofta ha ett konstant tjut eller förhöjt brustak, oljudet i inspelniningen verkar vandra.

Hoppas du får det löst på ett smidigt sätt, lustigt att det fungerade felfritt förut.

Hmm. Frågan är dock var det kommer ifrån...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviawilde:

@scimanyD: Ugggh, det där såg smärtsamt ut... Vet inte om jag vill pilla så pass. Finns väl en risk för att garantin inte gäller då? Men kort sagt så har jag inte provat det och isåfall måste man väl dessutom beställa hem sådana.

Är faktiskt inte alls så komplicerat att byta dessa, tanken är att man kan byta ut opamps på Essence korten, att garantin skulle ryka tror jag inte. Det är bara det att opamps-kitet inte följde med som standard på första Essence kortet.
Men du gör ju som du vill!

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem

@Oliviawilde:
Hur fungerade det i din andra dator?
Såg att du editerade ditt tidigare inlägg, surt.

Permalänk

@str8forthakill: Ja, tradigt... Tackar för all hjälp! Ska försöka få tag på en kabel så att jag kan faktiskt kan testa det i en annan dator. Men det kommer dröj någon dag.

Visa signatur

Permalänk

Hade det i ett par Xonar Sense PC350 i typ 1.5 år tillsammans med GTX 680 DC2 + HX1000/AX860/AX850. GG, nu låter det som att jag har hörlurarna på fast jag inte har det... Jag är inte alls ledsen på mig själv.