Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10
OBS! Den här tråden berör problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10. Har du frågor som inte berör detta, t.ex inställningar och användning av Windows 10, vänligen skriv i annan befintlig tråd eller skapa en ny.
I forumet här på Sweclockers de senaste dagarna har det varit mycket aktivitet kring Windows 10. Främst har det handlat om problem som berör den gratis uppgradering som Microsoft erbjuder när man har Windows 7, 8 eller 8.1.
Många frågor har besvarats i flera trådar, men eftersom det är så pass många som skriver i trådarna är det svårt att kunna se tidigare svar som redan har berört en viss fråga. Jag tänkte därför att vi skulle sammanställa de vanligaste frågorna och problemen i den här tråden, och även de svar och lösningar som finns.
Jag ska inte påstå att jag själv är någon expert inom det här området, men jag har själv lyckats med både uppgradering, aktivering och ren installation med formatering av hårddisken, och kommer dela med mig av hur jag gick tillväga. Jag har också skaffat mig kunskap kring ämnet genom att läsa på olika forum samt hjälpa medlemmar här på Sweclockers.
Ni får väldigt ge flera tips på vad som passar bra att lägga till i det här första inlägget då det är min tanke med det hela, så att man slipper läsa igenom långa trådar.
Frågor, lösningar m.m kommer fyllas på med tiden, och är tänkt att endast beröra uppgradering, installation och aktivering av Windows 10.
Här är Microsofts egna FAQ
Jag har en laglig Windows 7/8/8.1 med alla uppdateringar installerad på min dator, men får inte upp Windows-ikonen för att kunna reservera min uppgradering.
Det finns många lösningar att Googla fram, och att även söka fram här i forumet.
Jag hade det här problemet och provade direkt med lösning 3 som finns på den här sidan med lyckat resultat:
http://techdows.com/2015/06/how-to-enable-get-windows-10-app-...
Fungerar ingen av lösningarna för dig, eller om du gjorde på annat sätt får du gärna dela med dig.
Jag har reserverat min uppgradering, men Windows Update vill inte börja ladda ner installationen.
Den 28 började ett flertal godkända Windows-installationer att i förväg ladda ner installationsfilerna. Men många har också haft problem med att ens starta den här nedladdningen efter lansering. Några har fått olika felkoder m.m, och andra har inte ens fått det.
Jag har sett väldigt många olika lösningar här på forumet, och många tipsar om att ta bort filer ur en viss mapp, skriva ett visst kommando i kommandotolken m.m, men om jag får säga min mening är dessa onödiga. Man kan från Microsoft ladda ner "Media creation tool" och med det verktyget göra ett installationsmedium med skiva eller usb-minne (eller spara ner ISO-filen) och med den göra en uppgradering från Windows 7, 8 eller 8.1. Självklart måste du ha en laglig aktiverad version av Windows för att uppgraderingen ska fungera.
Efter att du har uppgraderat väntar du på att ditt Windows 10 ska aktiveras.
Denna metod har jag själv använt och har nu ett fungerande Windows 10. Det är också viktigt att du innan uppgradering förhandsbokar Windows 10, annars kommer din nyckel inte att godkännas för uppgradering till Windows.
Uppgraderingen lyckas inte på grund av för lite diskutrymme. Vad ska jag göra?
Att ha sitt OS på en SSD idag är inget ovanligt. Men det är heller inte ovanligt att man brukar ligga på gränsen till att fylla den, mig själv inbegripen då jag sitter på en 60gb SSD till OS. Jag gjorde såhär:
Tog bort Spotify och Google Chromes cachefiler i användarmapparna. Fick 3-4gb extra där. Minskade också min växlingsfil från 16gb till 4gb. Det var kanske att ta i lite, men då visste jag också att uppgraderingen skulle få plats utan problem.
Jag har bokat den gratis uppdateringen och lyckats uppgradera till Windows 10, men kan inte aktivera.
Det här brukar inte vara något direkt fel. Microsofts servrar är väldigt upptagna nu i och med lanseringen av Windows 10 och därför är det inte konstigt om din aktivering inte fungerar på en gång. Själv fick jag vänta några timmar innan det blev aktiverat.
Om ditt Windows 10 fortfarande inte har aktiverats efter ett par dagar får du gärna dela med dig av detta. Problemet kan vara något annat som jag har sett i andra trådar, och hittar vi en lösning kan vi skriva det här.
Jag kan fortfarande inte aktivera min uppgradering och tror inte felet är belastade servrar. (t.ex meddelanden om blockerad nyckel)
Orsaken till detta vet jag inte, men en tanke är att det finns kvar korrupta filer som hindrar aktiveringen. Jag har läst att det brukar fungera att göra en ren installation av systemet som man vill uppgradera från. Efter det gör man en uppgradering med verktyget (inte Windows Update då man måste installera många uppdateringar först helt i onödan). Jag har sett några skriva om detta med lyckat resultat.
Kan jag formatera min hårddisk och göra en ren installation av Windows 10?
Ja det kan du. Du måste dock ha gjort uppgraderingen från ditt tidigare OS först och även aktiverat din uppgradering. Din licens låses till ditt moderkort och det måste du tala om för Microsoft genom att aktivera uppgraderingen. När du gjort detta är det fritt fram att formatera och göra en ren installation. Det är alltså inte din nyckel som "följer med" till ditt Windows 10, utan istället används en generell nyckel och moderkortet blir det som identifierar och aktiverar din installation.
När jag installerar Windows 10 och fyller i min min nyckel från Windows 7/8/8.1 vill den inte godkännas, trots att jag förhandsbokat och uppgraderat.
Det här är inget konstigt, det är precis som det ska vara. Du ska helt enkelt hoppa över steget där du fyller i din nyckel. Windows 10 kommer själv att aktiveras med en generell nyckel när installationen är färdig, och under förutsättning att du har internet. Som tidigare nämnts så är ditt moderkort låst till din nyckel (eller egentligen uppgraderingen), och detta känner servrarna hos Microsoft av och kommer på så sätt att aktivera ditt Windows 10.
Kan jag uppgradera till en annan version av Windows 10 (t.ex Pro) om jag har en annan version av Windows 7 eller 8/8.1? (t.ex home)
Nej det går inte. Har du Windows 7 Home så måste du uppgradera till Windows 10 Home. På Microsofts hemsida står det vilka versioner som du kan uppgradera till med din befintliga version.
Det finns många frågor kring det här ämnet och de kommer fyllas på med tiden. Har ni själva förslag på frågor och lösningar är ni varmt välkomna med dessa. Ni kan skriva både här i tråden samt skicka pm till mig.
Med vänlig hälsning Emil
Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!