Permalänk

Krångel via Trådlöst nätverk

Tjena!

Bor i ett radhus med 10mbit adsl. Dock gräver dom ner fiber atm. Men över till saken.

Flyttade ner min spelburk ner till undervåningen. Nätverkskabel räcker inte o farsan vill inte ha nån ful kabel överallt. Nu finns de många hörn och en trappa den behöver tas sig upp för upp till routern.
Han säger också att trådlöst är ''bättre''. Det tror jag absolut inte på.
När jag satt uppe hade jag kabel. Funkade hur bra som helst.
Nu när nån kollar yt/film fuckar mitt internet på datan helt.. De kmr så extrema lag spikes.

Går det att man hänger en internet kabel från undervåningen upp till routern? Alltså ovanför garagetaket. Har läst lite o sätt att man ska ha skärmad. Letar efter en 25 m..

Så kan man ha internet kabel ute? Och vf är trådlöst dåligt?

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ha nätverkskabel ute.

Nej, du ska inte ha skärmad. Oskärmad är det som gäller för hemmet.

Trådlöst är dåligt för att det är oerhört mycket mer känsligt för störningar och miljö.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: Dock läste jag att åskan kunde slå ner o ta routern å datorn om man hade oskärmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

@LemonIllusion: Dock läste jag att åskan kunde slå ner o ta routern å datorn om man hade oskärmad.

Snarare om du har skärmad eftersom skärmen är konduktiv. Det är dock framförallt modemet som är utsatt när du har adsl eftersom det blir ett överslag mellan elnät och telefonnät just där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

Ja, den fungerar. Fanns även för under hundringen från England på ebay.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion: Kan man ha den ute på vintern eller ska man lägga den i något rör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adamskii13:

@LemonIllusion: Kan man ha den ute på vintern eller ska man lägga den i något rör?

Jag har haft en vanlig nätverkskabel ute i måånga år utan något problem. Inget skydd, inget speciellt alls. Satte den dock under fasaden där grunden tar vid så att den blev lite skyddad från regn och vind. Kylan hanterade den utmärkt, så det behöver du inte oroa dig för. Om du inte har möjlighet att dra lite skyddat kanske det är värt att dra den i en vattenslang eller något för lite extra skydd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som bryter ner kabeln är fukt och uv strålning, tempen är inget stort problem, att dra kabeln i en slang eller att välja en utomhuskabel gör att de håller längre än om man väljer en standardkabel för inomhusbruk.
Välj helst oskärmat
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=56
Kjell säljer skärmat (och dyrare men man kanske kan besöka butiken)
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vet inte om det framgick av ovan inlägg från LemonIllusion, men åskan slår inte ner i nätverkskabeln, den slår ner i telestationen/stolpen och kommer i i ADSL modemet den vägen.

Din pappa kanske har läst specen på WiFi, där det ofta står "upp till 250mbit" eller så - men det gäller ju bara under optimala förhållanden och någon meter från routern/modemet.

Jag hade en standard Biltema LAN kabel på cirka 20m hängandes utomhus i 4-5år utan minsta problem.

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Kom på en sak till, om dra kabell går i stöpet, kan det vara värt att kolla på någon av dessa adaptrar som gör ett 220v uttag till LAN uttag. Man får sällan mer än 30 mbit över dessa, men de är stabila och ger ingen latency så som Wifi.

mvh Lazze

Permalänk

Var nyss nere på stan ock köpte en oskärmad 25m kabel.
Det finns två sätt att dra kabeln.

Ena är att man drar den över garagetaket under själva ytterfasaden så den inte syns (i vattenslang).

Andra är att man drar den igenom garaget o sedan med vattenslang ute. Då leder jag den bakom en stupränna så den inte syns ute.

Första = Det är säkert 15 m som är ute då.

Andra. Den syns inne men det är bara en 5 m som är ute.

Sedan när jag får fiber kommer router vara vid tvättstugan (utanför garaget). Har redan grävt ner ett rör dit.

Jag vette tusan vilken man ska ta. Några idér o förslag?

Permalänk
Medlem

Wifi är stabilt om man har bra grejor

Gå på det mest estetiska alternativet när du drar sladden

Skickades från m.sweclockers.com