Vilken kodek ska jag välja?

Permalänk

Vilken kodek ska jag välja?

Hej jag vet inte vilken kodek jag ska välja. Valet är mellan ffdshow och K-Lite Codec. Vilken av dessa två är bäst? Man kan bara ha en kodek installerad samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej jag vet inte vilken kodek jag ska välja. Valet är mellan ffdshow och K-Lite Codec. Vilken av dessa två är bäst? Man kan bara ha en kodek installerad samtidigt.

Avinstallera både FFDSHOW och K-Lite, och kör in ENBART https://mpc-hc.org/downloads/
Detta program räcker till alla filformat och codecs.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har kört CCCP i många år, dom kör bla. med mpc-hc som ovan postar men med lite mera trix.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Vet inte ens knappt vad man har kodek till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Vet inte ens knappt vad man har kodek till.

Då är MPC HC perfekt för dig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

@SvenskGaming: är det för spela upp film ? ladda ner VLC så är det klart.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Kör för tillfället K-lite standard, inte så stora skillnader egentligen mot en vanlig standard installation av MPC HC, följer dock med tex codec tweek tool med första som kan förenkla en del inställningar.

Går hursom alldeles utmärkt att tex installera K-lite och sen installera ffdshow man kan dock inte använda bägge samtidigt, man kan förstås använda ffdshow för antingen ljud eller bild enbart och LAV för den andra ljud/bild om man vill.

Tycker dock att MPC HC som det är eller via K-lite funkar bra out of the box, har också för mig att ffdshow inte utvecklas mycket numera..

ffdshow är förövrigt bara en codec, medan k-lite är komplett codecs, spelare (MPC HC) och några hjälpverktyg

EDIT finns förstås fler codecs än ovan nämda tex MadVR, ac3filter osv.

Har för mig att om man väljer stora paketet med K-lite blir alla dessa installerade och man kan skifta och se vad som man tycker funkar bäst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Codec är som en container och kan hantera alla möjliga filer beroende vad man är ute efter. K-lite är om jag mins rätt ett program som innehåller allt medan väljer man bara ffdshow får man bara det som stöds av ffdshow. Om du tittar vad som följer med så ser du nog att k-lite innehåller även ffdshow. Sedan finns det även CCCP och Windows media codec. I Windows 7 behöver Windows media player en codec för att kunna spela upp alla möjliga filer. När du har installerat codec kan du välja din egen media spelare, medan media spelare som vlc och MPC har redan codec bibliotek inbyggt därför är det ofta att folk rekommenderar dem media players.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hittade dessa paket för ett tag sedan. De är riktigt bra. http://shark007.net/

En specialversion av MPC finns också där, som stödjer dessa codecs.

Permalänk
Medlem

Ladda annars ner DAUM PotPlayer. En fin mediaspelare där du inte behöver oroa dig för sådant. Den har spelat upp allt jag har kastat mot den

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow