Följ Black Week på SweClockers

Snabbtest: Grafikprestanda i Just Cause 3

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Grafikprestanda i Just Cause 3

Explosioner och tät action står på menyn när svenskutvecklade Just Cause 3 lanseras. SweClockers levererar ett snabbt prestandatest för alla spelsugna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en ny titel helt utan stöd för SLI. :-/ Känns som att nVidia har blivit lite arroganta.

Edit; Så får jag ping om ny drivrutin en minut efter jag gnäller... Rätt åt mig. Nu ska vi se vad vi kan få för prestanda i Fallout 4.

Edit 2; Snittar väl en ökning på 20-35 fps i Fallout 4 med mina nuvarande inställningar. Terminal-buggen är fortfarande där för oss som kör 144hz dock. Oh well, det är väl mer upp till Bethesda att fixa.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Hjälpsam

Spelet verkar vara skapligt lättdrivet och buggfritt, hatten av för sådant, vi har ju tyvärr fått se motsatsen ibland på senare.

Ett önskemål vore att ni angav om spelen ni testar är Gameworks eller Gaming Evolved, sådant kan ibland förklara vissa märkligheter.

I detta fall verkar spelet gå ganska lika mellan lagen, där Nvidia som vinner i lägre inställningar och AMD i högre.

Noterar också att studion till stora delar är svensk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot

AMD imponerar. Battlefront var lite av en överaskning och nu detta. Verkar som att AMD har gått på en lite framtidssäkrare arkitektur än Nvidia eller så passar de här två titlarna helt enkelt AMD.

Den som lever få se. Jag behåller nog mitt 980Ti än så länge iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

AMD visar vart skåpet ska stå helt enkelt Får inte glömmas det ändå är ett högt överklockat 970 (från fabrik) som används.

Permalänk
Medlem

Ny Nvidia drivrutin ute nu iallafall

Så testet borde väl göras om med nyaste drivrutinerna till båda korten??

http://www.guru3d.com/files-details/geforce-359-06-whql-drive...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fermia:

Ny Nvidia drivrutin ute nu iallafall

Så testet borde väl göras om med nyaste drivrutinerna till båda korten??

http://www.guru3d.com/files-details/geforce-359-06-whql-drive...

Om Sweclockers var tvungna att om testerna varje gång en ny drivrutin släpptes, skulle de nog inte hinna med något annat.
Viktigaste är väl stöd för SLI, och de har inte testat med vare sig SLI eller CF.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om Sweclockers var tvungna att om testerna varje gång en ny drivrutin släpptes, skulle de nog inte hinna med något annat.
Viktigaste är väl stöd för SLI, och de har inte testat med vare sig SLI eller CF.

Jo sant och den kom ut idag så

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av fermia:

Jo sant och den kom ut idag så

Som sagt så ger nya drivrutinen bara stöd för SLI, resultaten kommer vara densamma om inte ännu sämre, vilket var fallet med 359.00. Därför beslöt jag mig för att använda en tidigare drivrutin som presterade bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

googlar man lite snabbt står det "Just Cause 3 to feature GameWorks", men det verkar inte så?
Läste att ps4 och xbone hade lite svårt att dra runt detta spelet någonstans.
Imponerade resultat av 390x.
Är spelet DX11? Eller vilken version kör det?
Tråkigt är dock att dom som sitter med 120/144hz skärmar verkar få det lite jobbigt o få det o flyta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Som sagt så ger nya drivrutinen bara stöd för SLI, resultaten kommer vara densamma.

Kommer det komma test på sli/cf?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Jonathanknet:

Kommer det komma test på sli/cf?

Nej, det kommer det inte. I dagsläget har vi inte varken tillräckligt med kort eller tid.

Permalänk
Medlem

Misstänker att Vram tar slut på 970 i Very High. Eller att den börjar använda den slea 0.5gb delen. Såg ganska fint ut annars över lag.

En fråga till redaktionen:
Använder ni först 3epart-kort för att jämföra 970 och 390, för att sedan gå över till originalkort i tabellerna?

Det är ganska förvirrande att de två första korten inte är med i tabellen. Ser ut att vara ganska stor skillnad också, och det skulle inte ta er många minuter att slänga in de korten eftersom ni redan har värden där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

Nu är ju inte GTX 780 med i tabellen men vad i hela friden är det med AMD och sina prestandaoptimeringar på sistone?

HD 7970 borde ju ligga på eller strax över mitt GTX 780 om det hade testats.
Kanske skall sälja mitt kort och börja använda mitt återupplivade HD 7970 jag har liggandes istället, att tjäna 2K utan i stort sett någon prestandaförlust är ju inte fel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några större problem att klara även detta med mitt 780ti

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu är ju inte GTX 780 med i tabellen men vad i hela friden är det med AMD och sina prestandaoptimeringar på sistone?

Kanske skall sälja mitt kort och börja använda mitt återupplivade HD 7970 jag har liggandes istället, att tjäna 2K utan i stort sett någon prestandaförlust är ju inte fel

gillar kul att 7970 kan mäta sig med 970 vid högre grafik!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Inaktiv

Riktigt intressanta siffror här, trodde inte det skulle vara så jämt med tanke på att spelet är en Gameworks-titel utan optimerade drivare från AMD.

Låter ju verkligen drygt att spelet vid testning ger varierande resultat. Allt annat än en dröm kan jag tänka mig. Mycket bra siffror och speglar även rätt bra hur lätt Mad Max också gick faktiskt.

Skrivet av Ratatosk:

Spelet verkar vara skapligt lättdrivet och buggfritt, hatten av för sådant, vi har ju tyvärr fått se motsatsen ibland på senare.

Ett önskemål vore att ni angav om spelen ni testar är Gameworks eller Gaming Evolved, sådant kan ibland förklara vissa märkligheter.

I detta fall verkar spelet gå ganska lika mellan lagen, där Nvidia som vinner i lägre inställningar och AMD i högre.

Noterar också att studion till stora delar är svensk.

Håller med om att det är viktig information som är värd att nämna i ett snabbtest där det är själva spelet och inte direkt grafikkorten som testas.
Har någon av aktörerna varit inne och pillat i koden så påverkar det resultatet i någon mån, även om Radeon verkar stå sig rätt bra i detta fall. Det brukade nämnas i recensioner av grafikkort förut har jag för mig men såg nu när jag dubbelkollade att det inte nämns längre, iallafall under sidan som beskriver testscenarion samt testsystem och mjukvaror.

Efter Mad Max så är detta spel ett givet köp för min del, Avalanche Studios gör riktigt fina spel nu.

Permalänk
Avstängd

Ser trevligt ut. Kollar Totalbiscuits video på spelet nu.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Ytterligare en ny titel helt utan stöd för SLI. :-/ Känns som att nVidia har blivit lite arroganta.

Edit; Så får jag ping om ny drivrutin en minut efter jag gnäller... Rätt åt mig. Nu ska vi se vad vi kan få för prestanda i Fallout 4.

Edit 2; Snittar väl en ökning på 20-35 fps i Fallout 4 med mina nuvarande inställningar. Terminal-buggen är fortfarande där för oss som kör 144hz dock. Oh well, det är väl mer upp till Bethesda att fixa.

Argument förutom värme och strömförbrukning mot SLi/Crossfire har alltid varit att man betalar för något som kanske inte alltid fungerar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bara jag som ser en trend att spelen flyter bättre och bättre på PC sen konsolerna gick över till x86? eller är det önsketänkande?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Frågan är om de någonsin kommer fixa terminalbuggen. Känns ju som att det är en begränsning i deras motor. Men det kan ju förstås vara ren lathet från Bethesda också...konsolerna går ju inte i mer än 30FPS så då kanske de tyckte att 60 fick duga, precis som i Skyrim. Så de kan fixa det egentligen.

Men som det ser ut nu så vill du slippa buggen så får du helt enkelt ställa in skärmen på en lägre uppdateringsfrekvens. Jag har också en 144hz skärm men bara för att slippa all eventuell skit så bara kör jag 60...får bita i det sura äpplet. Orkar inte direkt växla mellan terminalerna utan det får rulla i 60. Sabbar inte direkt min upplevelse i alla fall. Ska tydligen gå att spela över 60...finns någon gräns där man slipper terminalproblem vad jag läst men orkar inte experimentera. 60 får duga.

Håller tummarna för att de kanske fixar så man faktiskt kan spela i mer än 60hz dock.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Frågan är om de någonsin kommer fixa terminalbuggen. Känns ju som att det är en begränsning i deras motor. Men det kan ju förstås vara ren lathet från Bethesda också...konsolerna går ju inte i mer än 30FPS så då kanske de tyckte att 60 fick duga, precis som i Skyrim. Så de kan fixa det egentligen.

Men som det ser ut nu så vill du slippa buggen så får du helt enkelt ställa in skärmen på en lägre uppdateringsfrekvens. Jag har också en 144hz skärm men bara för att slippa all eventuell skit så bara kör jag 60...får bita i det sura äpplet. Orkar inte direkt växla mellan terminalerna utan det får rulla i 60. Sabbar inte direkt min upplevelse i alla fall. Ska tydligen gå att spela över 60...finns någon gräns där man slipper terminalproblem vad jag läst men orkar inte experimentera. 60 får duga.

Håller tummarna för att de kanske fixar så man faktiskt kan spela i mer än 60hz dock.

Jag har lagt spelet på hyllan tills det där fixas. Orkar bara inte med det längre. Provat spela det i 60Hz, men usch nej. Känns äckligt segt.

Dom hade ju dessutom gått ut med att spelet inte skulle begränsas grafiskt på något sätt på PC före launch och det stämde ju lagom bra.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem

Synd dom inte testade med den nya drivern från nvidia, 359.06 finns ute som är till för just cause 3

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av link77:

Synd dom inte testade med den nya drivern från nvidia, 359.06 finns ute som är till för just cause 3

Har förklarat detta i ett tidigare inlägg.

Skrivet av Kenneth:

Som sagt så ger nya drivrutinen bara stöd för SLI, resultaten kommer vara densamma om inte ännu sämre, vilket var fallet med 359.00. Därför beslöt jag mig för att använda en tidigare drivrutin som presterade bättre

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Något som många missar är att AMDs (i alla fall GCN) bara blir bättre med tiden. 7970 har lämnat 680 långt bakom sig och i högre upplösningar är den och nosar på 970. 290x är till och med och slåss bland de bättre denna generation.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Något som många missar är att AMDs (i alla fall GCN) bara blir bättre med tiden. 7970 har lämnat 680 långt bakom sig och i högre upplösningar är den och nosar på 970. 290x är till och med och slåss bland de bättre denna generation.

Japp. De som köpte ett 7970 och en intel i7 2600k gjorde en bra investering.

Permalänk
Avstängd

Glömde skriva att jag uppskattar att ni kör lite speltester med vinterdatorn så att man vet vad man kan förvänta sig med en vanlig i5 processor.

Förstår att ni kör med i7-5930K i testriggen så att grafikkorten kan sträcka på benen ordentligt men det är ändå trevligt med siffror man kan jämföra med också. Vet inte riktigt om och hur mycket processorn påverkar vid vanliga speltester i 1080p men Firestrike resultaten är rätt främmande för mig om jag jämför med testriggen.

Tummen upp.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Entusiast
Skrivet av apelipell:

Det är jag väl medveten om att GCN har blivit men jag tycker ändå att det har stått förhållandevis stilla sedan typ början på 2014 fram till... ja på sistone

Att folk säljer sina HD 7970'n för runt 1000kr förstår jag bara inte med sådana här prestandasiffror.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Glömde skriva att jag uppskattar att ni kör lite speltester med vinterdatorn så att man vet vad man kan förvänta sig med en vanlig i5 processor.

Förstår att ni kör med i7-5930K i testriggen så att grafikkorten kan sträcka på benen ordentligt men det är ändå trevligt med siffror man kan jämföra med också. Vet inte riktigt om och hur mycket processorn påverkar vid vanliga speltester i 1080p men Firestrike resultaten är rätt främmande för mig om jag jämför med testriggen.

Tummen upp.

Men de kör väl med 6600k?
http://www.sweclockers.com/test/21387-snabbtest-grafikprestan...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

Ja, i dessa speltest har dom använt vinterdatorn som har en i5-6600K men i testriggen som dom testar grafikkort med har dom i7-5930K.

Visa signatur

flow är lek